Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd utallige typer p piller,som ikke har fungert for meg.( Har også prøvd p-plaster og mini pille,fungerte ikke )

Lurer på hva slags erfaringer andre har med Kobberspiralen og Hormonspiralen?

Bivirkninger? Fordeler?

Skrevet

Jeg har hatt både kobber- og hormonspiral. Den eneste forskjellen jeg har merket er på mensen.

Med kobberspiral ble mensblødningene sterkere og mer langvarige. Jeg hadde også litt sterkere menssmerter enn uten spiral.

Med hormonspiral forsvant blødningene helt etter et halvt års tid. I starten måtte jeg tåle nesten konstant spotting en tremåneders periode. Samtidig ble mensblødningene gradvis svakere, for så å bli omtrent helt borte. Jeg har nå min andre hormonspiral, og har ikke hatt vanlig mens på åtte år. Jeg spotter bittelitt et par ganger i året, men ikke så mye at jeg må bruke bind eller tampong.

For min del fungerte kobberspiralen dårlig, fordi kraftig mens (og smerter) ble enda verre. Hormonspiralen er tilsvarende positiv for meg. Om det vil være likedan for deg avhenger ikke bare av om du vil synes det er OK å være uten mensblødninger, men også om du får andre bivirkninger.

Lykke til med valget!

Skrevet

Har omtrent samme erfaringer som Reven, i tillegg ble jeg gravid på kobberspiralen. Jeg tåler ikke p-piller av kombinasjonstypen, men hormonspiralen er grei. Det met hormonelle prevensjonsmidler er så individuelt at man bare må prøve seg fram. Dumt, spesielt mht. kobberspiralen som er så dyr.

Skrevet

Om du søker litt, finner du veldig mange tråder om dette temaet :)

Selv har jeg hatt begge deler, og vil absolutt anbefale hormonspiral. Hadde en "vanlig" menstruasjon etter innsetting og etter det har jeg ikke blødd en dråpe på 4 år. Humøret er stabilt og greit og jeg har aldri noen smerter i det området. Beholder den selv om jeg ikke egentlig trenger prevensjon ;)

Med vanlig kobberspiral hadde jeg kraftig mens 9-10 dager i måneden samt innimellom (men ikke ofte) fæle menssmerter.

I tillegg er jo hormonspiral en del tryggere med tanke på graviditet, husker ikke nøyaktig tallene...

Skrevet

Jeg er stort sett fornød med hormonspiralen bortsett fra at jeg fikk mere kviser og så er jeg ikke av de heldige som har har mistet mensen, skjønner ikke den der.

Skrevet

Og jeg er suuper fornøyd med kobberspiral. Hatt det i 13 år snart!

Har ikke noe mer blødning enn jeg hadde før.

Men dette er nok veldig individuelt, når man ser på erfaringene!

Men jeg er tilhenger av ikke å tilføre kroppen hormoner, så lenge det kan unngås ;)

Skrevet

Har p-stav, fungerer sikker noenlunde likt med hormonspiral. Helt topp, har ikke mens, bare noen få veldig uregelmessige blødninger. Deilig

Skrevet

Takker for alle innspill.

Har vært hos Gynekolog i dag. Fikk satt inn Kobberspiral. Ikke noe smertefullt,kjentes mer ut som at man ble "skrapt" i.

Med mine negative erfaringer med alt av hormoner,så ville ikke gynekologen sette inn hormonspiral. Satser på at kobberspiral vil fungere godt ! Er optimistisk :-)

Skrevet

Tok ut kobberspiralen etter 9 mnd med store og uregelmessige blødninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...