Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er jo veldig klar over at sjalusi vil oppstå, mest sannsynlig, men likevel vil vi gjøre det vi kan for å forberede Lukas på den store omveltingen som skal snart skje i livet hans.

Vi startet med å fortelle at mamma har baby i magen før jul engang, så den saken er grei, at det er en Helena er han også helt overbevist om. Han bruker navnet og spør litt inimellom, sånn uoppfordret, og vi svarer. Litt sånn " Helena skal vel ikke leke med min sabeltann- skute, og noe al'a det..Det handler mest om at hun ikke skal ta fra han noe altså. Så vi har lagt vekt på å forklare at hun er så liten liten, kan ikke gå, og vil ikke ta fra han lekene. Hun skal få egne leker sier vi, og vi har spurt om han vil kjøpe en kosebamse til henne. Det vil han ( spent på den da ;) )

Klærne hans har hele tiden ligget siden av stellebordet, praktisk og så ble det bare sånn. Nå må jo disse vike for babyen sine klær. Vi har kjøpt en kommode til han som står på rommet, og gjorde veldig stas på han og at han er så stor etc..Han fikk være med å legge klærne oppi, og er veldig fornøyd med det.( Bare det kunne jo blitt sårt.. )

Nå lurer vi på om vi snart skal ta inn senga til babyen på rommet vårt, så han venner seg til å se den. Han har vært med og vasket "småklær" og hjulpet til med å legge i skuffene.

Vi snakker ikke så mye om det, annet enn når han tar det opp, og det er jo så og si hver dag..Vi sier også at han alltid vil være den gode gutten vår og legger vekt på hvor mye han betyr for oss.

Har også tenkt at han skal få en storebror- gave, noe han har ønsket seg- en tyrannosaurus- rex...

Er det noen andre "hete" storesøsken tips der ute, eller innspill til hvordan vi gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ju precis varit igenom det där med en treårig storebror och jag tycker att det har gått riktigt bra faktiskt.

Vi pratade mycket med honom. FRÅGADE saker som han fick tänka över själv och berättade mycket kring vad som skedde. Till exempel:

- Var ska lillasyster sova då? och han kom faktiskt själv fram till att det var i spjälsängen och att den skulle stå inne hos mamma och pappa.

- Nu ska vi göra i ordning din gamla vagn till lillasyster. Det blir väl bra? och så skoja: eller ska DU ligga i den? och det var ju helt tokigt.

Ett bra tips som jag fick var att be alla babybesök att vända sig till Storebror för att be HONOM visa SIN lillasyster. Då får han en viktig roll i familjen - att presentera henne. Och det växte han av. "Kom titta vad vi/jag har fått: En lillasyster"

Andra klassiska tips är att försöka få tid med bara honom. Pappa och storebror går till simhallen tillsammans. Mamma och storebror åker och handlar mjölk på butiken (och lämnar babyn med pappa i en halvtimme).

Vi pratade också mycket om att åka på sjukhuset och han visste precis vad som skulle hända. Mamma och pappa åker till sjukhuset för att föda lillasyster (visade bilder på när HAN föddes), han ska få vara med mormor så länge, sova över hos mormor och mysa. Sen när lillasyster är född - då kommer du och mormor och hälsar på på sjukhuset. Precis som mormor hälsade på dig när du var nyfödd.

Han "läste" också i informationsboken vi fick av jordmor. tittade på bilderna och mamma berättade vad som händer med magen och på sjukhuset. Vi läste också boken "Bebben kommer hem". Det finns säkert många böcker även på norska om bebisar som kommer hem till storasyskon.

Skrevet

Det med seng har faktisk mannen sagt " skal du ligge i den lille babysenga...ne- hei, han har jo stor seng..." :ler:

Skrevet

Først av alt: det vil nok komme en eller annen form for reaksjon, men det kommer helt sikkert til å gå over!

Flott at han får ta del i forberedelsene. La ham også få ta del i babyen når den kommer, og sett av tid hvor bare du og han gjør noe sammen. Første gang når han kommer på besøk på sykehuset, så la noen andre ta babyen så du har armene fri til ham. Se ham og hør på ham, og snakk om det som har skjedd, at babyen skal bo hos dere og at dere er like glad i ham selv om den har kommet.

Han kommer sikkert til å bli en stolt storebror!

Skrevet

At eldste har fått søsken er noe jeg jobber med hver eneste dag for at hun ikke skal føle seg mindre verdt, eller at jeg er mindre mamman hennes. Det er viktig å forberede storebror på babyen som kommer, ja, men enda viktigere å ta vare på han når minstemann vokser til og begynner å kreve mer av deg. Det tar aldri slutt det der.

Jeg syns det høres ut som dere gjør veldig mye bra, og tror alt kommer til å gå kjempefint. Men jeg får faktisk følelsen av at dere er litt mer redd for situasjonen enn nødvendig? Det snapper også unger opp. Om dere snakker så mye om babyen at storebror er lei henne allerede før hun er her :ler: .(for å sette det litt på spissen.)

For å komme tilbake til vår situasjon. Vi gjorde ikke så veldig mye for å forberede storesøster på den nye situasjonen, ettersom hun var 1,5 år og ikke hadde utviklet språket enda. Men jeg merker at ettersom hun vokser til er det viktig å lytte til hvilke tanker hun gjør seg om det å ha søsken. Små ting hun sier og gjør i løpet av dagen som sier noe om hva hun savner, og hva hun setter pris på som vi kan gjøre enda oftere. :)

Gjest Tweetypie
Skrevet

Her hos oss kom det ikke noe reaksjon før minsten begynte å gå - ja da ble det baluba gitt. Siden har 3 åringen vår vært skikkelig trassig, men reaksjon det fikk vi og det er helt normalt. Men vi prøver å prate om det og forteller ofte eldste at vi er veldig glad i H*n også . Sjalusi er helt normalt. Prøv kanskje å ta med den eldste med ut på noe som bare han får være med på - svømmehall, lekeplass eller noe. Det kan være godt det slik at han ikke tror at babyen får all oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som dere gjør veldig mye bra, og tror alt kommer til å gå kjempefint. Men jeg får faktisk følelsen av at dere er litt mer redd for situasjonen enn nødvendig? Det snapper også unger opp. Om dere snakker så mye om babyen at storebror er lei henne allerede før hun er her :ler: .(for å sette det litt på spissen.)

Vi snakker ikke om babyen uten at han tar det opp sa jeg...er ikke redde, men synes det er viktig å forberede og la han ta del i dette..Vi er ikke nervøse, men vil legge best mulig tilrette for storebror, rart det virket som om vi er redde utfra det jeg skrev synes jeg.. :sjenert:

Skrevet
Vi snakker ikke om babyen uten at han tar det opp sa jeg...er ikke redde, men synes det er viktig å forberede og la han ta del i dette..Vi er ikke nervøse, men vil legge best mulig tilrette for storebror, rart det virket som om vi er redde utfra det jeg skrev synes jeg.. :sjenert:

Neida, bare virker som dere legger større vekt på å unngå sjalusi enn jeg ville gjort. Bare det inntrykket jeg fikk. Du nevner så mange små ting som jeg ikke ville tatt hensyn til, for eksempel flytting av klærne hans osv. Ikke ta det ille opp da! ;)

Skrevet

Synes dere gjør mye bra, jeg!

Vår gutt ble storebror da han var 2,5 år og det har gått kjempefint. På samme måte som dere lot vi han få være med på endel av forberedelsene, han fikk ny seng og ny plass til klærne sine osv.

Vi har enda ikke opplevd en eneste episode med sjalusi fra storebror. Han er bare veldig stolt av lillesøster og vil helst vise henne frem til alle.

T.o.m da det kom en bøssebærer på døra i høst.......Storebror tok bøssebæreren i hånda og skulle ha ho med inn i stua for å se på lillesøsteren hans.... :ler:

Vi har også hatt flinke besteforeldre, tanter og onkler o.l. som har husket på storebror når de har kommet på besøk. Alle som kom i barsel hadde med gave til både babyen og storebror. Da vi hadde dåp nå i helgen var det flere som hadde husket på han også, så det ble masse gaver.

Dessuten tror jeg det er viktig, som Furstina sier, at dere har litt alenetid sammen med den eldste også, slik at det ikke blir for store omveltninger.

Lykke til ;)

Skrevet

Her ble Storegutt storebror da han var 2 år og 3 mnd. Det har gått veldig fint...

Vi har lagt vekt på følgende:

- pratet om babyen før den kom.

- jeg holdt ikke babyen da han kom på sykehuset for første gang.

- ba de som besøkte oss de første dagene om å henvende seg til storebror først, deretter til den nye babyen.

- om besøkende ville ha med pakke, så måtte storebror også få noe (de aller fleste tenke på dette helt selv... :ler2: )

- tok storegutt med på alt (skifte bleie, amming, putting av smokk etc.)

- jeg tenker på å alltid høre og se han når han henvender seg til meg - enn om jeg er aldri så opptatt med lillebror (eller noe annet).

- vi to gjør noe sammen bare vi to innimellom. Det er godt for både han og meg å vare være oss to litt...

Det går sikkert helt fint... men det er jo greit å være litt føre var også!

Lykke til!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...