Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I høst har vi kjøpt ny leilighet. Vi ble forespeilet innflyttingsdato i slutten av februar, og fellesutgifter på 6900 kroner. Da vi signerte og betalte forskudd sto det at de mente ferdigstillelsen skulle være i begynnelsen av mars.

Vi var på stiftelsesmøte i borettslaget forrige uke. Da ble det lagt frem budsjett, med fellesutgifter på over 9000 kroner.

I dag har jeg mailet med megler og mast på ham for å få en endelig dato for klarstillelse, og han mente det ble april/mai.

Er dette lovlig? Hvilke rettigheter har vi? Kan de gå tilbake på det de har sagt? Kan de flytte datoen for ferdigstillelse to måneder uten å si noe til oss før nå? Vi har ingen steder å bo, jeg har ingen steder å oppbevare akvariene mine, som ikke kan flyttes og settes opp flere ganger...

jeg er ganske fortvilet her nå og aner ikke hva jeg skal gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vel nesten sjekke med advokat, men det spørs om du ikke har rett på en eller annen form for kompensasjon for flytting av ferdigsstillelsesdato. Men det er ikke helt uvanlig at det blir forsinkelser. Da jeg kjøpte var jeg forespeilet innflytting i begynnelsen av juni, men det ble såvidt jeg husker en drøy mnd. senere. Jeg var heldig og hadde fått leid en midlertidig leilighet via arbeidsgiver mens jeg ventet på ferdigstillelse, så jeg gadd ikke bråke om det økonomiske - jeg nøyde meg med å mase for å få ferdigstilt så fort som mulig.

Skjønner godt at du er fortvilt. Tak over hodet må man jo ha.

Skrevet (endret)

Endret etter å ha fått ny kunnskap fra neste innlegg.

Endret av Bobeline
Skrevet

Nei, det er ikke avhendingsloven som gjelder her, det er bustadoppføringsloven. Hvis det ikke er fastsatt en endelig overtakelsesdato, kan stipulert overtakelse endres.

Anående fellesutgifter; det er vanligvis ikke med borettslaget fellesutgiftene er avtalt, du kan derfor ikke kreve at borettslaget skal holde seg til avtalen... (Her var det jo også et nystiftet borettslag som vedtok fellesutgiftene på stiftelsesmøtet, så det er jo klart at den avtalen ikke kan være inngått med borettslaget). Hvis det var "stipulerte" fellesutgifter, er det jo absolutt ingen garanti mot at det er den endelige summen. Et typisk eksempel er at renten har steget i perioden fra kontrakt til overtakelse. I tilfeller (veldig ofte!!) hvor det er høy fellesgjeld og tilsvarende mindre innskudd, vil jo renteandelen på fellesutgiften være ganske stor...

Alle saker og kontrakter er forskjellig, så hvis du vil ha et konkret svar er det tryggest å kontakte en advokat eller forsikringsselskapet ditt hvis du har en forsikring som dekker slikt.

Håper det ordner seg med tak over hodet snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...