Arielle Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Noen som vet om noen som arrrangerer kurs i søm her i Trondheim? Da tenker jeg på klessøm og bunadssøm, ikke sånn quilting og sånn. Fant nemlig en del kurs som gikk på dette med lappeteknikk, men ikke for å sy klær. Har grunnleggende kunnskaper fra før.
Gjest itla Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Her i Oslo arrangerer Folkeuniversitetet den typen kurs, gikk på et selv for et par år siden. Men ettersom nettsidene deres er nede for øyeblikket (www.fu.no) har jeg ikke peiling på om de har lignende tilbud i Trondheim.
-hild Skrevet 30. januar 2007 #3 Skrevet 30. januar 2007 Hør med de som forhandler symaskiner - da jeg kjøpte symaskinen min (men dette er i Sarpsborg..) fikk jeg tilbud om kurs, sammen med info om de forskjellige kursene de hadde.
Eliza Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Jepp, Trondheim Sysenter i Fjordgata arrangerer jevnlig sykurs. Jeg deltok selv på et slikt kurs for 2 år siden, og da lærte vi bl.a. å sy en drakt med bukse og jakke, samt et skjørt. Jeg hadde ingen syerfaring fra før annet enn opplegging av bukser... Anbefales!
Spirito Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Bunadkurs er noe helt annet enn vanlig sykurs og holdes ofte av husflidslagene rundt omkring. De kursene har ingenting med symaskiner å gjøre.
Arielle Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2007 De kursene har ingenting med symaskiner å gjøre. ← Man må vel bruke en symaskin for å lage bunaden da Nei, altså jeg er ikke ute etter kurs for å lære å buke symaskin, men kurs i å sy klær. Har sydd en del klær fra før, men det hadde vært fint å bli litt "proff" i det da. Jeg har også lyst å lære meg å sy bunad, slik at jeg kan sy det til mannen min, og evnt kanskje ta på meg oppdrag for andre også etterhvert. Skal prøve Trondheim sysenter, ja. Takk for tips! Folkeuniversitetet har ikke slikt kurs i Trondheim, det var ett i Telemark eller noe..
Spirito Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 Man må vel bruke en symaskin for å lage bunaden da Nei, altså jeg er ikke ute etter kurs for å lære å buke symaskin, men kurs i å sy klær. Har sydd en del klær fra før, men det hadde vært fint å bli litt "proff" i det da. Jeg har også lyst å lære meg å sy bunad, slik at jeg kan sy det til mannen min, og evnt kanskje ta på meg oppdrag for andre også etterhvert. Skal prøve Trondheim sysenter, ja. Takk for tips! Folkeuniversitetet har ikke slikt kurs i Trondheim, det var ett i Telemark eller noe.. ← Det er nemlig det man ikke gjør. Den bunaden jeg syr er det ihvertfall bare håndsøm på.
Wildy Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Vel, om det er bare håndsøm variere litt fra bunad til bunad og etter hva man vil selv. På min bunad skal egentlig alt sys for hånd, men hallo... jeg er ikke sååå glad i håndsøm.I tillegg skal jeg sy to...... Så alt av sømmer som ikke vises tas med beste samvittighet på maskinen. Men ang sykurs.... hør på sybutikkene, de på Bernia i Nordre syr jo mye. Var ei dame som var innom for å hente skjørtet sitt forleden dag når jeg kjøpte tøy der. Den i Fjordgata er jo allerede nevnt, i tillgg er det vel Janome (?) i Carl Johans gt.
Spirito Skrevet 4. februar 2007 #9 Skrevet 4. februar 2007 Vel, om det er bare håndsøm variere litt fra bunad til bunad og etter hva man vil selv. På min bunad skal egentlig alt sys for hånd, men hallo... jeg er ikke sååå glad i håndsøm.I tillegg skal jeg sy to...... Så alt av sømmer som ikke vises tas med beste samvittighet på maskinen. Jaja, deg om det. Men jeg ville kanskje ikke oppmuntret andre til å gjøre det samme.
Wildy Skrevet 4. februar 2007 #10 Skrevet 4. februar 2007 Så lenge jeg syr til privat bruk og ikke for salg har jeg ingen problemer med å ikke gjøre alt på bunaden helt "reglementert". Greit nok at en godkjent bunad skal se slik og sånn ut. Men jeg synes faktisk ikke den blir mere "ekte" bare fordi jeg bruker x antall timer på å sy for hånd det jeg kan gjøre adskillig raskere ( og ofte penere....) på maskin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå