Gå til innhold

Bake boller!

Gjest Vidvandre

Anbefalte innlegg

Gjest Vidvandre

I kveld skal jeg lage boller og vil at de skal bli så bra som mulig, så da har jeg tre små spørsmål til erfarne bollebakere

1) Hva skal jeg pensle de med; vann, smør eller egg? Har hørt så mye forskjellig. Jeg tenker å strø melis over der igjen, hvis det har noe å si.

2) Hvordan unngå at de svir seg i bunnen? Forrige gang satt jeg og passet på som en hauk, men klarte allikevel å svi. Finnes det noen triks, eller må jeg bare passe ennå mer på?

3) Hvordan få de så luftige som mulig? Heve lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger meg på tråden og legger til følgende spørsmål:

4) Kan man bruke vaniljekesam i bolledeigen som erstatning for vanlig kesam? Eventuelt ha halvparten vanlig og halvparten vanilje?

Har nemlig tenkt å lage boller idag jeg også (etter oppskrift fra Tine) og har et halvt beger vaniljekesam stående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva skal jeg pensle de med; vann, smør eller egg? Har hørt så mye forskjellig. Jeg tenker å strø melis over der igjen, hvis det har noe å si.

Jeg har aldri hørt at man kan pensle med smør. Jeg ville penslet med melk eller egg. Hvis du pensler med egg, blir bollene blanke og fine oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg bruker egg, men melk går også greit og du kan fint la være også.

2) Tja, mine brenner seg ikke i bunnen, så det vet jeg ikke helt. Jeg bruker i allefall vanlig stekebrett med bakepapir på og steker bollene på høy temperatur (250 grader) i kort tid (framfor litt lavere og lengre tid) og brettet står midt i ovnen.

3) Her er det flere ting du kan gjøre. Å kna godt er det viktigste, da "aktiverer" du glutenet (kjøkkenmaskin er best, du må nemlig kna lenge hvis du gjør det for hånd). Jo grovere mel (mindre gluten), jo mer knaing. La deigen heve god og ta "fyrstikktesten" (lag en liten grop i deigen og hold en tent fyrstikk i gropen, hvis den slukner straks er deigen ferdighevet). Mye smør og sukker gjør også boller tyngre (men jeg har en favorittoppskrift med en god del smør og jeg synes de blir luftige nok bare jeg er nøye med de andre rådene. Hjemmebakte boller blir uansett tyngre enn de du kjøper i butikk, som egentlig er luft med litt deig rundt.)

4) Jeg har aldri brukt kesam i gjærdeig (skal jeg først lage det, skal jeg lage det godt ;)), men hvis du har erfaring med at kesam fungerer ser jeg ingen grunn til at vaniljekesam ikke skulle gjøre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Takk for tips!

2) Tja, mine brenner seg ikke i bunnen, så det vet jeg ikke helt. Jeg bruker i allefall vanlig stekebrett med bakepapir på og steker bollene på høy temperatur (250 grader) i kort tid (framfor litt lavere og lengre tid) og brettet står midt i ovnen

Ok, sist jeg bakte satt jeg på lav temperatur og lenge, fått inntrykk at det er det "riktige". Men da kan jeg jo prøve høyere temperatur. Hvor lenge pleier du å ha de inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier også å steke fort og gale, cirka 200 grader (ovnen vår er gammel og supereffektiv) i 10-12 minutter. De blir såklart godt stekt på bunnen siden platen er varm, men ville ikke si brent.

Bruk gjerne søtgjær, synes resultatet blir ekstra bra da, fåes både som fersk og tørr.

Jeg etterhever bollene på brett over vasken, og fyller vasken med varmt vann. Damp og varme gjør at bollene hever seg ekstra bra.

Vaniljekesam har jeg stor tro på, vanilje er jo godt, og kesam i boller gjør de ekstra saftige "dagen derpå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, sist jeg bakte satt jeg på lav temperatur og lenge, fått inntrykk at det er det "riktige". Men da kan jeg jo prøve høyere temperatur. Hvor lenge pleier du å ha de inni?

250 grader i 5-6 minutter (litt avhengig av størrelsen, men ta ut en og bank på undersiden så hører du om de er ferdige = hul lyd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Jeg har aldri hørt at man kan pensle med smør. Jeg ville penslet med melk eller egg.  Hvis du pensler med egg, blir bollene blanke og fine oppå.

Jeg følger oppskrifter og gjør som det står, og pensler til og med med egg/melk.

Likevel blir de skrukkete/ruglet på toppen.

Jeg har ikke i mer mel enn foreskrevet så hva er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tror jaggu jeg skal bake boller i dag, jeg og  :)

Du er ikke den eneste som ble fristet... :sjenert: Og vi har dessuten alltid alt vi trenger til baking tilgjengelig, så jeg har egentlig ingen unnskyldning for å la være. Og boller er jo veeeeldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å si en ting til angående luftige boller, og det er å bruke så lite mel som du trenger. Ha bare i akkurat nok til at du kan håndtere deigen uten at den klistrer for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Jeg skulle akkurat til å spørre om det er bedre enn for lite mel enn for mye, så bra du sa det, Arkana. Da skal jeg være sparsom med melet ;)

Nybakte boller er kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg bakt Tines kesamboller med speltmel og vaniljekesam istedet for vanlig mel/kesam. De ble veldig luftige og smakte kjempegodt! :)

Eltet deigen i kjøkkenmaskin, så det kan jo ha noe å si...

Har aldri bakt med kesam eller spelt før, og ble litt skeptisk til at deigen virket så seig og "spretten", men det var mye luft der likevel. :)

Virker også som om speltmelet er snillere med magen min enn det hvetemel er; har nemlig spist tre nystekte boller allerede uten å få mageknip...:sjenert:

Anbefales! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bakt Tines kesamboller med speltmel og vaniljekesam istedet for vanlig mel/kesam. De ble veldig luftige og smakte kjempegodt! :)

Eltet deigen i kjøkkenmaskin, så det kan jo ha noe å si...

Har aldri bakt med kesam eller spelt før, og ble litt skeptisk til at deigen virket så seig og "spretten", men det var mye luft der likevel. :)

Virker også som om speltmelet er snillere med magen min enn det hvetemel er; har nemlig spist tre nystekte boller allerede uten å få mageknip...:sjenert:

Anbefales!  :klappe:

Har aldri prøvd speltmel jeg, men kanskje jeg burde? Vaniljekesam skal iallfall prøves ut, innbiller meg at bollene kommer til å se ekstra eksklusive ut med vaniljefrø også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Dalwhinnie

Oppskrift? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...