Gå til innhold

Sopp? i underlivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er 30 år gammel mann og har fått noe slags utslett på innsiden av lårene mine. Jeg det minner meg voldsomt om fotsopp som jeg har hatt da jeg var i militæret for 12 år siden.

Kan man få fotsopp i skrittet???

Vet noen om en reseptfri behandling for dette eller MÅ jeg til lege. Har ikke tid eller lyst til å gå til legen med dette, men må jeg så må jeg selvfølgelig :)

Skrevet (endret)

Mener du i lysken, eller på selve lårene? Klør det? Er det fuktig? Eller er det mer tørt og føles ruere mot fingrene?

Om man f.eks. svetter mye i lysken, har en del hår der osv, gir dette god grobunn for bakterier og sopp. Det kan også være en eksemtype. Jeg tror nesten jeg ville snakket med lege om dette, eventuelt forsøkt med canesten eller en mild kortisonkrem ala Mildison (reseptfri).

Endret av Villemarie
Skrevet

Canesten ja.. Tror det var det navnet jeg var ute etter faktisk. Ja det er i lysken helt ved siden av pung. Jeg fikk det ganske sammenfallende da jeg barberte meg nedentil.

"Utslettet" minner om eksem i utseende. Huden var ganske rød i begynnelsen men jeg har brukt pudder på der for å tørke ut litt. Har merket at jeg er ganske fuktig i området og derfor jeg tenker sopp - må være ideelle forhold der nede for tiden, men jeg har aldri hatt dette før - derfor jeg er usikker.

I utg. pkt har jeg en del hår i lyskeområdet så "soppen" kan ha begynt før jeg barberte meg.

Men Canesten er altså trygt å bruke i dette området. Vil ikke risikerere at godgutten detter av :)

Skrevet

Det kan høres ut som hudsopp. Lett for menn å få i området rundt skrittet på grunn av fuktighet. Men jeg tror ikke av Canesten vil hjelpe deg... Det er vel mer ment for underlivssopp hos kvinner. Jeg tror Fungisil er tingen å bruke. En slags sjampo som du bruker på kroppen en periode. Spør på apoteket. Ganske sikker på at det ikke er reseptbelagt.

Skrevet

Jeg tar tilbake det jeg skrev over... husket feil. Dette fant jeg på lommelegen:

Lyskesopp: Tydelig avgrenset, kløende, ofte hissig utslett i en eller begge lysker. Kan bre seg på innsiden av lårene og utover på pungen.

LYSKESOPP: Soppen behandles med krem, for eksempel terbinafin (Lamisil) krem eller et imidazolpreparat (Canesten, Klotrimazol, Daktar, Pevaryl). Det er viktig å behandle så lenge som forskrevet. Det er viktig å holde huden som tørr som mulig. Unngå derfor tettsittende undertøy og tette bukser. Tablettbehandling er aktuelt hvis kremen ikke hjelper.

Skrevet

Sistnevnte virker å være veldig "spot on" i forhold til mine symptomer... Vil det si at disse tingene er reseptbelagt eller? Da det står: "Det er viktig å behandle så lenge som forskrevet. "

Skrevet
Canesten ja.. Tror det var det navnet jeg var ute etter faktisk. Ja det er i lysken helt ved siden av pung. Jeg fikk det ganske sammenfallende da jeg barberte meg nedentil.

"Utslettet" minner om eksem i utseende. Huden var ganske rød i begynnelsen men jeg har brukt pudder på der for å tørke ut litt. Har merket at jeg er ganske fuktig i området og derfor jeg tenker sopp - må være ideelle forhold der nede for tiden, men jeg har aldri hatt dette før - derfor jeg er usikker.

I utg. pkt har jeg en del hår i lyskeområdet så "soppen" kan ha begynt før jeg barberte meg.

Men Canesten er altså trygt å bruke i dette området. Vil ikke risikerere at godgutten detter av :)

Pass på å bruke nye blader når du barberer deg i det området. Og pass på å rengjøre og tørke godt etterpå også. ;)

Skrevet
Sistnevnte virker å være veldig "spot on" i forhold til mine symptomer... Vil det si at disse tingene er reseptbelagt eller? Da det står: "Det er viktig å behandle så lenge som forskrevet. "

Du kan jo høre om du får Lamisil reseptfritt på apoteket først... Men jeg vil anta at det er reseptbelagt siden det står som det gjør. Og man skal jo i utgangspunktet ikke bruke legemidler uten at en lege har foreskrevet det.

Skrevet

anbefaler at du går til legen første gang for å være sikker på det er sopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...