Gå til innhold

Overnatting hos kompisen, 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Sønnen min på 12 overnattet denne lørdagen hos kompisen sin. Jeg visste ikke om det da det var pappa-helg. Han fortalte det igår, og fortalte også da at foreldrene til kompisen var på fest, og de hadde ikke kommet hjem før i 04.30-tiden, og da var begge guttene fortsatt våkne!

Grunnen til at han fortalte dette er at jeg er invitert ut på lørdag og spurte om han ville sove hos besteforeldrene, da nektet han og sa han heller kunne ha en kompis på overnatting.

Dette ønsker ikke jeg, og det var altså heeelt galt ifølge han. Dette var noe ALLE gjorde. Det tror ikke jeg på da, derfor spør jeg her.

Noe jeg forøvrig sa til han at jeg skulle gjøre. Sjekke hva de andre på KG sier. Ja mamma. Det er jo ikke du som oppdrar meg snart.. det er disse andre damene på nettsia di!!! :ler::ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde gått med på det. Ikke om det snødde grønne elefanter sidelengs. Men jeg vet om noen tolvåringer som får ha huset alene natten over. Det blir IKKE aktuellt her ihuset. Ikke får mine sove hos andre uten voksne heller.

Skrevet

Det kommer jo helt an på 12-åringen, spør du meg.

Jeg syns det er i tidligste laget, men noen 12åringer er jo mer modne enn andre.

Skrevet

Da jeg var 12 år var jeg alene hjemme hele tiden sammen med min eldre bror på 14, eller sammen med venninner på samme alder. Syntes ikke det var noe problem, så lenge jeg visste hvordan jeg fikk tak i voksne. Men nå brukte jo faren min også å dra ut om natten på den tiden uten å si ifra, og det var av og til ikke så gøy. Men nå sier vel egentlig dette mer om min fars dårlige foreldreegenskaper enn om hva du bør la sønnen din gjøre...

Skrevet

Hmmm... vanskelige greier egentlig. Det begynner kanskje å bli på tide å la han få litt mere ansvar hjemme og slikt. Kanskje..

Tror jeg først må bestemme meg for hvilken måte jeg skal gå ut på! Skal jeg kjøre bil og komme hjem kl. 01.00-02.00, eller skal jeg drikke alkohol og kanskje komme senere hjem...

Dersom det blir det siste alternativet så kommer jeg ikke til å la han være hjemme. Ønsker ikke å møte sønnen min idøra idet jeg kommer hjem. Ikke ramlende inn døra, men sikkert ikke helt edru heller..

Må visst tenke litt til...

Gjest Miss Guided
Skrevet
Da jeg var 12 år var jeg alene hjemme hele tiden sammen med min eldre bror på 14, eller sammen med venninner på samme alder. Syntes ikke det var noe problem, så lenge jeg visste hvordan jeg fikk tak i voksne. Men nå brukte jo faren min også å dra ut om natten på den tiden uten å si ifra, og det var av og til ikke så gøy. Men nå sier vel egentlig dette mer om min fars dårlige foreldreegenskaper enn om hva du bør la sønnen din gjøre...

Da jeg var 12 år gammel var jeg fast barnevakt for 3 familier, to av familiene hadde tre barn hvor den yngste var under ett år. Nå bodde mine foreldre i nærheten hvis det skulle skje noe, men det var jo før alle hadde telefon. Og jeg var også barnevakt for mine yngre søsken når mine foreldre var borte hele natten. Jeg var voksen og ansvarsfull for alderen, men ser selv at jeg aldri i verden hadde klart å la en 12-åring være alene som barnevakt for mine tre barn en hel natt. Gudskjelov skjedde det ingenting galt, eller at noen av barna ble syke da jeg var barnevakt som 12-åring, men når jeg ser dagens 12-åringer så skjønner jeg ikke at foreldrene den gang torde, for jeg var sikkert ikke annerledes enn 12-åringene idag.

Mine barn har ikke vært alene en natt ennå, de har som regel overnattet hos besteforeldre når vi foreldrene har vært borte.

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Stedatra vår har vært alene hjemme. På 13årsdagen hennes måtte vi ut av huset da hun skulle feire. VI skulle selv da ut å spise middag, på konsert og fest... Da bursdagen skulle værre ferdig ringte vi hjem om de var dratt hjem og alt var i orden. Hun skulle ha ei venninde som overnattet. Jeg gikk gravid da så var edru og kunne dratt hjem når som helst visst det skulle opstått noe. Vi kom hjem i 3tiden på natten og jentene lå og sov og alt var ryddet opp etter bursdagen!!

Hun er veldig voksen og moden av seg så henne har jeg ingen betenkeligheter med å la være alene hjemme en kveld og litt ut i natten visst jeg og sambo skal bort. Men hun liker/vil ikke være helt alene. hun må ha en venninde hos seg. Men så er det svært sjelden at vi skal bort de ukene vi har ungene også da....

Veldig forskjell på 12åringene. og hvordan de er som personer. Gutten i huset på 11år hadde jeg aldri latt være alene hjemme med en kompis på overnatting, selv ikke når han blir 12.....

Skrevet

Oj, ser at mange foreldre har et avslappet forhold til å la unge ungdommer være alene om natta. En tolvåring ville jeg aldri i verden overlate til seg selv om natta. Og i tillegg i et annet hjem, med en annen tolvåring? Nei jeg er fullstendig enig med deg. Tør ikke tenke på hva de kan finne på, men det er altså meg. Hvor grensa går er jeg mer usikker på. Men i utgangspunktet ville jeg ikke la ungene være alene hjemme om natta før de var så store at de kunne flytte ut om de ville. :sjenert:

Skrevet
Da jeg var 12 år gammel var jeg fast barnevakt for 3 familier, to av familiene hadde tre barn hvor den yngste var under ett år.

:overrasket: Innser at jeg antakelig er hysterisk i forhold til normen. Off-topic, men å overlate en baby til en 12-åring syns jeg er helt på trynet.

Skrevet

Da våre to eldste var 12 år passet de lillesøster som da var 4 år mens vi var på byen til i 2-3 tiden. Vi har vært 5-10 minutter unna hjemmet. Ungene taklet det fint, tjente seg noen kroner og var glad for det. De har også vært alene hjemme med overnattingsgjester mens vi har vært på byen, ingen problem. Vi har mobil med oss slik at de kunne få tak i oss umiddelbart, og ja, vi hadde snakket om brann o.l.

Her på plassen er det vanlig at de fra 12 års alderen sitter barnevakt hjemme eller for andre på kveldstid.

Selvsagt må man se barna ann, noen takler det, andre ikke.

Gjest Miss Guided
Skrevet
:overrasket: Innser at jeg antakelig er hysterisk i forhold til normen. Off-topic, men å overlate en baby til en 12-åring syns jeg er helt på trynet.

Som du sikkert leste så forstår heller ikke jeg idag som mor selv at de torde. Jeg tror det var en annen tid den gangen, og de tenkte annerledes og barn fikk ansvar tidligere selv om jeg selv syns nå at dette var i overkant når det gjelder ansvar. :)

Skrevet
Som du sikkert leste så forstår heller ikke jeg idag som mor selv at de torde. Jeg tror det var en annen tid den gangen, og de tenkte annerledes og barn fikk ansvar tidligere selv om jeg selv syns nå at dette var i overkant når det gjelder ansvar.  :)

Ja, det var nok en annen tid og, i dag er det flere potensielle farer til stede. Pappan min vokste opp med 4 tette søsken, og eldstemann var en naturlig omsorgsperson den gangen. Men så dreide det seg stort sett om å unngå at de minste datt i brønnen og at de fikk ny tøybleie på innimellom. :)

Skrevet

Å la tolvåringer, som man ser har et ordentlig forhold til barn, være barnevakt er vel noe heeeeelt annet enn å la tolvåringer fritt få disponere kåk til eget forgodtbefinnende i de sene nattetimer.

Skrevet

Det går jo helt på hva slags type barn det er. Har du mistanke om at barna kommer til å snike seg ut på nattetid eller invitere flere hjem så er svaret blankt nei. Men om de sitter der to kompiser og ser på film og spiser pizza og kanskje spiller Playstation til langt på natt. Ja da ser ikke jeg problemet.

Min 13 åring har vært alene hjemme med en 13 år gammel kompis på overnatting. Vi var borte hos noen venner (bare 10 min unna) og var hjemme i 4-tiden. Vi informerte selvfølgelig foreldrene til kompisen om at vi ikke kom til å være hjemme på kvelden, slik at de fikk ta stilling til om dette var ok for dem.

Da vi kom hjem utpå natta lå guttene under dyna og så på film inne på gutterommet. Ingenting galt hadde skjedd og de visste hele tiden at vi bare var en telefonsamtale unna (i tillegg ringte jo jeg selvfølgelig hjem et par ganger i løpet av kvelden)

Skrevet

Jeg synes at de er for små egentlig. Jeg grubler og tenker litt. Ikke det at jeg er hysterisk og tror at det vil skje noe, + at de nok bare blir sittende og spille WoW uten at jeg maser om at nå har dere spilt lenge nok, liksom..

Men det handler like mye om at jeg ikke vil at de skal sitte oppe hele natten og spille WoW. Jeg er av den oppfatningen at barn skal sove når det er natt. Og når han stolt fortalte at de hadde vært våkne hele natten hos kompisen, så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke blir slik hjemme hos oss.

Og jeg vet ALT om hvor trøtt han var mandagsmorgenen. Ringer under øynene på en 12-åring... da er det noe galt!!!

Tror jeg bestemte meg i dette øyeblikk! Det blir et Nei!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min tolvåring være alene på natta, og jeg hadde synes svært lite om at foreldrene der tolvåringen min overnattet hadde dratt på fest og ikke gitt beskjed til meg om at de var overlatt til seg selv.

Skrevet
Jeg synes at de er for små egentlig.

Tror jeg bestemte meg i dette øyeblikk! Det blir et Nei!

:klappe:

Jeg hadde ikke latt min tolvåring være alene på natta, og jeg hadde synes svært lite om at foreldrene der tolvåringen min overnattet hadde dratt på fest og ikke gitt beskjed til meg om at de var overlatt til seg selv.

Helt enig, jeg kan love at det hadde blitt tatt en telefon herfra.

Skrevet

Da min yngste var ca 12 år så hendte den en veldig sjelden gang at han var alene om kvelden og litt utover natta. Da var alltid kusinen hans hos oss. Hun er like gammel. De to sammen gikk helt fint. Da roet hverandre ned og storkoste seg.

Jeg hadde ikke latt ham være alene hjemme med f.eks. en kamerat. Det gjør jeg ikke den dag i dag heller og nå er han 16 år. Jeg kan ta en tur ut, men kommer alltid hjem på kvelden. Jeg hører mer en nok om foreldre som er borte en hel helg og hva som skjer hos den håpefulle som er alene hjemme. Jeg kan være borte dersom kjæresten hans er her. Da vet jeg de storkoser seg. Ikke noe flying ut og ikke noe fyll.

Tror hver og en må ta avgjørelsen i forhold til sitt eget barn. Ungdommer er veldig forskjellige.

Skrevet

Som sagt så visste jeg ikke om dette da det var pappa-helg. Tror ikke pappaen heller viste noe om dette. Vi var ikke enige om så mye, men ungene og oppdragelsen der er vi heldigvis veldig enige om..

Nå kjenner jeg tilfeldigvis disse foreldrene godt, da denne kompisen er hans aller beste. Vi har bodd i samme hus som de i 9 år (vertikaldelt), og guttene er vokst opp sammen. Jeg vet at foreldrene kan ta seg en fest i ny og ne.. som vi alle vel kan, og det forsterker mitt syn på at jeg ikke liker tanken på at guttene var der alene og var våkne når foreldrene kom hjem, selv om jeg ikke har grunnlag for å kunne si noe om formen deres denne lørdagsnatta..

Gjest Primula
Skrevet

jeg hadde nok ikke latt min 12- åring være hjemme med alene en natt med en kompis. Jeg synes rett og slett de er for unge. Som lærer har jeg sett mange forskjellige typer 12- åringer, noen er mer ansvarsbevisste enn andre. Men de fleste er rett og seltt ikke modne for å ta det ansvaret det er å være alene hjemme på natten. Mange er dessuten svært lett å påvirke for eldre ungdommer...

Hadde mitt barn vært alene om natten et annet sted uten at jeg visste om det, tror jeg nok at jeg hadde tatt det opp med foreldrene. Jeg synes de kunne gitt beskjed. Men skjønner at det ikke var din sak TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...