Gå til innhold

Bleie i syden...?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har en femåring som fremdeles kan være uheldig om natten med tissing i sengen.

Helsesøsteren sier at jeg skal sette bleie på ham men siden han slutte m bleie da han var to og et halvt år synes jeg det er unaturlig å starte igjen. Han kan ha lange tørre perioder før det skjer uhell igjen, og da kommer det ofte flere på rad.

Jeg kan godt vaske sengetøy hjemme, men nå skal vi en uke til syden og jeg lurer da på om det er noen som har et godt råd...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slo meg var at du kunne kjøpe tisselaken, men det er jo litt avhengig av vaskemulighetene dere har på feriestedet dere skal til.

En annen variant er å ta med en rull med svarte søpplesekker som du legger i sengen under et storte badehåndkle som er brettet dobbelt der han ligger, da vil det i hvert fall ikke trekke igjennom til madrassen. Plasten kaster du etter ett natt med uhell og håndklet kan du jo skylle opp og tørke i solen.

Mulighet nummer tre er å spørre han om han ikke kan være villig til å sove med bleie under turen for sikkerhetsskyld. En 5 åring forstår nok hvor fornuftig det er om du forklarer problemet med tilgang til vaskemaskin som du har hjemme. En pakke med de største Up&Go trusebleiene vil nok passe, og er ikke for babyaktige eller ubehagelige å ha på seg.

Kanskje han rett og slett finner ut at det ikke er så dumt å sove med bleie på seg om natten allikevel?

På den annen side kan det hende det ikke blir noe problem heller, en del barn sover ikke like tungt når de er borte som de gjør i sin egen seng, og dermed våkner av at de må tisse, men det er kanskje ikke noe å satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vanskelig problemstilling dette, siden han er vant til aa slippe bleien hjemme, men jeg syns du bor skjare igjennom og ta en beslutning her.

Jeg ville nok ha valgt a la han bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet synes det er greit med bleie om natten i syden...tror jeg at jeg ville ha valgt det.....men jeg synes det er veldig viktig at barnet er enig...noen barn vil nok føle det på en måte litt "nedverdigende" å begynne med bleier igjen...men barn er veldig forskjellige der...

Ville forklart han hvorfor....at det er vanskelig å vaske sengetøyet i syden...og at han skal ligge uten bleier igjen når han kommer hjem.....

Jeg er ikke enig med helsesøster i at gutten bør begynne med bleier igjen siden han har lange "tørre" perioder....det er faktisk ganske vanlig at spesielt gutter kan ha "uhell" om natten helt opp til skolealder og kanskje lenger...

Men hvis dette øker på...ville jeg ha foretatt undersøkelser hos lege for å iallefall utelukke somatiske årsaker...

Lykke til i syden.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...