Gjest Taxi Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Jeg har en kollega på jobb som sliter masse med hunden sin. Dette er en 3 år gammel schnauzer. Jeg har møtt den, og sett hva hun har å slite med... Kanskje noen her har noen råd? Jeg har hjulpet henne i gang med klikkertrening, så det er altså metoden vi bruker for å oppdra henne litt Hun har ekstremt mye energi, og er en stressa hund. Hun er vanskelig å få sliten, selv med mye mentaltrening. Sånn oppfører hun seg: traver rundt og piper hele tiden, legger seg aldri i ro, piper konstant. på tur drar hun i båndet dersom det er flere enn 1 som går med henne. hun stresser, og hopper og spretter avgårde. hun hopper rett opp og ned på alle 4 beina, som om hun har fjærer under beina, kommer nesten opp i hodehøyde på menneskene som står. Etter lang tur, går hun rundt og piper når de kommer hjem. Dette gjør vi: trener på at hun skal ligge på plassen sin uten å pipe vha klikker. klikker hver gang hun ligger på teppet, øker gradvis kriteriene for hvor lenge hun skal ligge på teppet. Hun fatter dette, men det krever veldig mye av henne. hun ligger nesten og skjelver på teppet. Klikker når hun går med slakt bånd på tur. Øker kriteriene for hvor lenge hun skal gå med slakt bånd av gangen. Snur ryggen til og ignorerer hoppingen, men klikker og belønner når hun holder seg på bakken. Hun har faktisk begynt å sette seg når vi snur ryggen til, for da vet hun at klikket kommer. Fremskrittene er ikke så store. hun stresser MYE og piper konstant inne. Jeg tror at denne adferden er omtrent hele hennes personlighet, så det er nok vanskelig å få henne til å legge til seg en helt annen adferd. Hun er rett og slett en stressa og litt adhd-aktig hund... Hun sliter veldig hvis eieren snakker med andre mennesker, da piper og hopper hun. i tillegg gjør hun utfall mot, og bjeffer på barn. Alle råd mottas med takk. vi skal ut og trene igjen i dag... Prøver å bare ignorere henne, men klikke og belønne når hun oppfører seg sånn som vi vil. men er det noe annet vi bør gjøre? hvordan skal man få en sånn hund rolig tro? den er grundig lydighetstrent på dressurkurs, og kan alle øvelsene til bronsemerket.
Frey Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Dersom hun gjør utfall mot barn kan man ikke være så tålmodig lenger. Ta kontakt med en adfersspesialist før noen barn blir bitt. Schnauzer er den av schnauzerrasene som er vanskeligst å hanskes med i utgangspunktet, og selv en føyelig dverg er sta.
mr. louis Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 En kollega av meg hadde en riesenschnauzer han hadde med på jobb hver dag til han måtte kvitte seg med den og overførte den til ei dame som var dyktig på vanskelige hunder. En gang gikk den lydløst direkte til angrep mot ansiktshøyde på meg, heldigvis var den bundet så den rakk ikke til. Er det ikke slik at når en hund angriper uten en lyd da mener den alvor? (Like etter fikk han en ny av samme rase som var snill som et lam).
mr. louis Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Hun sliter i bandet når eieren prater med andre skriver du-det gjorde den jeg nevnte og, veldig sjalu, de kan legge folk for hat, andre folk eieren er mye sammen med. Den jeg nevnte la meg for hat fordi jeg jobbet sammen med eieren hans.
Betsy Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Jeg ville først og fremst tatt hunden med til en veterinær for å få utelukket sykdom og smerter. Dersom hunder er syke eller har det vondt, så har de lett for å bli stresset/utagerende. Ellers ville jeg fokusert vel så mye på "være-i-ro-trening" som fysisk/psykisk stimuli. Jeg har selv en stri setter (hannhund) som til tider var fæl til å stresse, jo mer jeg fokuserte på fysisk og psykisk trening, jo mer gira ble hunden. Når jeg lærte meg å fokusere mer på å lære hunden og slappe av, gikk alt så mye bedre (men de må jo selvfølgelig få brukt hode og kroppen også). Fokusere på rolige koseturer med masse snusing og godord tror jeg er veldig viktig! Ellers er jo et godt råd at man passer på å selv forholde seg rolig uansett hvor stressa dyret er. Hunder merker godt dersom eieren blir stresset (og det kan være veldig vanskelig å holde hodet kaldt når dyret "klikker")! Dersom man ikke klarer å håndtere dyret, er det beste å oppsøke profesjonelle FØR det går galt, men viktig å være kritisk til hvem man "ansetter". Det er ganske mange såkalte "atferdseksperter" ute å går, som egentlig ikke helt vet hva de driver med. Også lurt å sette seg inn i hvilke metoder vedkommende bruker, om det er "myke" metoder eller litt "hardere" metoder (ikke mishandling), slik at hunden blir trent i tråd med en læringsfilosofi som hundeeier kan leve med/ har tro på.
Gjest lazuli Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Jeg må bare si at jeg leste en bok i hundepsykologi i 2000 som jeg tror ville vært ypperlig å lese for deg og din venninne. Forsøkte å google denne nå, men det kom opp en utgave som nok var nyere (2002). I den utgaven jeg leste sto det om hunder med adferdsproblemer, og jeg mener bestemt at forfatteren drev et senter med dette som spesialfelt. Mener også å huske at han høstet en veldig anerkjennelse for sin humane metoder som ga veldig tilfredstillende resultater. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do?ro...no&innsnevre=ja Det morsomme er at han bruker en riesenschnauzer i sine velillustrerte og artige eksempler. Håper dere finner en god løsning på problemene Lykke til Endret 30. januar 2007 av lazuli
Gjest Taxi Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Jeg må bare si at jeg leste en bok i hundepsykologi i 2000 som jeg tror ville vært ypperlig å lese for deg og din venninne. Forsøkte å google denne nå, men det kom opp en utgave som nok var nyere (2002). I den utgaven jeg leste sto det om hunder med adferdsproblemer, og jeg mener bestemt at forfatteren drev et senter med dette som spesialfelt. Mener også å huske at han høstet en veldig anerkjennelse for sin humane metoder som ga veldig tilfredstillende resultater. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do?ro...no&innsnevre=ja Det morsomme er at han bruker en riesenschnauzer i sine velillustrerte og artige eksempler. Håper dere finner en god løsning på problemene Lykke til ← Fikk ikke linken din til å virke :o
Gjest lazuli Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Så rart, den virker når jeg klikker på den Kanskje du har en litt for streng pop-up stopper? Men går du inn på bokkilden.no og søker på Jørn Mazarino finner du det
pellegrino Skrevet 2. februar 2007 #9 Skrevet 2. februar 2007 Ja, helt enig i at denne boken er å anbefale. Han der Mazarino kan virkelig kunsten å forklare!
Nelle Skrevet 11. februar 2007 #10 Skrevet 11. februar 2007 http://www.dyrekommunikasjon.no/index.html Hvis du er litt åpen kan du kanskje prøve dette? Les iallfall nettsidene hennes, og hør hva hun har å fortelle. Hun selger også bøker om hunder, og også en urteblanding som er fin for å roe ned stressede hunder. Jeg har ikke vært hos henne selv enda, men skal dit i mars med katten min. Mamma skal dit med sin hund. Kom over nettsidene hennes for noen uker siden, da jeg har hørt om dette tidligere og vet at denne type ting funker for mennesker - så hvorfor ikke på dyr? Nelle
-bolla- Skrevet 17. februar 2007 #11 Skrevet 17. februar 2007 Jeg ville også tatt hunden med til dyrlege, for å utelukke at årsaken er fysiske plager. Ellers er jeg litt skeptisk til det å bruke klikkertrening på alle hunder man møter. Jeg vet ikke hvor grundige dere har vært, det er jo fullt mulig at dere har tenkt over dette, men jeg skriver litt om det likevel. Grunnlaget til klikkertrening, slik jeg har forstått det, er jo at hunden skal jobbe for å belønnes, ikke for å unngå straff. Dersom denne hunden tidligere er trent med mer ''tradisjonelle'' metoder, vil det ta lang tid før den fatter poenget, og slik sett kan det være at treningen deres ikke blir effektiv. Det betyr ikke at det er umulig å bytte treningsmetode, men at den altså ikke vil være effektiv å bruke før hunden har blitt vant til det nye. En tradisjonelt trent hund tror jo gjerne alt er OK dersom den ikke får negative reaksjoner, mens en klikkerhund vil ta mangelen på belønning som en grunn til å endre atferd. Ellers - hva legger du i ''mye'' mental trening? Får den nok av både mental og fysisk trening? Kanskje nok for denne hunden er mye mer enn for de fleste andre - slikt er jo individuelt. Jeg har hatt endel av de samme problemene med min tidligere hund, og vi fikk løst mange av dem. Riktignok ikke med klikkermetoder.
Gjest Gjest_Taxi_* Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 Tenkte bare jeg skulle oppdatere i denne tråden jeg. Min kollega fikk orden på hunden!! Det viste seg at mye av problemet var kjæresten hennes faktisk. Når han var der, ville han ikke ha hunden i nærheten, hun ble hele tiden avvist, og han likte henne ikke. Dette skapte stress og usikkerhet hos hunden. Da det ble slutt med denne kjæresten, ble hunden mye bedre. Og problemene kom ikke tilbake da kollegaen min fikk seg ny kjæreste som faktisk var snill og inkluderende med hunden. Min kollega jobbet dessuten MYE med hunden, tok flere kurs osv og hunden ble en rolig, harmonisk og skikkelig trivelig hund etter en stund. Var så moro å se den igjen, skulle nesten ikke tro det var samme hunden. Men så knurret og glefset hunden etter et barn, og min kollega valgte derfor å avlive hunden. Utrolig trist slutt på historien... Hunden ble så bra på alle områder, men den fortsatte altså å være aggressiv mot barn, og hundeeieren synes det ble et for stort ansvar å ha, og gjorde det rette i mine øyne.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #13 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har en kollega på jobb som sliter masse med hunden sin. Dette er en 3 år gammel schnauzer. Jeg har møtt den, og sett hva hun har å slite med... Kanskje noen her har noen råd? Jeg har hjulpet henne i gang med klikkertrening, så det er altså metoden vi bruker for å oppdra henne litt Hun har ekstremt mye energi, og er en stressa hund. Hun er vanskelig å få sliten, selv med mye mentaltrening. Sånn oppfører hun seg: traver rundt og piper hele tiden, legger seg aldri i ro, piper konstant. på tur drar hun i båndet dersom det er flere enn 1 som går med henne. hun stresser, og hopper og spretter avgårde. hun hopper rett opp og ned på alle 4 beina, som om hun har fjærer under beina, kommer nesten opp i hodehøyde på menneskene som står. Etter lang tur, går hun rundt og piper når de kommer hjem. Dette gjør vi: trener på at hun skal ligge på plassen sin uten å pipe vha klikker. klikker hver gang hun ligger på teppet, øker gradvis kriteriene for hvor lenge hun skal ligge på teppet. Hun fatter dette, men det krever veldig mye av henne. hun ligger nesten og skjelver på teppet. Klikker når hun går med slakt bånd på tur. Øker kriteriene for hvor lenge hun skal gå med slakt bånd av gangen. Snur ryggen til og ignorerer hoppingen, men klikker og belønner når hun holder seg på bakken. Hun har faktisk begynt å sette seg når vi snur ryggen til, for da vet hun at klikket kommer. Fremskrittene er ikke så store. hun stresser MYE og piper konstant inne. Jeg tror at denne adferden er omtrent hele hennes personlighet, så det er nok vanskelig å få henne til å legge til seg en helt annen adferd. Hun er rett og slett en stressa og litt adhd-aktig hund... Hun sliter veldig hvis eieren snakker med andre mennesker, da piper og hopper hun. i tillegg gjør hun utfall mot, og bjeffer på barn. Alle råd mottas med takk. vi skal ut og trene igjen i dag... Prøver å bare ignorere henne, men klikke og belønne når hun oppfører seg sånn som vi vil. men er det noe annet vi bør gjøre? hvordan skal man få en sånn hund rolig tro? den er grundig lydighetstrent på dressurkurs, og kan alle øvelsene til bronsemerket. En hundetype som har mye kapasitet. Det er ikke nok med å gå i bånd på asfalten. Klikketrening med å ligge i ro på teppet kan du få til,men hunden må få ut energien. Du skal gå i mange timer før energien er ute. Prøv å ta med hunden en plass den kan springe fritt. Helst i naturen. Selfølgelig må den da ha kontroll på innkalling. La hunden springe fra seg. Mange frustrerte hunder kommer av for lite mosjon Når hunden får ut energien, så er den mere lydhør for klikketrening og annen oppdragelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå