Gå til innhold

Drømmer om "syden ferie" i Italia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lyst på atter 2 uker ett eller annet sted i sommer. I år har jeg lyst å ta med min kjære til Italia.... :)

Har ikke noe kjempe behov for å oppleve så himla mye. Klarer fint å ligge pal på en strand i 2 uker :ler: . Noen som har erfaringer?

Må reise fra Bergen og ønsker må ha en billigst mulig ferie i år.

Ønsker tips om destinasjoner, priser osv :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rimini er en veldig standard "syden-by" i Italia. Har vært der selv en gang, men det er noen år siden så jeg husker ikke noe om priser og sånt. Men stranda var veldig fin :)

Skrevet
Rimini er en veldig standard "syden-by" i Italia. Har vært der selv en gang, men det er noen år siden så jeg husker ikke noe om priser og sånt. Men stranda var veldig fin :)

:) Tusen takk! Må sjekke det ut!

Flere forslag/tips mottas med stor takk :)

Gjest Vidvandre
Skrevet

Bodde litt i Italia når jeg var yngre og en sommer/vår hadde vi en liten toukers sydenferie i Vada, på kysten av Toscana. Fin, liten by og skikkelig badeplass; samt at det sikkert er mulighet til å ta noen turer rundt og oppleve kulturen. Toscana er kjempefint!

Skrevet

Ser på www.flybilligst.com at billigselskaper som Sterling og Norwegian ikke flyr til Italia fra Bergen og det er jo dumt. Det er nemlig mange badebyer på kysten utenfor Pisa. Har vært i en selv for mange år siden og det var liksom typisk Syden. Ellers har jeg hørt mye skryt om øya Elba som helller ikke ligger mer enn en båtreise fra kysten utenfor Pisa (skal visst være togforbindelse fra Pisa og ut til kysten).

Har også hørt at det skal være fint på kysten på den andre siden av landet dvs. ved Venezia (Lido di Jesolo eller noe sånt), men har ikke vært der selv.

Har heller ikke selv vært på Sicilia og Sardinia men også hørt mye positivt om de øyene. Har selv bare vært på franske Korsika.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Jeg har forresten vært på Sardinia, glemmer at det også er Italia. Der var det også skikkelig "sydenaktig" med fin strand, men også med en koselig liten festningby, snorkleturer og utflukter til nuraghene. Anbefaller mao Alghero, på Sardina. Mener vi reiste med Star Tour.

Skrevet

Hele den italienske riviera er nydelig.

Vi pleier å kjøre ned dit med bil og bor i små sjarmerende italienske byer langs rivieraen.

Koster en del å kjøre nedover men hotellene vi bor på er da billigere enn de typiske "fly-desitnasjonene" også får man oppleve det typiske italienske.

Restauranter er da også langt billigere.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Vi pleier å kjøre ned dit med bil og bor i små sjarmerende italienske byer langs rivieraen.

Enig, veldig pittorisk og sjarmerene hele den strekningen; anbefaller blant annet Portofino. Men særlig sydenaktig er det ikke akkurat da.

Skrevet

Har kjørt nedover langs kysten i Italia fra Florence til Napoli..Likte Gaeta veldig godt, er typisk postkort sted egentlig. Veldig koselig, romantisk, idyllisk små by. Ligger like utenfor Roma, så dere kan ta, om ønskelig dagstur til Roma, ca 1.time m bil, og ca 2 timer til Pompeii, dersom dere ønsker noen kulturelle innslag..

Lite ekstra tips er om dere drar til Roma, pleier Paven ha utendørs (på Petriplassen) gudtjenester hver onsdag...iallfall hadde Johannes Paul det..

Skrevet

Vi kombinerte storby og badeferie i fjor. Fløy til Milano, var der tre dager før vi tok toget videre til Rimini. Ikke så mye å se og oppleve i rimini, men som slappe av/badeferie er det ypperig.

Vi bodde på dette hotellet. Anbefaler det :) Husker ikke heeelt hvor mye det var vi betalte, men tror det var 140 euro per natt. Men du kan lett finne billigere hoteller i Rimini.

Skrevet

Har vært i Italia flere ganger og det beste stedet må være Taormina,et lite sted på Sicilia.Kjempe romantisk gammel by,så at Apollo har turer dit i år,og de pleier å ligge litt under i pris enn de andre charter-selskapene..En av de fineste stedene jeg har vært noen gang :)

Gjest Gjest 1
Skrevet

Koster en del å kjøre nedover men hotellene vi bor på er da billigere enn de typiske "fly-desitnasjonene" også får man oppleve det typiske italienske.

Restauranter er da også langt billigere.

Hm. Hørtes hyggelig ut. Det må jeg prøve!

Skrevet

Apollo har jo begynt å satse stort på Italia, og et av stedene er Jesolo di Lido. Det ligger like ved Venezia, så et stort pluss er jo at man faktisk kan ta seg noen turer dit uten å blakke seg på de rådyre hotellene der. Jeg har selv vært i Jesolo di Lido og strendene var milelange og nydelige, med solsenger i 30 rader.. Det var slik at man måtte betale i en bod hvor man ville ligge (ulike priser i forhold til vår nærme vannet du ville ligge) og hvor lenge du skulle være der.. Ganske komplisert. Det lå også en del hoteller nede ved stranden som sikkert hadde egne private strandanlegg.. Det var jo fint, men mye alger i vannet, så ble ikke så fristet til å bade egentlig. Det lå mange butikker i bakgatene, så shoppingmulighetene er nok mange. Men jeg syntes hele stedet manglet sjarm.. Det var så turistifisert og så opplagt skapt for å være et hotellområde. Ikke noe ekte italiensk over det. Tviler på at jeg ville bodd der mer enn et par dager..

Skrevet

heisann salamander! Først og fremst: ønsker du 'billig sydenferie' er ikke akkurat Italia land nr.1.. Italienske priser varierer med breddegraden og konsentrasjon av turister og vil prismessig ligge et sted fra oslopriser ned til gjennomsnittlig syden. Men det mest romantiske landet som finnes, tror jeg;) Mye kan gjøres med prisen dog: kjøp billige flybilletter - ta toget - sjekk venere eller hrs eller (om is i magen:) ratestogo.com (anbefales dog ikke midt i høysesong), spis pasta og pizza istedenfor hele 3-retters lunsj og middager (som faktisk ikke er uvanlig men fet og blakk blir du iallefall av det) og kos dere med vino la casa i landet hvor vin som oftest er billigere enn cola. Husets vin 'la casa' er tross alt den vinen ristoranten tør å markedsføre som 'sin' og er med få unntak veldig godt drikke servert i autentiske karafler.

Dere har ingen problemer med å ligge rett ut på stranda: dra til Lido de Jesolo (eller hvilket som helst sted langs kysten helt ned til rimini). Nydelige strender, max badevannstemp og langgrundt. Du vil ikke finne noen 'pittoresk landsby' i nærheten av hotellet på LdJ men stedet er allikevel ekte italiensk på sin måte - da halve norditalia -de som ikke drar til den mer steinete og dyrere rivieraen- befinner seg på samme sted ;) Og som rosinen - 20 min med buss etterfulgt av 15 min med båt så er du i Venezia sammen med Helten din. Finnes ikke bedre:)) Om alger: har vært så heldig å vært i italia endel ganger og har bare en gang blitt forstyrret av algeinvasjon og det var ved ancona (halvveis nede på støvelen) og sikkert tilfeldig.

Andre anbefalinger du har fått som Rivieraen, badebyer ved Toscanakysten og Taormina Sicilia bifalles også. Pluss Cefalu sicilia. Og paestum (rett sør for amalfikysten) har også helt nydelige langgrunne strender med kort leiebiltur til noe som må være europas nydeligste klippekyst samt pompeii, vesuv, napoli og capri med søsterøyer. Har bare sett en håndfull utenlandske turister der på stranda ved paestum, derimot en kvart mill solbrune italienere og for et behagelig og bra beliggende sted!

Uansett destinasjon: kos dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...