Gjest Paradise Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Hei, er det noen som kan svare meg på dette. Meg og mannen min tok ut seprasjon for noen år siden, bevilget. vi fant sammen igjen etter noen uker, men har liksom aldri gjort noe mere rundt seprasjonen. Hva skjer med den så lenge ingen av oss har søkt om skilsmisse? Vil den opphøre etter en viss tid siden vi har felles adresse igjen eller?
Gjest graceland Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Jeg tror du må "avlyse" separasjonen, for at dere fortsatt skal ha status som gift.
brumma* Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Du må ikke avlyse en separasjon. § 20. Separasjon. En ektefelle som ikke finner å kunne fortsette samlivet, kan kreve separasjon. En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet, har likevel ikke denne virkningen.
Gjest Paradise Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 Okey så la meg se om jeg forsto dette rett.. Seprasjonen blir "annulert" automatisk så lenge vi har gjennomtatt samlivet og dvs med andre ord at vi faktisk fremdeles er gift. Har jeg forstått rett nå?
Gjest Paradise Skrevet 30. januar 2007 #5 Skrevet 30. januar 2007 Ikke etter noen år heller? Men hva skriver man i et slikt brev da, bare at man ønsker å oppheve seprasjonen?
brumma* Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Hmmm... Vi lærte (går jus) at separasjonen bortfaller om man flytter sammen og gjenopptar samlivet, og at det ikke skulle være nødvendig å gjøre noe mer enn nettopp det. Fra sidene til Barne- og familiedepartementet: Brudd på separasjonen Arne og Brit kan naturligvis når som helst gjenoppta samlivet ved å flytte sammen igjen (eller fortsette å bli boende sammen). Separasjonen faller i disse tilfellene bort av seg selv. Skulle Arne og Brit senere likevel ønske skilsmisse, må de søke fylkesmannen om ny separasjon. Tilbringer Arne og Brit begrenset tid (f eks ferier) sammen pga barna, vil ikke dette føre til brudd på separasjonen. Men jeg har googlet og funnet det omtalte skjemaet på sidene til fylkesmannen (i Oslo og Akershus, men sikkert samme skjema over alt). Var ikke store greiene, så det kan jo være greit å få sendt det inn uansett. Da har du ihvertfall alt på rene. Skjemaet finner du her. Det ligger også adresser på www.fylkesmannen.no.
Gjest Talula Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Hmmm... Vi lærte (går jus) at separasjonen bortfaller om man flytter sammen og gjenopptar samlivet, og at det ikke skulle være nødvendig å gjøre noe mer enn nettopp det. Fra sidene til Barne- og familiedepartementet: Men jeg har googlet og funnet det omtalte skjemaet på sidene til fylkesmannen (i Oslo og Akershus, men sikkert samme skjema over alt). Var ikke store greiene, så det kan jo være greit å få sendt det inn uansett. Da har du ihvertfall alt på rene. Skjemaet finner du her. Det ligger også adresser på www.fylkesmannen.no. ← Det har jeg også lært. Men det er nok best å sende inn skjema. Det er kanskje pga bevissthetshensyn eller bevishensyn at man gjør det slik? Gjøre partene klar over at nå må de søke separasjon på nytt hvis de ombestemmer seg?, eller som bevis på at de nå har opptatt samlivet og skal behandles som gifte, ikke separerte? Bare mine tanker, vet ikke hvorfor de gjør det slik. Endret 30. januar 2007 av Talula
Lizzee Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Det er vel også slik at man må ha forskjellige adresser i folkeregisteret for å være formelt separert. Jeg går ut ifra at dere nå begge har adresse på samme sted igjen. Skulle dere ville separeres igjen (håper selvfølgelig ikke det) så må jo en av dere formelt flytte fra den adressen som er felles i dag. Og skulle det skje så kan ikke separasjon nr. 2 "hektes" på separasjon nr. 1. Har nettopp tatt Jus selv og lært at når man igjen formelt har gjennopptatt samlivet og igjen er registrert på samme adresse så er man ikke lenger separert.
Gjest Paradise Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 Ja vi har hatt den samme adressen nå i tre år. Derfor jeg lurte på hvordan det var med seperasjonen.
Lizzee Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Ja vi har hatt den samme adressen nå i tre år. Derfor jeg lurte på hvordan det var med seperasjonen. ← For å være separert må man også være fysisk separert og den eneste måten myndighetene kan kontrollere dette er ved at dere har forskjellige adresser - registrert i folkeregisteret. Når det har gått minimum 1 år kan man søke om skillsmisse. Gjenopptar man samlivet startet man på nytt igjen om man på et senere tidspunkt igjen vil separeres. Som det står i loven (Lov om ekteskap § 20) "En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjennoppta samlivet, har allikevel ikke denne virkningen." Har dere bodde sammen igjen i 3 år så har dere vel virkelig gjenopptatt samlivet!! Og da er den separasjonen dere hadde for 3 år siden uten rettsvirkning og dere er derfor gift!
Gjest Paradise Skrevet 30. januar 2007 #11 Skrevet 30. januar 2007 Ja vi har bodd i samme hus i tre år nå, pluss at vi venter med barn nummer to. Så da offentlig er vi fremdeles gift..
Gjest Talula Skrevet 30. januar 2007 #12 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Det er vel også slik at man må ha forskjellige adresser i folkeregisteret for å være formelt separert. ← Vet du hvor hjemmelen for dette er? Står det i en forskrift eller noe slikt, eller følger det bare av en tolkning av ekteskapsloven § 20? Sikkert best å fylle inn skjemaet og levere dette i tillegg, så har du iallefall alt på det rene. Endret 30. januar 2007 av Talula
Lizzee Skrevet 30. januar 2007 #13 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Vet du hvor hjemmelen for dette er? Står det i en forskrift eller noe slikt, eller følger det bare av en tolkning av ekteskapsloven § 20? Sikkert best å fylle inn skjemaet og levere dette i tillegg, så har du iallefall alt på det rene. ← Separasjon betyr adskillelse. Og partene skal da ikke bo under samme tak. Bor man ikke under samme tak så har man separate adresser. Det med adresseforandring sier seg jo da selv. Hvis man ikke måtte flytte til annen adresse kunne jo hvem som helst komme og si at jo vi har vært separert i et år vi - når de egentlig hele tiden hadde bodd på samme adresse (og da ifølge loven ikke er separert) - bare for å få fortgang på å få en skillsmisse. Måten man da dokumenterer separasjonen på er at man viser til forskjellige adresser. På skjemaet man sender til fylkesmannen ved søknad om separasjon må begge parter oppgi adressen de har hatt felles og adressene de vil ha etter at de er blitt separert. (og da skal det være folkeregistert adresse) Selvfølgelig kan man "lure" systemet. Kjenner en som meldt adresseforandring til sin venninnes adresse, men hun bodde fortsatt sammen med mannen (men ikke hadde fått seg nytt sted å bo ennå). Hun gjorde dette for å få fortgang på separasjonstiden. Etter hva hun fortalte meg så ville datoen for separasjon bli framdatert til det tidspunktet hun faktisk flyttet ut om fylkesmannen hadde oppdaget dette.... Endret 30. januar 2007 av Lizzee
Gjest Talula Skrevet 30. januar 2007 #14 Skrevet 30. januar 2007 Ja, jeg er forsåvidt enig med deg jeg, men jeg lurte bare på om du visste et konkret grunnlag, men hvis det står på skjema om separasjon så. Det er jo forsåvidt det eneste logiske. Men uansett skal jo trådstarter ikke behandles som separert, men som gift, da de har tatt opp samlivet
Lizzee Skrevet 30. januar 2007 #15 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Det er så enkelt som dette: Man kan når som helst gjenoppta samlivet ved å flytte sammen igjen eller rett og slett bare fortsette å bo sammen. Separasjonen faller i så fall bort av seg selv. Å fylle ut noe skjema for å kansellere separasjonen er helt unødvendig. Dette skjemaet (som noen bruker) som heter "skjema for opphør av separasjon" er vel mest hyggelig for paret selv å ha. Jeg ville vel tatt en kopi og hengt opp i glass og ramme! Det eneste som skjer hos fylkesmannen om man ikke sender inn dette skjemaet er at de har en "åpen" sak i sitt system. Det har ingen konsekvens for paret. Skulle man ombestemme seg nok en gang og senere ønske skilsmisse, må man søke Fylkesmannen om ny separasjon eller gjennomføre et nytt og reelt samlivsbrudd på minimum to år. ...og når det gjelder dette med å søke skillsmisse. Alt 1. Når man har sendt inn søknad om separasjon til fylkesmannen så vil fylkesmannen innvilge en separasjon. Et år etter dette kan man søke om skillsmisse (så lenge man ikke har flyttet sammen igjen) Alt. 2 Man har et reelt samlivsbrudd og dette har vart i 2 år. Man søker ikke om å få innvilget separasjon men flytter bare hver for seg. Man kan da direkte søke om skillsmisse etter 2 år. For å dokumentere at man har bodd fra hverandre må man kunne henvise til folkeregistrert adresse - altså oppgi hvor man har bodd for å at det kan kalles et reelt samlivsbrudd. Ellers må det ha skjedd vold og overgrep for å få fortgang med skilsmisse ved dom... Men dette er jo ikke tema her... så jeg lar det være med det..... Endret 30. januar 2007 av Lizzee
Gjest Talula Skrevet 30. januar 2007 #16 Skrevet 30. januar 2007 Da er vi enige da, det var omtrent slik jeg synes å huske det var også Jeg hadde bare ikke hørt om det skjemaet før, men da har jeg lært noe nytt.
Gjest Paradise Skrevet 30. januar 2007 #17 Skrevet 30. januar 2007 Okey så konklusjonen er at vi er ikke separert lenger denne er "opphørt# siden vi har bodd på felles adresse så pass lenge. Og det er ikke nødvendig for oss å sende inn noen papirer.
Lizzee Skrevet 30. januar 2007 #18 Skrevet 30. januar 2007 Okey så konklusjonen er at vi er ikke separert lenger denne er "opphørt# siden vi har bodd på felles adresse så pass lenge. Og det er ikke nødvendig for oss å sende inn noen papirer. ← Nei så lenge en separasjon automatisk opphører når man gjenopptar samlivet så er dere jo gift! Og det er jo kjempehyggelig at dere har funnet tilbake til hverandre og at ting går bra!
Gjest Paradise Skrevet 30. januar 2007 #19 Skrevet 30. januar 2007 Tusen takk for all hjelpen, ble mye klokere nå Så på torsdag skal vi avgårde og få polert og gravert forlovelses ringene med bryluppsdagen, fikk aldri gjort det
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2007 #20 Skrevet 30. januar 2007 Jeg var inne og så på en person i folkeregisteret på jobb, og det sto at vedkommende var separert fra kona si. Det var sikkert 10 år siden, men dem sto fortsatt registrert som separert. Og jeg vet at de nå er sammen, og bor på samme adresse. Hva som er skjedd der vet jeg ikke. Men det går tydeligvis ikke automatisk i alle tilfeller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå