Gjest beekeeper Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Hvis pus ser frisk og rask ut, men har kastet opp to ganger.. Er det grunn til bekymring? Hilsen overbeskyttende katteeier
juliannae Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Husker min pus kastet litt opp når han var ny her i verden. Det gikk i grunn fort over og det var bare ett par ganger. En gang kastet han opp men da tror jeg at tørrforet ikke var bra for han. Uten å være dyrelege mener jeg at det ikke er noen krise enda. Men lurt å holde pus inne slik at du vet om den kaster opp mer og om du kanskje skal gjøre noe da...
Gjest Silmarill Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Har du netopp byttet til nytt for? Hvis ja kan det være derfor! Kanskje pus har fått mark? Er det lenge siden den fikk markkur?Katter skal ha markkur gjevnilig selvom det er innekatt!
Arkana Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Katter har behov for å kaste opp de også, akkurat som oss. Sannsynligvis er det bare en hårball, sjekk oppkastet neste gang, du vil lett se en sylinderformet lysebrun tettpakket hårball. Sjekk også om du finner mark i oppkastet (det hadde vår en gang, en laaaaang og tynn hvit orm, så hun fikk ormekur). Det kan selvsagt også være noe mer alvorlig, men jeg ville sett det an en stund. Vår katt kastet opp flere ganger daglig tre dager på rad i fjor, men vi så at det kom opp hårballer et par av gangene, så vi antok hun bare hadde "samlet opp litt" en stund og trengte å få det ut. Det gikk over av seg selv helt uten problemer.
Gjest beekeeper Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Går bra med foret han har nå, er ikke derfor. Markkur fikk de like før jul, og det var ingen mark i oppkastet. Mest slim egentlig.. Snuten er kald og våt, og han sprader rundt og er kosete som før.. Eneste som er litt rart er rare murre-lyder fra magen. jaja. Jeg satser på at det går bra, selv om det er litt ekkelt å gå å legge seg nå!
Pialitta Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 (endret) Det kan være noe så enkelt som omgangssjuken Jeg har to katter og er svært overbeskyttende overfor babyene mine... En gang begynte lillepus å spy og spy, sikkert 10-12 ganger på en dag. Stakkars, hun siklet og skalv og trakk seg unna oss - og så skikkelig syk ut. Hun ble ikke bedre, og jeg ringte dyrlegen opptil flere ganger. Dette skjedde selvsagt på kveldstid på en søndag, og det endte med at vi dro på akutten med henne, hvor de var overbevist om at hun hadde svelget sytråd, og tok masse røntgenbilder av det lille syke nurket. Pris: 3600 kr. Og de fant ingenting. 2 dager senere begynte storepus å spy. Jeg ringte da min faste dyrlege, som lo godt og forklarte at om våren når snøen smelter, smelter også gammel skitt og oppkast som har ligget og godgjort seg hele vinteren. "Men kattene mine er jo bare inne" svarte jeg da. Hvorpå dyrlegen lo enda mer og påpekte at vi med letthet kunne dra med oss bakterier og smitte inn med skoene våre. Kattene var friske og fine begge to etter kort tid. Og jeg følte meg som en småbarnsmor som hadde opplevd syke barn for første gang Et godt tips er likevel å vaske matskålene grundig, koke drikkevannet til katten, og servere fiskeboller (Lett å fordøye, i følge dyrlegen - dog nekter kattene mine å spise det ) Slikt gjør godt for en sart liten pusemage. Håper han er sprek igjen i morgen! Endret 29. januar 2007 av Pialitta
Mary_H Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Min katt kaster gjerne opp om hun sliker maten sin for fort.
Helen Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Den ene kattungen vår gikk løs på sjokoladekaka i går da det ikke var noen som fulgte meg. Han er bare 11 uker, men han hadde fått i seg ganske mye før han ble oppdaget. Like etterpå så spydde han som en gris, flere ganger etterhverandre til det ble tomt i den lille magen. Han var i full fart etterpå så han tok nok ingen skade av det. Det kan kanskje hende katten din har fått i seg noe som den ikke har tålt?
Gjest beekeeper Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 Pusen er i fin form, og har ikke kastet opp mer siden i går kveld. Han bruker vanligvis å kaste opp om han spiser noe annet enn kattemat, men tror ikke han hadde det i går.. Uansett så kastet han ikke opp noe spesielt, bare litt slim. Han var sikkert bare litt småsjuk! hehe
Pusemamma Skrevet 31. januar 2007 #10 Skrevet 31. januar 2007 Det hender når min eldste pus er glupsk så kommer det opp igjen etter en stund. Selv om hun får mat beregnet på innendørskatt så kommer det av og til opp noen hårballer. Selvfølgelig kaster hun aldri opp på parketten, men står på det ene teppet jeg har og gjør det. Hvis katten virker pigg ellers så er som regel ingen grunn til bekymring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå