Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg var inne og så på en person i folkeregisteret på jobb, og det sto at vedkommende var separert fra kona si. Det var sikkert 10 år siden, men dem sto fortsatt registrert som separert. Og jeg vet at de nå er sammen, og bor på samme adresse. Hva som er skjedd der vet jeg ikke. Men det går tydeligvis ikke automatisk i alle tilfeller.

Det er sant det. Fylkesmannen vil ha en "åpen" sak som gjør at man i systemet står som separert. Men, allikevel så er man ifølge loven ikke separert lenger når man har gjenopptatt samlivet.

Men jeg går ut ifra at de to som har bodd sammen igjen i 10 år nå har samme adresse registrert i Folkeregisteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
.

Men jeg går ut ifra at de to som har bodd sammen igjen i 10 år nå har samme adresse registrert i Folkeregisteret?

Det har de jo, men de står fortsatt registrert som separert under sivilstand.

Skrevet
Det har de jo, men de står fortsatt registrert som separert under sivilstand.

Da må det ha skjedd en glipp når disse to meldte flytting tilbake til samme adresse. På skjemaet man fyller ut for å melde flytting skal man nemlig oppgi sivilstatus.

Skrevet

Fylkesmannen bruker i praksis 6 måneder som grense ift gjenopptak av samliv. Prøver man å gjenoppta samlivet ved å bo sammen i feks 5 måneder, men så flytter fra hverandre igjen, er man fortsatt separert.

Ved formell separasjon sender man inn søknad til fylkesmannen. Da får man bevilling i posten, og man har rett til å søke om skilsmisse ett år senere. Det andre alternativet er samlivsbrudd. Ved å dokumentere samlivsbrudd, at man ikke har bodd sammen i to år, kan man få innvilget søknad om skilsmisse uten foregående formell separasjon.

Separajon har rettsvirkning også i forhold til arv. Ektefeller som er separert arver ikke hverandre, jf arveloven § 8.

Skrevet
Fylkesmannen bruker i praksis 6 måneder som grense ift gjenopptak av samliv.  Prøver man å gjenoppta samlivet ved å bo sammen i feks 5 måneder, men så flytter fra hverandre igjen, er man fortsatt separert. 

Ved formell separasjon sender man inn søknad til fylkesmannen.  Da får man bevilling i posten, og man har rett til å søke om skilsmisse ett år senere.  Det andre alternativet er samlivsbrudd.  Ved å dokumentere samlivsbrudd, at man ikke har bodd sammen i to år, kan man få innvilget søknad om skilsmisse uten foregående formell separasjon. 

Separajon har rettsvirkning også i forhold til arv.  Ektefeller som er separert arver ikke hverandre, jf arveloven § 8.

Vi har alt stadfestet hva man må gjøre for å bli skilt. Dette handler om noe langt hyggeligere, nemlig at enkelte flytter i sammen igjen i separasjonstiden. Og hva slags status man har om man har bodd sammen igjen i 3-10 år. Og konklusjonen (ihvertfall min) er at man ikke er separert lenger da! Når man ikke har søkt om skillsmisse men heller har gjennopptatt samlivet så er man igjen gift.

• 3 år senere...
Gjest ola hovdgard
Skrevet

For å være separert må man også være fysisk separert og den eneste måten myndighetene kan kontrollere dette er ved at dere har forskjellige adresser - registrert i folkeregisteret. Når det har gått minimum 1 år kan man søke om skillsmisse. Gjenopptar man samlivet startet man på nytt igjen om man på et senere tidspunkt igjen vil separeres. Som det står i loven (Lov om ekteskap § 20) "En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjennoppta samlivet, har allikevel ikke denne virkningen." Har dere bodde sammen igjen i 3 år så har dere vel virkelig gjenopptatt samlivet!! Og da er den separasjonen dere hadde for 3 år siden uten rettsvirkning og dere er derfor gift!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...