Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noen av dere plaget med angst og hvordan angst har du?

Jeg har blitt plaget skikkelig i det siste og får veldig høy puls innimellom og blir svimmel og ilinger igjennom kroppen. blitt redd så mye?

hva gjør du for å bli bedre av angsten din?

Skrevet

jeg har en dobbeltlidelse med angst og depresjon. angsten min er en panikklidelse.

får anfall hvor hjertet dundrer,svetter,skjelver, blir svimmel og virklighetsfjern.

i begynnelsen var det verst,klarte ikke roe meg ned igjen..

angst er helt for jævlig..

jeg har hatt mye terapi, kognitiv terapi. og jeg bruker antidepressive. det første halv året jeg hadde angst brukte jeg også beroligende. de hjalp veldig bra..

når angsten kommer bør man prøve å tenke at det ikke er noe farlig,men det er ikke lett..

anbefaler at du tar kontakt med legen din hvis du er veldig plaget. så h*n kan henvise deg til psykolog og kanskje du trenger medisiner..

blanding av terapi og medisiner har vært veldig bra for meg

Skrevet
Er noen av dere plaget med angst og hvordan  angst har du?

Panikkangst. Kommer sigende som en uro og magevondt, og om jeg ikke klarer "puste meg gjennom den", ender det i skjelvinger, hyperventilering, problemer med å snakke, kaldsvette og hodepine.

Heldigvis er det sjeldnere og sjeldnere det skjer, nettopp fordi...

hva gjør du for å bli bedre av angsten din?

...jeg gjør det jeg egentlig ikke tør. Jeg kan ikke bestemme at angsten ikke skal være der, men jeg kan bestemme om den skal hindre meg eller ikke.

Skrevet

Fylleangst uten fyll. :ler: Det føles som om noe er galt et sted, eller noe fryktelig og grusomt kommer til å skje, jeg vet bare ikke hva. Også panikkangst da, men heldigvis ikke så ofte.

Skrevet

Jeg har sosial angst og panikkangst. Har blitt hjulpet mye av medisiner før, men går nå til gruppeterapi. Synes absolutt at medisiner hjelper mest, men det er en dårlig ordning på permanent basis. Men det hjelper å trene seg opp til å tåle at angsten er der. Ellers synes jeg også at det hjelper med annen trening, som intervalltrening, gåturer og styrketrening.

Gjest gjesta...
Skrevet

Takk for svar. jeg får ikek så kraftige anfall at jeg hyperventilerer og slikt, emn får høy puls og føler emg svimmel og dårlig. Vil bare komme vekk fra situasjonene jeg ikke liker...men prøver å tvinge meg selv til å tåle mer..

Er redd for hjerneslag når pulsen er så høy dette plager emg veldig i sosiale sammenhenger

Skrevet
Er redd for hjerneslag når pulsen er så høy dette plager emg veldig i sosiale sammenhenger

Det skal du ikke beskymre deg for. :)

Gjest gjesta...
Skrevet
Det skal du ikke beskymre deg for.  :)

Jeg er også redd for å besvime ved at jeg styrer pusten, jeg hyperventilerer ikke men ved å lese at andre gjør det er jeg veldig oppmerksom på pusten min selv. Man skal puste automatisk men jeg kan mange ganger styre pusten manuelt om du forstå. Jeg kan vel ikke besvime av det så lenge jeg ikke hyperventilerer?

Skrevet
Takk for svar.  jeg får ikek så kraftige anfall at jeg hyperventilerer og slikt, emn får høy puls og føler emg svimmel og dårlig. Vil bare komme vekk fra situasjonene jeg ikke liker...men prøver å tvinge meg selv til å tåle mer..

For det første er det veldig vanskelig å lære seg å takle angst alene, det er mye lettere med hjelp av en psykolog. Noe av det du da kommer til å lære deg er at angst er overhodet ikke farlig, du kommer ikke til å dø av det.

Nå vet jeg ikke helt hvor ofte dette plager deg og akkurat hvilke situasjoner du snakker om, men hvis det da typisk er sosiale sammenhenger som du sier, og det er noe som forstyrrer livet ditt veldig mye, typisk at du unngår bestemte situasjoner hver eneste dag, er det veldig viktig at du søker hjelp så fort som mulig. Hvis du gradvis blir verre, blir det også for hver dag vanskeligere å snakke med noen om dette. Ofte går det altfor langt før man søker hjelp, man kan godt bli fullstendig isolert fra andre mennesker før man selv eller andre har skjønt at noe er galt.

Bestill deg en time hos fastlegen din, og forklar det du har sagt her. Det er sikkert veldig vanskelig for deg å gjøre det, men husk at det første skrittet du må ta for å bli bedre.

Skrevet
Jeg er også redd for å besvime ved at jeg styrer pusten, jeg hyperventilerer ikke men ved å lese at andre gjør det er jeg veldig oppmerksom på pusten min selv. Man skal  puste automatisk men jeg kan mange ganger styre pusten manuelt  om du forstå. Jeg kan vel ikke besvime av det  så lenge jeg ikke hyperventilerer?

Det er veldig vanlig for mennesker med angst å kontrollere pusten sin, det er et typisk spørsmål man blir stilt på skjema man fyller ut i forbindelse med diagoniseringen og behandling. Men så lenge du puster så normalt som mulig, ikke for korte, overfladiske pust eller ikke for raske, dype pust kommer du ikke til å besvime, nei.

Gjest gjesta...
Skrevet
Det er veldig vanlig for mennesker med angst å kontrollere pusten sin, det er et typisk spørsmål man blir stilt på skjema man fyller ut i forbindelse med diagoniseringen og behandling. Men så lenge du puster så normalt som mulig, ikke for korte, overfladiske pust eller ikke for raske, dype pust kommer du ikke til å besvime, nei.

Ok. jeg har hatt det slik i 5-6 uker det med pusten, men føler at jeg kan noe mer nå innimellom slappe av og puster automatisk. Siden jeg ikek har besvimt av det til nå så skulle jeg også tro at jeg ikek kan besvime av det. Men har en uro for det.

Jeg har time hos legen om 14 dager. Har sagt at jeg er redd for å besvime av trøtthet fordi jeg holdt på en gang å besvime av tretthet og at jeg ofte har høy puls . men nå er jeg redd jeg skal besvime av andre ting også..som pusten. Hun sier det ikke er farlig men jeg har for høyt blod trykk og skal tilbake for å ta ny blodtrykk. Jeg lider nok av bekymrings angst eller generell angst tror jeg.

Takk for svar :)

Skrevet

Har du hatt angst lenge, dvs slike "anfall" tidligere? Jeg tenkte litt på at jeg hadde liknende symptomer i høst (uten det med pusten), men for mitt vedkommende skyldtes det bare mangel på vitaminer og mineraler. Dersom du vet du har angst og får i deg det du trenger av slikt er det selvsagt bare å se bort fra dette tipset.

Når det gjelder pusten - vet ikke om det er et godt råd, men hva med å lære yoga-pusteteknikk? Da puster man rolig og dypt og i hvert fall når man er frisk klarer man å slappe av bedre i kroppen. Men altså, først og fremst fint at du kommer deg til legen og får profesjonell hjelp! Lykke til :)

Skrevet
Jeg er også redd for å besvime ved at jeg styrer pusten, jeg hyperventilerer ikke men ved å lese at andre gjør det er jeg veldig oppmerksom på pusten min selv. Man skal  puste automatisk men jeg kan mange ganger styre pusten manuelt  om du forstå. Jeg kan vel ikke besvime av det  så lenge jeg ikke hyperventilerer?

kjenner meg godt igjen. det første jeg merket av angst var at jeg følte jeg ikke fikk puste,var livredd for å slutte å puste. kontrollerte pustingen konstant i en uke. klarte ikke å sove noe særlig,for da jeg sovnet i kontrollerte jeg jo ikke pustingen og skvatt til igjen.. dette var helt forferdelig. og min store skrekk var å besvime. jeg tude knapt gå uten å holde meg i noe,redd for å svime av i dusjen,redd for å svime av å ikke våkne igjen..

min psykolog har snakket mye om besvimelse siden dette var noe av det jeg var mest redd. når hjertet slår så rask så er det fysisk umulig å svime av har han sagt til meg mange ganger. og man kan ikke bare slutte å puste..

alt dette var noe vitenskapelig bevist..

jeg har aldri svimt av,selv om jeg konstant trodde det skulle skje hver dag i en mnd..

håper du får den hjelp du trenger..

jeg hadde ikke overlevd sommeren uten medisiner og terapi. angst er forferdelig skummelt,man blir jo helt rar av det..

Gjest Gjesta....
Skrevet
kjenner meg godt igjen. det første jeg merket av angst var at jeg følte jeg ikke fikk puste,var livredd for å slutte å puste. kontrollerte pustingen konstant i en uke. klarte ikke å sove noe særlig,for da jeg sovnet i kontrollerte jeg jo ikke pustingen og skvatt til igjen.. dette var helt forferdelig. og min store skrekk var å besvime. jeg tude knapt gå uten å holde meg i noe,redd for å svime av i dusjen,redd for å svime av å ikke våkne igjen..

min psykolog har snakket mye om besvimelse siden dette var noe av det jeg var mest redd. når hjertet slår så rask så er det fysisk umulig å svime av har han sagt til meg mange ganger. og man kan ikke bare slutte å puste..

alt dette var noe vitenskapelig bevist..

jeg har aldri svimt av,selv om jeg konstant trodde det skulle skje hver dag i en mnd..

håper du får den hjelp du trenger..

jeg hadde ikke overlevd sommeren uten medisiner og terapi. angst er forferdelig skummelt,man blir jo helt rar av det..

Jeg er ikke redd for å sove, jeg vet at jeg puster automatisk da ihvertfall. jeg sover for lite innimellom og det var det som startet marerittet mitt. Jeg holdt på å besvime for jeg var trøtt ...overtrøtt og sliten og utmattet. Da fikk jeg skikkelig angst etterpå. Først var ejg bare reddd for å sove lite for jeg trodde jeg skulle svime av. Men så har det utviklet seg til andre problemer som rask puls og redd for å få for mye oksygen i meg leler for lite når ejg styrer pusten selv..for så å besvime . hele angsten dreier seg om å være redd for å besvime av eller få hjerneslag av rask puls. Men dette med pusten går bedre nå.

Når jeg sitter her så puster jeg automatisk. Det er visst jeg legger emg på sofaen at jeg begynner å styre pusten. Jeg er så lei av å være nervøs og redd hele tiden at jeg må gjøre noe med dette og snakke med legen. Jeg kan ikke leve på denne måten resten av livet. Noe må gjøres.

Det er betryggende å se at det er mange andre som har det slik at jeg ikke er alene og tror jeg er blitt helt sprø. Har jo tidligere vært redd alt mulig men det kunen ejg leve med, nå er det kroppslige som er verst. Høy puls og hjerteslag og redd for å falle om.

:tristbla:

Skrevet
Jeg er ikke redd for å sove, jeg vet at jeg puster automatisk da ihvertfall. jeg sover for lite innimellom og det var det som startet marerittet mitt. Jeg holdt på å besvime for jeg var trøtt ...overtrøtt og sliten og utmattet. Da fikk jeg skikkelig angst etterpå. Først var ejg bare reddd for å sove lite  for jeg trodde jeg skulle svime av.  Men så har det utviklet seg til andre problemer som rask puls  og redd for å få for mye oksygen i meg leler for lite når ejg styrer pusten selv..for så å besvime . hele angsten dreier seg om å være redd for å  besvime av eller få hjerneslag av rask puls. Men dette med pusten går bedre nå.

Når jeg sitter her så puster jeg automatisk. Det er visst jeg legger emg  på sofaen at jeg begynner å styre pusten.  Jeg er så lei av å være nervøs og redd hele tiden at jeg må gjøre noe med dette og snakke med legen. Jeg kan ikke leve på denne måten resten av livet. Noe må gjøres. 

Det er betryggende å se at det er mange andre som har det slik at jeg ikke er alene og tror jeg er blitt helt sprø.  Har jo tidligere vært redd alt mulig men det kunen ejg leve med, nå er det kroppslige som er verst.  Høy puls og hjerteslag  og redd for å falle om.

:tristbla:

huff jeg har veldig vondt av deg. jeg vet så godt for forferdelig dette er. man klarer jo ikke tenke på annet enn pusting og redsel for å svime av. man blir jo veldig sliten.. også forferdelig vondt..

synes du burde få en time hos legen din, kanskje det hjelper på med en samtale?

mens jeg ventet på min første legetime angående angsten (det var noen lange dager) , så hjalp det meg veldig å snakke med mental helse. jeg ringte dit to ganger og følte meg litt bedre etter en samtale.. ellers er jo kognitiv terapi veldig bra..

har også en bok som hjalp meg en del mens jeg ventet på psykolog time. tenk hvis..hva da? heter den..

jeg synes også det var beroligende å høre at andre slet med det samme, godt å vite man ikke er alene om det.

i min verste tid med angst fikk jeg veldig mye støtte og hjelp her på kvinneguiden :klem: og stillheten.net er også å anbefale

Skrevet
huff jeg har veldig vondt av deg. jeg vet så godt for forferdelig dette er. man klarer jo ikke tenke på annet enn pusting og redsel for å svime av. man blir jo veldig sliten.. også forferdelig vondt..

synes du burde få en time hos legen din, kanskje det hjelper på med en samtale?

mens jeg ventet på min første legetime angående angsten (det var noen lange dager) , så hjalp det meg veldig å snakke med mental helse. jeg ringte dit to ganger og følte meg litt bedre etter en samtale.. ellers er jo kognitiv terapi veldig bra..

har også en bok som hjalp meg en del mens jeg ventet på psykolog time. tenk hvis..hva da? heter den..

jeg synes også det var beroligende å høre at andre slet med det samme, godt å vite man ikke er alene om det.

i min verste tid med angst fikk jeg veldig mye støtte og hjelp her på kvinneguiden :klem:  og stillheten.net er også å anbefale

Takk jeg har nettopp eller har et anfall nå av at jeg får så høy puls og hjertebank og det vil ikke gi seg. Er det veldig farlig. Er livredd. Må vel ringe legevakten om jeg ikek blir bedre. har time hos legen om 13 dager men kanskej jeg må gå før for dete er jo helt forferdelig. Har skikkelig dødsangst..

Er det farlig å ha høy puls over lang tid

Skrevet

Jeg sliter også med dødsangst, og angst for sykdommer. Forferdelig når d står på! Får fryktelig hjertebank, og føles som om d er ett belte som strammer rundt brystet mitt. Får ikke puste ordentlig. Blir veldig redd da.

Dette kommer sterkest når jeg er alene. Føler meg helt alene i verden me en slik angst, og at ingen riktig forstår når det står på.

Jeg har funnet forskjellige metoder jeg bruker. D jeg gjør er å prøve å fokusere på noe virkelig. En kopp, eller noe jeg kan ta på.

Jeg prøver å kun fokusere på min egen pust, teller til 5 inn og ut.

Og d aller viktigste for meg, jeg ringer noen å snakke med om angsten.

Angst er ikke farlig, selv om d føles veldig farlig ut.

Vit, at du ikke er alene.

Skrevet

Henger meg på det mange har sagt om å ta kontakt med lege for å få time hos psykolog. Visstnok mange som har god nytte av det. Det viktigste er jo å snakke med noen slik som du har gjort her. Bra!

Skrevet
Takk jeg har nettopp  eller har et anfall nå av at jeg får så høy puls  og hjertebank og det vil ikke gi seg. Er det veldig farlig. Er livredd. Må vel ringe legevakten om jeg ikek blir bedre. har time hos legen om 13 dager men kanskej jeg må gå før  for dete er jo helt forferdelig. Har skikkelig dødsangst..

Er det farlig å ha høy puls  over lang tid

nei det er ikke farlig.. jeg gikk sånn i flere uker. angst er ikke farlig,men veldig ubehagelig og vondt..

når man har angst er det lett å komme inn i en ond sirkel. man får høy puls og da blir man redd og pulsen øker enda mer..

det er viktig å prøve å bryte den ringen. men det er ikke lett,jeg vet det,har selv slitt med akkurat dette i flere mnd. jeg trodde jeg kom til å dø,bli gal og kollapse. men det gikk bra enda jeg gikk med høy puls og alt som hører med angsten over lang tid.

tror det hadde hjulpet deg mye å få snakke med noen profesjonelle om dette. kanskje det hjelper deg å klare å bryte mønsteret litt, få roet deg ned..

angst er jo at kroppen reagerer med frykt selv om det ikke er fare. akkurat som om du skulle hatt et farlig dyr løpende etter deg rett mot et stup. det er slik det føles ut. men det er ikke farlig. det har jeg fått høre veldig mange ganger av legen min og psykologen..

men kom deg til lege så du får snakket med noen,det tror jeg hjelper. det er jo mulig å få akutt time..

Gjest gjesta....
Skrevet

Takk for svar. :) Nå ble jeg roet ned. Jeg skal snakke mer med legen min om dette. JEg har baer spurt om det var farlig med dobble hjerte slag og høy puls , men ikek over tid.

Jeg har vært helt deppa siden i går etter den puls episoden. Men fikk meg roet ned mannen min kom hjem. har bar ligget i sengen og ikke ortet noe, er så trøtt.

Jeg må gjøre noe med meg selv for å bli bedre..

Takk for hjelpen, ble beroliget av å lese at man kan ha høy puls lenge uten å dø eller kollapse.

Angst er forferdelig. og jeg håper ejg kan komme ut av dette. Sånn som dette kan jeg ikke leve..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...