Gå til innhold

Sosionomer/sosionomutdanning


Midnattsol

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som er sosionom? Hvordan er yrket, og trives dere?

Er det noen som går på sosionomutdanning nå?

Hvordan er studiet?

Ja jeg vet jeg kan lese om studiet og se på læreplaner, det har jeg også gjort, men jeg vil høre hvordan det er fra noen som har valgt denne studieretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sosionomstudent! Trives kjempegodt og synes det er innmari spennende. Har inntrykk av at undervisningen varierer en del fra den ene høyskolen til den andre. Jeg har mye selvstudium, og stortrives når jeg har mulighet til å jobbe et par dager i uka. Fint å slippe studielån!! Det jeg savner er praksis. Vi får ikke prøve oss skikkelig før i 5. semester, før det er det bare trening på hverandre og praksisbesøk rundt omkring på ulike steder der sosionomer jobber. På den annen side ser jeg klart fordelen med å ha en del teori i bakhodet når man skal ut å jobbe. Dessuten får vi jo 18 uker med praksis og det gir jo en god smakebit på det vi har i vente.

Jeg synes det er kjempespennende, og gleder meg til å komme ut i praksis. Det som er så fint, er at det finnes så mange steder man kan jobbe! Man låser seg ikke til sosialkontoret, men kan jobbe innen rus, barnevern, på sykehus, psykiatri, skoler, PP-tjeneste, familiekontorer/klinikker, ungdomstiltak osv...

Lykke til med valget ditt!

Med vennlig hilsen MissS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sosionom, jeg.

Miss S har redegjort veldig bra for hva utdanningen går ut på.

Det er en jobb for, med og om mennesker, og etter mitt skjønn trenger man ikke nødvendigvis jobbe med livets skyggesider fordi man er sosionom, men ofte blir det jo slik, da.

Jeg fikk en brå fødsel etter endt utdanning.....jeg tok eksamen på en torsdag, og satt som sosialkurator mandagen etterpå.