Gå til innhold

Kurs i søm i Trondheim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om noen som arrrangerer kurs i søm her i Trondheim? Da tenker jeg på klessøm og bunadssøm, ikke sånn quilting og sånn. Fant nemlig en del kurs som gikk på dette med lappeteknikk, men ikke for å sy klær. Har grunnleggende kunnskaper fra før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i Oslo arrangerer Folkeuniversitetet den typen kurs, gikk på et selv for et par år siden. Men ettersom nettsidene deres er nede for øyeblikket (www.fu.no) har jeg ikke peiling på om de har lignende tilbud i Trondheim.

Skrevet

Hør med de som forhandler symaskiner - da jeg kjøpte symaskinen min (men dette er i Sarpsborg..) fikk jeg tilbud om kurs, sammen med info om de forskjellige kursene de hadde.

Skrevet

Jepp, Trondheim Sysenter i Fjordgata arrangerer jevnlig sykurs. Jeg deltok selv på et slikt kurs for 2 år siden, og da lærte vi bl.a. å sy en drakt med bukse og jakke, samt et skjørt. Jeg hadde ingen syerfaring fra før annet enn opplegging av bukser... Anbefales!

Skrevet

Bunadkurs er noe helt annet enn vanlig sykurs og holdes ofte av husflidslagene rundt omkring. De kursene har ingenting med symaskiner å gjøre.

Skrevet
De kursene har ingenting med symaskiner å gjøre.

Man må vel bruke en symaskin for å lage bunaden da :ler:;)

Nei, altså jeg er ikke ute etter kurs for å lære å buke symaskin, men kurs i å sy klær. Har sydd en del klær fra før, men det hadde vært fint å bli litt "proff" i det da. Jeg har også lyst å lære meg å sy bunad, slik at jeg kan sy det til mannen min, og evnt kanskje ta på meg oppdrag for andre også etterhvert.

Skal prøve Trondheim sysenter, ja. Takk for tips! Folkeuniversitetet har ikke slikt kurs i Trondheim, det var ett i Telemark eller noe..

Skrevet
Man må vel bruke en symaskin for å lage bunaden da  :ler:  ;)

Nei, altså jeg er ikke ute etter kurs for å lære å buke symaskin, men kurs i å sy klær. Har sydd en del klær fra før, men det hadde vært fint å bli litt "proff" i det da. Jeg har også lyst å lære meg å sy bunad, slik at jeg kan sy det til mannen min, og evnt kanskje ta på meg oppdrag for andre også etterhvert.

Skal prøve Trondheim sysenter, ja. Takk for tips! Folkeuniversitetet har ikke slikt kurs i Trondheim, det var ett i Telemark eller noe..

Det er nemlig det man ikke gjør. Den bunaden jeg syr er det ihvertfall bare håndsøm på. ;)

Skrevet

Vel, om det er bare håndsøm variere litt fra bunad til bunad og etter hva man vil selv. På min bunad skal egentlig alt sys for hånd, men hallo... jeg er ikke sååå glad i håndsøm.I tillegg skal jeg sy to...... Så alt av sømmer som ikke vises tas med beste samvittighet på maskinen. ;)

Men ang sykurs.... hør på sybutikkene, de på Bernia i Nordre syr jo mye. Var ei dame som var innom for å hente skjørtet sitt forleden dag når jeg kjøpte tøy der.

Den i Fjordgata er jo allerede nevnt, i tillgg er det vel Janome (?) i Carl Johans gt.

Skrevet
Vel, om det er bare håndsøm variere litt fra bunad til bunad og etter hva man vil selv. På min bunad skal egentlig alt sys for hånd, men hallo... jeg er ikke sååå glad i håndsøm.I tillegg skal jeg sy to...... Så alt av sømmer som ikke vises tas med beste samvittighet på maskinen. ;)

Jaja, deg om det. Men jeg ville kanskje ikke oppmuntret andre til å gjøre det samme.

Skrevet

Så lenge jeg syr til privat bruk og ikke for salg har jeg ingen problemer med å ikke gjøre alt på bunaden helt "reglementert".

Greit nok at en godkjent bunad skal se slik og sånn ut. Men jeg synes faktisk ikke den blir mere "ekte" bare fordi jeg bruker x antall timer på å sy for hånd det jeg kan gjøre adskillig raskere ( og ofte penere....) på maskin. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...