Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier kanskje det meste.

Jeg hater papirkaos, og prøver å ha et visst system, men det hadde vært lettere om jeg kunne kaste endel av det. Sambo mener å ha hørt at man må ta vare på slike papirer i 10 år eller noe, men det kan da virkelig ikke være nødvendig? Jeg mener at kvitteringer på mindre ting kan kastes når garantien og reklamasjonstiden har gått ut (man kaster selvfølgelig ikke kjøpskontrakter på hus/bil etc) , forsikringsavtaler fornyes jo hvert år og da kan man kaste de gamle etc.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer i 5 år! Har et meget enkelt system - 5 ringpermer - hvor alle kvitteringer blir satt inn, en perm for hvert år. Garanti gjelder i 2 år, men for mange saker gjelder reklamasjonsrett i 5 år. For å ikke lage systemet mangelfullt samler jeg alle kvitteringer (ikke for mat o lign) i en ringperm pr år, alfabetisk. Nå gikk 2001 på dynga og ved neste årsskifte går 2002 på dynga osv. Da blir det kun 5 ringpermer å holde styr på - og dette systemet har spart meg for utrolig mange penger ved at jeg har kvittering for alt og kan klage når det er nødvendig.

Når det gjleder forsikting osv samler jeg også på det i noen år for å kunne sammenligne fra år til år. Ikke få ganger jeg har funnet feil - og bare det å kunne kontrollere litt har spart meg for mye penger. Eller sagt på en annen måte - jeg har hatt en vanvittig høy timebetaling for de minuttene det tar å sette inn i permer og kunne kontrollere.

Lykke til

Skrevet

Jeg har noe av det samme systemet som ringpermene til Kaffegjesten.

Jeg sparer på selvangivelsepapirene i 10 år, da dette er frsiten for det offentlige til å oppdage feil ved disse papirene. Sammen med disse har jeg egne forklaringer til hva jeg har gjort, og papirer som fyller ut de forskjellige puntkene.

Jeg sparer på alle bankutdrag (bortsett fra papirer om renteendringer) og har kvitteringer for større gjenstander her. Disse festes i en egen plastlomme for årsperioden de tilhører, og markeres i forhold til bankutdraget også. Garantikvitteringer og lignende oppbevares for seg selv.

Skrevet
Kaster alle regninger så fort de har blitt betalt. Selvangivelsen sparer jeg på i et år eller to.

Har aldri opplevd noen problemer verken den ene eller andre veien, og siden jeg er allergisk mot gamle papirer tar jeg meg den frihet å kaste dem ;)

Jeg og kaster regninger når de er betalt. I mitt tilfelle kan regningene spores tilbake på kontoutdrag. Men det er lurt å spare på selvangivelsen litt lenger... Selv om det kan være bortkastet hvis det ikke skjer noe.

Skrevet

Sparer på selvangivelses-papirer, og årsoppgaver et par-tre år. Kaster alle regninger så fort de er betalte. Sparer på forsikringspapirer for inneværende år. Sparer på kvitteringer på større ting/dyre ting som er kjøpt(sykler, tv, senger, mp3-spiller etc). Har en ringperm for det som er bare mine ting, og en perm for ting som er felles med samboer(felles lånepapirer, kvitteringer på ting som er kjøpt inn som er felles etc...)

Skrevet

For å oppklare en liten misforståelse: Det samboeren din har hørt om at man må ta vare på kvitteringer i 10 år gjelder for næringsdrivende, ikke privatpersoner.

Privatpersoner kan kaste kvitteringer akkurat når det passer dem, men det er selvsagt mye det er lurt å ta vare på likevel, slik det har blitt sagt tidligere.

Skrevet

Regninger kastes så fort de er betalt, jeg holder oversikt i nettbank.

Årsoppgave, selvangivelse etc tas vare på i et år eller to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...