Gå til innhold

Om ris, ros og folkeskikk.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter at KG-Magasinet kom har jeg stadig sett tråder med negativ kritikk av artiklene.

Ofte er det snakk om ren slakt eller usaklig kritikk, framført på en direkte spydig og ufin måte. Ikke så sjelden er slakten direkte retta mot navngitte personer.

Kritikk er OK, det, men da må den være konstruktiv. Det ser vi ikke ofte i Magasin-forumet. Strengt tatt ser vi sjelden konstruktiv kritikk overfor KG i det hele tatt på forumet. Negativ kritikk på grensen til hets florerer i hele forumet.

Jeg lærte en gang at ris skal framføres under fire øyne, mens ros skal framføres i plenum.

Artiklene på KG er slettes ikke dårligere enn mye jeg leser i avisene rundt om, og jeg lurer: Skriver dere leserinnlegg i avisa hver gang dere ser en atikkel som ikke passer dere helt?

- Eller er det bare her på KG dere må tøffe dere med hets av journalister/ ansatte/ frivillige/ andre brukere for åpen scene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev akkurat et innlegg om en artikkel på dette magasinet, og jeg står ved mitt. Artiklene generelt ER dårlig skrevet, det ER ofte feil ved disse artiklene og de lar seg IKKE sammenlikne med artikler skrevet i feks riksavisene eller KK for den saks skyld.

Hvis KG ikke vil at artiklene skal kommenteres, så får de vurdere å fjerne linken med "del dine meninger". Det er jo et sørgelig faktum at man ikke leser spesielt mange ros-meninger. Det er neppe tilfeldig spør du meg.

Tror mange, i hvert fall jeg, håper at KG muligens tar selvkritikk og får et litt mer kritisk gangsyn til artiklene.

Skrevet

"Del dine meninger" står vanligvis for "diskuter temaet".

Det er svært sjelden det betyr "halshogg journalisten med sløv øks".

Skrevet

En journalist lever av det skrevne ord. Da får man jaggu være åpen for kritikk når det gjelder språk og faktasjekking.

Det er ikke umulig at flere hadde diskutert temaet om man ikke ble blendet av dårlig språk og amatørmessig skriving...

Men det er jo fint om noen er fornøyd med artiklene, da er de ikke bortkastet.

Skrevet

Dermed kan jeg tolke deg slik at du skriver leserinnlegg i avisene når du leser artikler som ikke passer deg.

Til orientering er ikke denne tråden startet på bakgrunn av Venus* sitt innlegg alene, men som reaksjon på en negativ kultur her på KG.

Skrevet
Dermed kan jeg tolke deg slik at du skriver leserinnlegg i avisene når du leser artikler som ikke passer deg.

Det har jeg faktisk gjort ja. Men det er virkelig en sjeldenhet at man finner så grove feil i aviser som her på KG. Tror det hender sammen med kvalitetssjekking (...)

Skrevet (endret)

Jeg har (også som gjest) både kommet med ros og ris til artiklene her - f eks var det en periode KG hadde noen lengre og grundige artikler, blant annet om kvinnehelse (skrevet av en journalist som også var bruker her -Sesselja et eller annet).

Av ris har jeg reagert på direkte feil, manglende bruk av kilder, feil eller ingen kreditering av opphavsmann/kvinne/byrå eller fotograf/illustratør/bildebyrå. På generelt grunnlag ønsker jeg meg også grundigere, eller i det hele tatt lesverdige artikler her, men enn så lenge lar jeg oftere være å klikke meg inn på dem, unntatt når noe virker mer enn normalt interessant.

Dette er ting jeg sjelden har behov for å kritisere i avisene jeg leser. Dvs - VG holder jeg meg unna, jeg kjøper ikke Dagbladet, og ellers skriver jeg faktisk til journalister - eller kommenterer "åpent" der det er mulig - i tilfeller jeg ser at de har gjort faktafeil, særlig når det angår fagområdet mitt.

Å "skyte journalisten" er jeg ikke spesielt opptatt av, for det kan være verdt å merke seg at mange av artiklene ikke er skrevet av den som er kreditert (på grunn av en teknisk svakhet, var forklaringen for noen måneder siden), men kjøpt fra andre frilansere, aviser, magasiner eller byråer.

Endret av Anna_Elk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...