Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Jeg er utrolig umusikalsk, men synes "dream a little dream (of me)" med Mamas and the papas er så utrolig fin. Lurte på om noen vet om den går i valsetakt?
amles Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Jeg vet ikke.. Er så frekk å legger inn ett lite tileggsspørsmål... Hvilken takt går vals i?
Gjest niomi Skrevet 30. januar 2007 #3 Skrevet 30. januar 2007 Vals kan man kjenne igjen etter "Ku-rom-pa, ku-rom-pa, ku-rom-pa" For å finne om en sang er i valsetakt eller ikke, setter man på musikken og leter etter de tunge slagene (f.eks. stortromme, tung kontrabass). Når man har funnet de, tar man så og klapper slagene mellom de tunge slagene (vil som regel være skarptrumme, lettere kontrabass etc). Er det tre slag mellom (Ta-da-da-da-ta-da-da-da-ta-da-da-da) er det 4/4, er det to i mellom (ta-da-da-ta-da-da-ta-da-da) er det vals. Dream a little dream of me har jeg aldri hørt.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 Er det ikke 3/4 takt da? En-to-tre, en-to-tre, en-to-tre *mimre fra danseskolen som 8-åring...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Jeg veit, niomi, men fant rett å slett ikke noen takt på den! Sikkert bare jeg som ikke eier takt i kroppen Sangen fra dream-is-reklamen... *stars shining bright above me, light breezes seem to whisper I love you, birds singing in the sickamore tree, dream a little dream of me*
Gjest niomi Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Nå har jeg hørt den, og den er ikke vals, nei. Den er en god gammel soul-sang i 4/4-takt. Endret 30. januar 2007 av niomi
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Pokker Men tusen takk for hjelpa, hvertfall
Gjest niomi Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Jeg ville valgt å bruke en sang i ikke 3/4-takt dersom ikke begge i paret er stødige på valsen. For vals er vanskelig å få pent/elegant til, og blir lett veldig sidrompa. Min kjære hadde aldri klart det. Han må konsentrere seg om å finne grunnslaget og få satt ned en fot på det. Resten blir å stå stille. Da er det bedre med f.eks. en god soul, hvor man kan "vugge" til musikken, og strengt tatt ikke trenger å kunne danse i det hele tatt. Men det er klart - ingenting slår en feiende flott Wienervals! Men skal jeg kunne danse det i bryllupet mitt, må jeg i såfall danse med pappa.
Astra Skrevet 31. januar 2007 #11 Skrevet 31. januar 2007 Hei. Dream a little dream er nydelig, men dessverre ikke en vals. Nå er ikke alle valser Wiener-vals heller (dans der man roterer rundt og rundt og rundt...). En sakte variant av valsen er engelsk vals (firkantvals). Den hadde vi i bryllupet vårt, og den er relativt lett å lære. Vi tok en time på Bårdars i Oslo, og det fikk oss til å mestre engelsk vals nok til å danse den i bryllupet. Lykke til med valsinga!
Doratheexplorer Skrevet 31. januar 2007 #12 Skrevet 31. januar 2007 Tror vi går for engelsk vals vi Noen som har forslag til sang(er) da?
Malama Skrevet 31. januar 2007 #13 Skrevet 31. januar 2007 Tror nok vi også i utgangspunktet begrenser oss til engelsk vals ja, men vals vil jeg ha. Jeg vil danse brudevals, og synes ikke at "vugging til musikken" i det hele tatt dekker dette begrepet, for meg i alle fall. De som vil det må selvsagt gjøre det, men for oss er det en vals vi skal ha. Og jeg ser ikke bort ifra at muligens min kjære hadde hatt godt av et lite dansekurs, men han kan det jo i teoreien i alle fall. Kanskje jeg må hjem og sette på en vals og rydde stuegulvet så vi får se hvor "ille" det står til med oss. Men som han kommenterte da vi dansa her en kveld (vi danser gjerne på stuegulvet vi, dog litt mer av den "slow" variantene enn vals da) at det er jo antakelig noe annerledes å danse i en brudekjole der han sikkert ikke kommer inntil meg (han aner ikke hvordan kjolen min ser ut, men det stemmer det, jeg skal ha underskjørt med ring i nederst, så han kommer ikke INNTIL meg når han danser da nei. Vi må nok øve... Men forslag til sang har jeg nok ikke... så langt har jeg ikke kommet.
Doratheexplorer Skrevet 31. januar 2007 #14 Skrevet 31. januar 2007 Jeg vil også ha vals, er jo tross alt brudevals vi skal danse, ikke "vuggedans" ja Må nok ta oss en runde på stuegulvet vi også. Har kjøpt en DVD der de viser alle trinnene. Kikket litt på den her om dagen, utrolig bra! Her som vi bor er det ingen danseskoler el. som vi kan gå på for å få lært oss dette. Men skal jo bli morro når vi nå skal begynne med disse trinnene da... *ser det for meg* Men vil jo gjerne ha eksempler på engelsk vals om noen her har det
Mirabella83 Skrevet 31. januar 2007 #15 Skrevet 31. januar 2007 Eksemper på valser nevnt på KG tidligere: Danse mot vår, Fascination med Nat King Cole, Come away with me med Norah Jones og Nocturne med Secret Garden, Askepot-sangen, You’re always on my mind, Nothing else mathers...
Gjest Sativa Skrevet 31. januar 2007 #16 Skrevet 31. januar 2007 "Nothing else matters" med Metallica er i 3/4 takt *hinte hinte*
Malama Skrevet 1. februar 2007 #17 Skrevet 1. februar 2007 "Askepottsangen" som Mirabella83 sa... den er jo nesten en selvskreven "øvesang" for oss tror jeg. Jeg er "avhengig" av den filmen, og den sangen er fin... Ja, noen som vet hvor jeg kan laste den ned eller noe? Jeg har filmen på dvd, men for å slippe avbrudd med prat og sånn (tror ikke der er "soundtrack" på dvd'en akkurat) Har sååååå lyst å prøve i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå