Gå til innhold

Hvordan definerer dere en hore?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesten
Skrevet

Hva skal til før en kvinne med rette kan kalles en hore?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hun tar penger for å ha sex. Kjøp-salg.

Skrevet

hun har sex i bytte mot penger?

Gjest graceland
Skrevet (endret)

Ei som ikke vil ha deg når du er full.

Endret av graceland
Skrevet

Som jack og Porcelain, dvs. for meg er det en som tar seg betalt for seksuelle tjenester. Men jeg foretrekker ordet prostituert, da hore har en veldig negativ klang.

Skrevet

Prostituert = hore og begge = en som tar betalt for seksuelle tjenester. Hun gir altså en kunde tilfredsstillelse i form av onanering, munnsex eller samleie.

Men jeg kan også være tilbøylig til å kalle en som er i et forhold, men som knuller rundt med andre bak partneres rygg for hore.... selv om det jo er en selvmotsigelse mot det jeg skrev over om å ta betalt for seksuelle tjenester.

Skrevet
Men jeg kan også være tilbøylig til å kalle en som er i et forhold, men som knuller rundt med andre bak partneres rygg for hore.... selv om det jo er en selvmotsigelse mot det jeg skrev over om å ta betalt for seksuelle tjenester.

Det ville jeg kalle en utro/svikefull/umoralsk person.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Det ville jeg kalle en utro/svikefull/umoralsk person.

Hore er så mye enklere. Og alle skjønner hva du mener.

Skrevet
Hore er så mye enklere. Og alle skjønner hva du mener.

Men hva kaller man da en mann som oppfører seg sånn? Hore er jo et ord man vanligvis bare bruker om kvinner.

Skrevet
Hva skal til før en kvinne med rette kan kalles en hore?

Et menneske er en hore dersom vedkommende selger seg selv. Det kan være sex, det kan være kjendisen som stiller opp i Se og Hør, det kan være telepastoren osv.

CD

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Men hva kaller man da en mann som oppfører seg sånn? Hore er jo et ord man vanligvis bare bruker om kvinner.

Horebukk eller rett og slett rundbrenner comes to mind.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Men hva kaller man da en mann som oppfører seg sånn?

Drittsekk?

Skrevet (endret)
Horebukk eller rett og slett rundbrenner comes to mind.

Drittsekk?

Grunnen til at jeg har problemer med ordet hore og ikke vil bruke det om andre enn prostituerte, (og da gjerne også i overført betydning som det CoolDuckie beskriver), er at det er mye mer negativt ladet enn rundbrenner og horebukk. Det medfører dermed at det at en kvinne som oppfører seg på en bestemt måte seksuelt sett blir beskrevet som mye verre enn om en mann gjør akkurat det samme. Det vil jeg simpelthen ikke akseptere. (Nå kjenner jeg at erkefeministen kommer frem i meg :kjempesinna:)

Når det gjelder drittsekk synes jeg ikke at det er ekvivalent med hore overhodet, da betydningen av hore nødvendigvis har med sex å gjøre på en eller annen måte, mens det ikke er tilfelle med drittsekk.

Endret av bada
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du får finne på et bedre ord da vettu.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det ville aldri falle meg inn å kalle en annen kvinne for hore hvis hun ikke solgte sex for penger. Vi har da nok av skjellsord spør du meg.

Skrevet
Du får finne på et bedre ord da vettu.

Vel, det er ikke så lett som enkeltperson å skulle finne på et ord som skal referere til en mann med promiskuøs adferd, som er like negativt ladet som "hore", og som skal bli allment anerkjent i norsk språk. ;)

Skrevet
Grunnen til at jeg har problemer med ordet hore og ikke vil bruke det om andre enn prostituerte, (og da gjerne også i overført betydning som det CoolDuckie beskriver), er at det er mye mer negativt ladet enn rundbrenner og horebukk.

Ved å bruke ordet i overført betydning kan ordet bli frakoblet sin opprinnelige mer spesifikke mening knyttet til kvinner.

CD

Gjest glamourgirl
Skrevet (endret)

De to ordene som oftest blir brukt som skjellesord mot kvinner, både når det gjelder verbal og fysisk vold, er Hore og Fitte. Disse ordene brukes konsekvent for å såre, og for å nedverdige. Og det er også de ordene som sårer og nedverdiger mest.

Det ordet menn blir mest provosert over å bli kalt er også Fitte.

(Interessant med tanke på at de kommer til verden gjennom ei, og bruker resten av livet på å prøve og komme seg inn igjen)

Endret av glamourgirl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...