Gå til innhold

Sosionomer/sosionomutdanning


Midnattsol

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som er sosionom? Hvordan er yrket, og trives dere?

Er det noen som går på sosionomutdanning nå?

Hvordan er studiet?

Ja jeg vet jeg kan lese om studiet og se på læreplaner, det har jeg også gjort, men jeg vil høre hvordan det er fra noen som har valgt denne studieretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sosionomstudent! Trives kjempegodt og synes det er innmari spennende. Har inntrykk av at undervisningen varierer en del fra den ene høyskolen til den andre. Jeg har mye selvstudium, og stortrives når jeg har mulighet til å jobbe et par dager i uka. Fint å slippe studielån!! Det jeg savner er praksis. Vi får ikke prøve oss skikkelig før i 5. semester, før det er det bare trening på hverandre og praksisbesøk rundt omkring på ulike steder der sosionomer jobber. På den annen side ser jeg klart fordelen med å ha en del teori i bakhodet når man skal ut å jobbe. Dessuten får vi jo 18 uker med praksis og det gir jo en god smakebit på det vi har i vente.

Jeg synes det er kjempespennende, og gleder meg til å komme ut i praksis. Det som er så fint, er at det finnes så mange steder man kan jobbe! Man låser seg ikke til sosialkontoret, men kan jobbe innen rus, barnevern, på sykehus, psykiatri, skoler, PP-tjeneste, familiekontorer/klinikker, ungdomstiltak osv...

Lykke til med valget ditt!

Med vennlig hilsen MissS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sosionom, jeg.

Miss S har redegjort veldig bra for hva utdanningen går ut på.

Det er en jobb for, med og om mennesker, og etter mitt skjønn trenger man ikke nødvendigvis jobbe med livets skyggesider fordi man er sosionom, men ofte blir det jo slik, da.

Jeg fikk en brå fødsel etter endt utdanning.....jeg tok eksamen på en torsdag, og satt som sosialkurator mandagen etterpå.

Det holdt jeg ut i tretten måneder med. Nå jobber jeg som terapeut for psykisk utviklingshemmede, hvilket er mye kjekkere.

Har vært sosionom i nesten fem år nå

Lykke til, hvis du tar den retningen.

Miss S....hvor lang tid har du igjen av studiene??

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og takk for svar.

Jeg har fra før av et grunnfag i velferdssosiologi, som vi tok sammen med sosionomstudenter på 1. året fordi det var lik undervisning. Siden læreplanen er forskjellig fra den skolen jeg gikk på og den jeg eventuelt skal søke på må jeg begynne helt fra begynnelsen og mulig kan jeg søke fritak fra de fag jeg har. Men det er greit det, for da får man jo med seg alt, og man starter på likt med alle de andre som skal studere det. Litt repetisjon gjør vel heller ingenting.

MissS - hadde du kvalitativ og kvantitativ metode 1. året? Var det en skriftlig eksamen og en prosjektoppgave/hjemmeeksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Milo Minderbinder! Jeg er på 4. semester (og derfor på jakt etter praksisplass til høsten) Dette er jo på en måte "sjarmøretappen" etter det jeg har skjønt i forhold til forelesninger iallefall.

Når det gjelder metodefaget, så tok jeg det i fjor. Det er prosjektoppgave (arbeidskrav) og skriftlig eksamen. Innmari kjedelig fag, men jeg ser i ettertid at det var smart å ta det så tidlig i utdanningen. Du lærer en del om oppgaveskriving + en del vas...

Må også si at siden vi skal ha et halvt år med praksis, så har utdanningen gått utrolig fort. Kan ikke begripe at jeg allerede er langt over halvveis...

MissS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, metoden er kjedelige greier :wink: Men den har jeg tatt og skrevet prosjektoppgave både i statsvitenskap og i sosiologi. Kanskje jeg slipper den da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.......

Jeg studerte i Stavanger, jeg.....og der er hele fjerde semester praksis. Har student nå, hvilket er gøy.

Hvordan er studiene lagt opp da? Er det slik at alle som foreleser eksemplifiserer fra hverdagen på et sosialkontor, eller er de litt mer allsidige? Er det noen av dine medstudenter som kunne tenke seg å jobbe med psykisk utviklingshemmede, eller er "moten" enda å jobbe med rus, psykiatri eller barnevern?

(disse er helt perfekte, dersom du har lyst å bli utbrent tidlig.....men det er nå min mening.....)

Når det gjelder ditt spørsmål, Midnattssol, så tror jeg du er nødt til å ta hele sulamitten fra 1ste til 3dje år, fordi at eksmanenen ikke er stykkevis og delt opp i ting....alt blir å integrere. Forøvrig tror jeg at de aller fleste sosialhøgskoler opererer med obligatorisk oppmøte i metodefaget. At du har velferdssosiologi vil fungere som ekstra saft i utdanningen din.

Men det er snart fem år siden jeg la ned pennen på avgangseksamen, og mye kan være endret. Foreslår at du ringer til den høgskole du har sett deg ut, og undersøker.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...