Gå til innhold

Deling av god-krangel-tips her på KG

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert nabo
Skrevet

Etter nok en gang ha overhørt naboene i leiligheten krangle høylydt og uproduktivt starter jeg denne tråden. Det som har slått meg er nemlig hvor ufattelig dårlig mange er til å løse problemer uten at det blir krangel ut av det, hvor dårlige de er til å kommunisere seg i mellom rett og slett.

Ta noboparet for eksempel: "Du er en idiot som aldri tar oppvasken!" sier dama så høyt at det når mine frustrerte ører i naboleiligheten. Da blir jo krangelen automatisk om han aldri tar oppvasken eller ikke (noe han jo gjør i blant og dermed føler seg urettferdig behandlet), og hvorvidt han er en idiot, og ikke om det at hun føler at han tar for liten del av husarbeidet. Enden på visa blir at han stormer ut, og at de resterende dagene gir hun ham "den stille behandlingen" (noe jeg ikke har så mye imot siden jeg er lei av bråk:p).

Derfor tenkte jeg rett og slett å starte en tråd der vi alle deler våre beste kommunikasjons/krangle-regler med hverandre. Tror mange her inne godt kunne trengt noen gode tips, og alle kunne vel ha godt av å lære noe som gjør tilværelsen litt mer fredelig? ;)

Så kom igjen folkens! Hva er dine beste tips til å løse konflikter og for å skape best mulig kommunikasjon i relasjoner mellom mennesker som bryr seg om hverandre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, her er i allefall mine:

* Vær snill mot hverandre. Skitkasting er forbudt!

Selvsagt skal man være snill mot hverandre tenker dere kanskje, men hvor mange av dere har klart å la være å kaste skit til deres utkårede under en skikkelig hissig diskusjon? Ord og sårende bemerkninger gjør bare vondt verre, og hører ingen steder hjemme.

* Vær målrettet.

Når man diskuterer bør målet være å løse problemet, ikke nødvendigvis på å plassere skyld osv. I eksemplet til trådstarter hadde det for eksempel vært bedre om paret hadde tenkt "hva skal til for at han skal ta nok oppvask til at hun er fornøyd?" enn å konkludere med at han var lat, udugelig etc.

* Ikke hopp til konklusjoner.

Enkelte har en tendens til å tolke ting veldig negativt, selv om det ikke er ment sånn, spesielt når temperaturen begynner å stige. Om du lurer på hva han mener, spør og grav til dere er enige. Om han sier du ser fin ut i den blå kjolen betyr ikke det at rompa di ser stor ut i den rød kjolen.

* Bruk ALDRI ordene aldri og alltid.

"Du gjør aldri bla bla bla, du er alltid for sent!" Noen som kjenner seg igjen? Ord som alltid og aldri fører bare til at diskusjonen dreier seg om hvorvidt vedkommende aldri og alltid gjør noe, og tar fokus bort fra problemet. Naboene til trådstarter er jo et klassisk eksempel.

Noen flere folkens? ;)

Skrevet
Enden på visa blir at han stormer ut, og at de resterende dagene gir hun ham "den stille behandlingen" (noe jeg ikke har så mye imot siden jeg er lei av bråk:p).

Hvordan vet du at det er silent treatment, og at de ikke er venner i mellomtiden? :)

Skrevet

* Skrive brev til hverandre i stedet (funker noen ganger).

* Ikke ta opp det samme hele tiden (f.eks du glemte bursdagen min for to år siden, din drittsekk!) i hver krangel.

* Vi liker alle å bli hørt. Å gjenta det personen nettopp har sagt kan funke bra. Feks: Du liker altså ikke blablabla. Har jeg forstått det riktig? --- Også prøve å få en konstruktiv samtale ut av det.

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)
å lære noe som gjør tilværelsen litt mer fredelig? ;)

Så kom igjen folkens! Hva er dine beste tips til å løse konflikter og for å skape best mulig kommunikasjon i relasjoner mellom mennesker som bryr seg om hverandre?

Mitt mål er ikke at tilværelsen skal være mest mulig fredelig og jeg synes dårlig om konfliktsky relasjoner. Et tips for god kommunikasjon er å skape en atmosfære av trygghet, tillit og en respekt i bunnlinjen.

Endret av Gjest 1
Skrevet

For oss har det vært viktig å klare å kommunisere hva vi virkelig mener når vi kjefter, ikke bare kjefte over det som er overfalte irrirasjonen akkurat der og da.

For å utdype; en krangel handler alltid om mer enn den ene saken som krangles om akkurat der og da. Om han ikke ser at oppvasken skal tas, eller bryr seg om å ta den, er jeg egentlig sint for at han ikke tar seg tid til å sette seg inn i "vårt" og bry seg om å gjøre det koselig for oss. Problemet er ikke oppvasken i og for seg men at jeg føler han forsømmer det vi har sammen. Når jeg klarer utdype dette i starten av diskusjonen, blir det lettere å se hvorfor jeg er sint og for ham å forholde seg til dette.

For oss har dette fungert veldig godt, nå krangler vi nesten ikke i det hele tatt, vi diskuterer en del men kommuniserer da så bra at vi kan se hverandres sider lettere og oppklare eventuelle missforståelser som var årsaken til irritasjonen, eller lettere ta hennsyn til hvorfor den andre er sint.

Skrevet

En ting jeg alltid har lurt på:

Hvorfor gidder par som krangler mye, å være sammen?

Noen som vet?

Jeg hadde i allefall aldri giddet å være sammen med ei jeg måtte krangle med hele tiden.

Skrevet

Vi krangler aldri.

Det er nesten litt skremmende hvor godt vi kommuniserer.

Vi er sjelden uenige om ting.

Dvs. vi kan være uenige i politiske diskusjoner o.l., og jeg kan bli litt hissig når han sier noe jeg syns er diskriminerende og/eller bare teit, men da sier jeg at jeg syns han er en tulling som han slike meninger og så ender det som regel opp med at vi ler av hele greia.

Men vi har som regel å aldri gå fra en diskusjon uten å ha løst konflikten. Uansett hvor vond den kan være.

Ærlighet, tillit og åpenhet er nøkkelord for oss.

Skrevet

Min beste tips er å ikke si hva du mener han gjør feil/det som plager deg, men heller si hva du ønsker mer av.

F. eks. ikke si "du ser bare på tv og spiller data spill hele tiden". Men si heller "kan ikke vi gjøre noe sammen, jeg ønsker at vi bruker mer tid sammen". Da blir diskusjonen mer positiv ladet.

Vi krangler aldri, men vi ofte diskuterer om ting vi er uenige i. Vi skriker ikke til hverandre, men diskuterer alt i ro.

En god råd er også: La den andre part få tid til å fordøye det du har sagt. Det tar tid å foreta endring. Så hvis du sier til ham at ham må ta oppvasken litt oftere, ikke skrik på ham dagen etter at han har ikke tatt opp oppvasken. Gi ham en uke til 10 dager for selv å ta initiativ til å ta oppvasken. Og takk ham og ros ham når han gjør som du ønsker.

Gutter ønsker å føle seg til nytte samt at vi setter pris på det de gjør. Så se på de postive tingene han gjør, og ros ham for det. Ikek konsenterer kun om det negative. Vis at du ser det positive han gjør.

Skrevet

Vi er håpløse til å krangle "riktig", men det fungerer på sitt vis likevel. Det som som regel skjer er at en av oss har et problem med noe, og tar det opp på en noe spontan måte. Verken han eller jeg er særlig flinke til å få kritikk, derfor blir vi sinte istedet, særlig hvis kritikken trigger dårlig sasmvittighet. Og i kampens hete buser vi ut med alt som plager oss. Da har vi fått det ut, og begge får noe å tygge på. Vi jobber liksom med oss selv på hver vår kant, og retter opp det vi blir kritisert for uten å måtte innrømme "skyld". :sjenert: Utrolig hvor like vi er på den måten. :ler: Men poenget er altså at det fungerer. Dagen etter en krangel om arbeidsfordeling der mannen sier at han gjør mer enn nok hjemme står han på hodet i oppvasken og gjør det han kan for å være flink. Det betyr mer for meg enn at han lover dyrt og hellig at han skal gjøre mer hjemme, i en "konstruktiv" krangel, uten å følge opp på samme måte.

Nå skal det sies at dersom noe plager over tid meg tar jeg det heller opp når vi begge er i godt humør, i et positiv setting. Da kan vi snakke om alt. Men krangle kan vi ikke.

Jeg tror alle må gjøre det som er naturlig for dem. Og selvfølgelig etterstebe en sunn diskusjon i stedet for å kaste tallerkner.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Det jeg mener fungerer, er:

*si at man er sint - ikke gå og surmule for seg selv

*ikke kall den andre ting (dust går an, men ikke noe styggere enn det)

*tenk selv om man krangler (er dette en uttalelse jeg kommer til å angre på?)

*kommenter oppførsel framfor å gå løs på den andres person

*la den andre snakke ut

*ikke overtolk

*ikke glatt over uten å si det man egentlig er sint for

*ikke gå inn for å være langsint

*ikke gå midt i en krangel

Vel, det er hvertfall det som fungerer for oss. Eller, skal jeg si, det er hvertfall det jeg mener fungerer. Samboeren syns noen ganger det er bedre å gå seg en tur og la irritasjonen viskes bort av seg selv. Ikke min måte å løse problemer på, men det spørs vel på alvorlighetsgraden også.

Tror forøvrig det er sunt å krangle litt i blant. Klarer ikke helt å tro på at de som sier de aldri krangler, ikke undertrykker ting. Men kanskje noen bare er mer omgjengelig anlagt. Jeg er nok en kranglefant. Dvs. jeg hater å la ting passere, har en tvangsmessig trang til å ta opp ting og bli ferdig med det.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

funker bra hvis eks mannen aldri tar oppvasken. kjefting hjelper aldri!

men hvis du sier: jeg blir litt irritert når du aldri tar den, men jeg hadde blitt super duper glad hvis du kunne ta den en gang i blandt..

funker her i huset

Skrevet

Jeg forsøker å følge slike retningslinjer for hvordan man skal krangle/diskutere, men ofte går det galt likevel. Rett og slett fordi partneren min ikke forsøker det. Har noen tips for hvordan man kan få den andre med på denne måten å kommunisere på?

Skrevet
Jeg forsøker å følge slike retningslinjer for hvordan man skal krangle/diskutere, men ofte går det galt likevel. Rett og slett fordi partneren min ikke forsøker det. Har noen tips for hvordan man kan få den andre med på denne måten å kommunisere på?

Bli enige på forhånd om hvilke regler som skal følges under neste krangel. Hvis han glemmer det kommer du med en påminnelse. Hvis det ikke hjelper kan du si at dere kan fortsette krangelen når han er klar for å følge spillereglene.

Gjest Tabris (ikke innlogget)
Skrevet

- Ikke kjefte. Jeg tror man ytterst sjelden oppnår respekt og velvilje ved å kjefte på noen, enten det er barn eller voksne.

- Ta opp ting mens de enda er små, slik at man ikke "eksploderer". Ting kan oftest løses ved diskusjoner, man trenger ikke vente til det blir en stor krangel.

- Behandle hverandre med respekt - snakk rolig og saklig, lytt til den andre parten og forsøk å sette deg inn i hans/hennes ståsted også.

- Innrøm feil, hvis du har gjort en.

Skrevet
En ting jeg alltid har lurt på:

Hvorfor gidder par som krangler mye, å være sammen?

Noen som vet?

Jeg hadde i allefall aldri giddet å være sammen med ei jeg måtte krangle med hele tiden.

Av og til kan en god krangel være veldig bra. Bedre å krangle enn å holde følelsene inne, som jeg er litt for flink til.

Gjest Utlogga no
Skrevet
...

For å utdype; en krangel handler alltid om mer enn den ene saken som krangles om akkurat der og da. Om han ikke ser at oppvasken skal tas, eller bryr seg om å ta den, er jeg egentlig sint for at han ikke tar seg tid til å sette seg inn i "vårt" og bry seg om å gjøre det koselig for oss. Problemet er ikke oppvasken i og for seg men at jeg føler han forsømmer det vi har sammen. Når jeg klarer utdype dette i starten av diskusjonen, blir det lettere å se hvorfor jeg er sint og for ham å forholde seg til dette.

....

Takk for denne Gyngestol! Du satte ord på det jeg har gått å lurt på.... Jeg er ikke irritert på sambo fordi at han ikke rydder på badet etter seg eller fordi han ikke tar oppvasken... det er ikke de enkelt-gangene dette skjer jeg er sint for... Det er fordi - som du sa...at han (tilsynelatende) ikke tar seg tid til å gjøre det fint og koselig for OSS her vi bor.

Et eksempel: Var utrolig frustrert i dag tidlig når jeg sto opp...Jeg la meg tidlig i går, og sambo satt oppe 5 timer lengre og holdt på med no data-greier etc. Når jeg står opp idag, så er hele stua et kaos av datating og cder. Han lovte å rydde av matbordet(sååå snill, fordi jeg var så sliten..). I dag oppdaga jeg at det betydde å slenge alt hulter til bulter inn i kjøleskapet og sette skitne glass og fat på benken (og ikke i maskina). Dette førte da til (for meg, som sto opp tidlig og skulle lage koselig frokost):

-At jeg måtte rydde bort data og cder for å få plass til frokosten på bordet.

-At jeg måtte sette gårsdagens fat og glass inn i maskina, for å få plass til å skjære brød.

-At jeg måtte sortere ut pålegg fra kjøleskapet.

Summa summarum - at jeg fikk en "dårlig" start på dagen. Og han ble snurt og kalte meg en kontrollfrik...

Skrevet

Flott tråd! Tror nok jeg har noe å lære. Har en tendens til å bli litt usaklig når vi krangler, selv om vi krangler svært sjelden :sjenert:

Skrevet

Leser og lærer, jeg!

Sliter med å få ting på rett spor selv.

En god ting burde ihvertfall være å ikke skrike til hverandre, ikke nødvendig at hele nabolaget skal vite hva som skjer!

Skrevet

Jeg kan svare bedre på hva man _ikke_ bør gjøre.. ;)

Ikke holde kjeft for å glo videre på tv når du vet at partneren er lei seg.

Ikke gå å legge seg for å slippe unna en diskusjon.

Ikke unngå et vanskelig tema.

Ikke bagatellisere noe partneren opplever som vanskelig.

Ikke gi råd du ikke blir bedt om å gi.

Ikke gå i forsvarsposisjon.

Ikke overlat alt drittarbeidet til partneren.

Ikke gi løfter du vet du ikke klarer å holde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...