Gå til innhold

Hva må du ha

Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Skal servere ost, kjeks og vin mm til ganske mange til helgen. HVa liker du å spise når du spiser det? Hva synes du er et must? HVa slags ost er best? HVilke kjeks? Trenger også tips til litt fancy tilbehør, ender alltid opp med druer og paprika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, har nok liteå bidra med der, jeg trenger nemlig svært lite...

Jeg tenger druer, helst blå. Og ost (mini babybel er egentlig eneste krav fra meg, for jeg liker ikke "muggost" etc så de som bare har slike "fancy" oster som er blå eller muggen etc, da spiser jeg bare kjekt. Been there, done that... I det minst ha norvegia da om man ikke har NOe "vanlig" spennende ost...) og kjeks, litt variert utvalg.

Jeg liker salte kjeks jeg, så rizt og seltinas eller noe sånn, pluss noen "tapini" eller noe sånn? ofte kjøper vi en ekse med litt av hvert, og smørbrødkjeks, creamers etc som ofte er oppi der er gode de også, men jeg må ha salte kjeks i tillegg.

(men jeg er altså sær, spiser ikke "spennende oster" og drikker heller ikke vin til, så det er sikkert noen andre du kan få bedre råd av. Men om du ikke kjenner alle og deres ostesmak personlig, sørg for å ha noe som ikke er så "skummelt" også, det ER ikke alle som liker smøreoster og muggoster, men likevel gjerne setter pris på ost og kjeks:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt sær og liker ikke så fancy oster. Likevel kan jeg svare at et must for meg er druer (blå helst), rød paprika, salinas-kjeks og en god smøreost med MYE hvitløk! Sistnevnte finnes i flere gode og "vanlige" varianter, men jeg kjøper helst en som er "fersk" i ostedisken til Ultra. Vet ikke hvem som lager den, men den er iallefall formet som et rullekakestykke med en "ring" av noe krydder inni... :sjenert:

I tillegg må jeg helst ha en god te til - gjerne en med krydder/kanel (av en eller annen grunn...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg er veldig glad i kombinasjonen blåmuggost, blå druer og valnøtter. Ellers så må ha en hvitmuggost, som f.eks. brie. Liker å variere med morsomme frukter, som f.eks. fiken. Syns også at Ritz er den beste ostekjeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt kjeks som Tapini og Ritz synes jeg også er best, men kjøper alltid en boks med blanda kjeks også.

Tilbehør blir ofte paprika og druer, men det går jo an å "avansere" bordet litt med f.eks grønnsaker og dip i tillegg. I så fall er stangselleri et must. Hva med et brett med ananas og banan i biter, som små kanapeer?

Jeg er kjempeglad i ost, men holder meg unna muggost jeg også. Jeg liker faktisk den kirsebærosten jeg. Pepperost er overraskende godt, smøreoster i forskjellige smaker må med, og ikke minst bordets juvel: brie!

:sikle: Ble sulten jeg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt kjeks som Tapini og Ritz synes jeg også er best, men kjøper alltid en boks Jeg er kjempeglad i ost, men holder meg unna muggost jeg også. Jeg liker faktisk den kirsebærosten jeg. Pepperost er overraskende godt, smøreoster i forskjellige smaker må med, og ikke minst bordets juvel: brie!

Brie er faktisk en muggost. ;)

Favorittoster: Talleggio, blåmuggost av noe slag

Favoritt-tilbehør: Pærer, valnøtter, dessuten godt brød i tillegg til kjeks

Når det gjelder vin bør du absolutt ha en søt vin (f.eks. portvin) om du har noen skarpe blåmuggoster eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ha noe salte kjeks og Cream Crackers.

Av ost liker jeg Brie, krydder og pepperoster. Babybell er også god.

Til osten vil jeg gjerne ha paprika, druer, stangselleri og hermetiske mandariner.

Jeg serverte valnøttbrød til sist og det ble stor suksess. Alt brødet forsvant.

I tillegg så lagde en venninne dip og da forsvant siste rest av paprikaen og stangsellerien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brie er et must for min del. Ellers hører pepperost (sånn som en finner i ferskvaredisken, og som er rullet i pepperkorn) og mini babybel med. Og f.eks. port salut eller st. paulin, eller kanskje ridderost. Som tilbehør liker jeg også best salte kjeks, og i tillegg til druer synes jeg det er kjempegodt med reddiker til.

Sist jeg var i ost&vin besøk fikk vi også mozerella og tomat. Hun serverte fersk loff til. Og frisk basilikum. Det var også skikkelig nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig moden Camembert er det beste jeg kan få på et ostefat :)

Er veldig glad i Brie, hvit Castello og Ridderost. Slår også et slag for hermetiske mandariner, druer, paprika og salt kjeks som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips av en erfaren ostedame som jobbet med import av diverse oster:

Bruk ikke salte kjeks, de stjeler smaken fra osten. Salt kjeks brukes kun til krydderoster da de overdøver saltsmaken på kjeksen.

Melbatoast er den beste kjeksen til all ost, dette er en helt vanlig hvetekjeks uten salt eller sukker. Står ofte ved ostedisken i butikkene eller ved knekkebrød, spør i ostedisken.

Ellers kommer en langt med babybel, en mild og kremet brie (Høng, den lille runde lyseblå) og en kremet blåskimmelost (f.eks. Saga), og noen krydderoster.

Tilbehør: appelsin (svært godt sammen med brie), druer (røde er best) og selleri til krydderostene.

Viss du skal ha vin til så anbefaler jeg at du går på polet og sier hvilke oster du har kjøpt og hvor mye du vil bruke på vinen. De er utrolige flinke til å finne noe som passer, og da blir både osten og vinen bedre.

Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye godt sagt her....

I tillegg til alt det gode som har kommet frem, så kan jeg anbefale honning på blåmuggost, eller søt appelsinmarmelade.

Ellers er ferske fiken og kiwi godt til ostebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat er også godt ved siden av.

Eksempelvis spekeskinke og diverse salte pølser i små cocktail-biter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Fruktfat

blåmuggost (høng danablu, for eksempel), cambozola, brie og ridderost.

salt kjeks, loff/ferske baguetter, kjeks "uten" smak.

selleri, paprika, druer, ananas, mandarinbåter, annen frukt (godt å bare mumse på)

vin eller helst te. (har nå lært at til blåmuggost skal man helst bruke hvitvin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ost med litt smak, så upasurisert brie er nesten et must. Uvasket ridderost er godt, og vellagrede oster som gruyere eller appenzeller. Ellers er det godt med hvitløksoster (diplomat f.eks.) og kremete krydderoster er også greit. Blåmuggost er jeg ikke glad i, men det hører jo gjerne med siden man sjelden spiser ostefat alene. :)

Melbatoast og brød (gjerne nøttebrød eller baguett) er best til. Epler/pærer må være med. Fikensyltetøy, chutney etc passer til mange oster. Jeg drikker te til, ellers er ofte hetviner bra og utvalgte hvitvin/rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips av en erfaren ostedame som jobbet med import av diverse oster:

Bruk ikke salte kjeks, de stjeler smaken fra osten. Salt kjeks brukes kun til krydderoster da de overdøver saltsmaken på kjeksen.

Melbatoast er den beste kjeksen til all ost, dette er en helt vanlig hvetekjeks uten salt eller sukker. Står ofte ved ostedisken i butikkene eller ved knekkebrød, spør i ostedisken.

Det var et godt tips - det skal jeg prøve neste gang! Sammen med dessertvin som også ble foreslått. Mmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vin eller helst te. (har nå lært at til blåmuggost skal man helst bruke hvitvin)

Hvitvin ( og rødvin ) er veldig vanskelig å kombinere med ost.

Dessertvin er et must. ;)

Et alternativ til kjeks er "mini bruschette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...