datajente Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Jeg fikk sirkulær plastgips i dag etter mitt ankelbrudd for en uke siden. Da sykepleier satte det på sa hun at jeg måtte komme tilbake hvis den satt på for løst. Spørsmålet mitt er: hvordan i huleste vet jeg om den er for slapt på?! Sykepleier, som var ganske ung, strammet ikke særlig til da hun satte den på og jeg synes hun var littebitt klønete. Forrige gang jeg fikk gips var det to sykepleiere, hvorav ei av dem var eldre og mer erfaren enn hun unge. Og hva er hensikten med gips? Og har stramheten på gipsen nå å si for hvor fort bruddet gror?
Wildy Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 "Slingere" foten inne i gipsen? Er foten skikkelig stabilisert? Poenget med gipsen er å holde bruddstedet helt i ro slik at det gror og at det gror riktig. Men den må ikke være så stram at den gir problemer med blodforsyning til huden eller så romslig at den ikke stabilisere skikkelig. Det kan være vanskelig å beregne hvor stramt man skal legge, ofte er det hevelse rundt bruddstedet som vil gi seg etter noen dager.
datajente Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2007 Takk for svar, Wildy. Det var akkuratt det jeg lurte på. Bruddstedet/Ankelen holder seg i ro, og foten slingrer ikke i gipsen. Jeg trodde gipsen skulle stramme mer. Nå strammer den ikke, men bare holder foten og ankelen i ro. Ankelen/Bruddstedet og foten er forsatt hovent etter en uke. Jeg kan jo se an om det er behov for å bytte gips etter et par uker da det har gått 3 uker siden bruddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå