Salute Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Jeg fikk et brev fra en advokat i Australia i dag. Jeg har arvet en eiendom sammen med en annen til en ca verdi på rundt 2 mill norske kr. Selfølgelig skal utgifter og eventuell gjeld trekkes fra, så jeg vet ikke hva det ender på. Men uansett... Hvordan er det med regler for arv fra utlandet? Jeg er førsteårsstudent, så det kommer ganske godt med med noen kr på kontoen kan man si. Man må vel betale arveavgift og slikt?
Bobeline Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Angående arveavgift: Hvis personen du arver er australsk statsborger skal du ikke betale arveavgift til Norge. Hvis det er slik at personen du arver var norsk statsborger bosatt i Australia skal du bare betale arveavgift til Norge hvis det ikke er arveavgift i Australia. Det vil si at hvis det er arveavgift i Australia så betales arveavgiften til Australia, og ikke til Norge. I et slikt tilfelle må du få dokumentasjon fra advokaten i Australia på at australsk arveavgift er betalt, slik at du kan vise til dette hvis det blir spørsmål om arveavgift til Norge. Er det ikke arveavgift i Australia må denne betales til Norge. Her fra skatteetatens informasjonssider: Skal det betales arveavgift til Norge ved gave/arv fra utlandet? For arv skal det ikke betales arveavgift til Norge dersom avdøde var utenlandsk statsborger bosatt i utlandet. Var derimot arvelateren norsk statsborger og fast bosatt i utlandet, skal det betales avgift i Norge dersom det ikke kan dokumenteres at arven omfattes av tilsvarende regler i bostedslandet. For gaveoverføringer gjelder de norske avgiftsregler dersom giver er norsk statsborger, også om han er bosatt i utlandet på gavetidspunktet. Er giveren utenlandsk statsborger og bosatt i utlandet skal det derimot ikke betales arveavgift til Norge, uavhengig av om mottakeren er bosatt i Norge. Unntak gjelder fast eiendom i Norge. Her skal det betales avgift til Norge uavhengig givers bosted eller statsborgerskap. http://www.skatteetaten.no/Templates/Spors...ainchapter=8894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå