Gå til innhold

Hvor tidlig syns du det er ok å plassere ungen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk ikke barnehageplass, så toåringen har halv plass hos dagmamma enda. Der går det også ei jente som er like gammel som vår yngste, 9 måneder nå - hun begynte fulltid da hun var 5måneder. Når vi leverer jenta vår om morgenen i halv 8 tida er jenta der, og når vi henter om ettermiddagen i 16 - 16.30 tida. Hver dag.

De har 10 unger fordelt på 3, så det blir som en barnehage å rekne og jeg kan ikke forestille meg at de har mulighet til å sitte med lillepia hele dagen.

Greit nok at man ikke skal legge seg borti hva andre gjør, men jeg får helt vondt inni meg når jeg ser dette nurket. Vet hun egentlig hvor hun hører hjemme?

Hva syns dere? Når er det ok å gå ut i full jobb etter at man har fått barn og overlate barnet til andre? Jeg syns 11-12 måneder er absolutt tidligst, men de fleste må jo ut i jobb da på grunn av lovbestemmelsene ifht. permisjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor hadde hele tre måneders permisjon da jeg ble født, og de var avhengige av to fulle inntekter for å få det til å gå rundt, så jeg begynte med flaske og MME hos dagmamma da jeg var tre måneder. (Begynte vel med MME etter kun få uker, da jeg ikke likte MM og nektet å spise det...)

Skrevet
Niomi er visst litt yngre enn meg- tipper tidlig 80-tallet, jeg :ler:

Dette med fire ukers permisjon var på siste halvdel av 70-tallet, så det er ikke SÅ lenge siden det heller. Jo, kanskje det er det... :sjenert:

Uansett er vel foreldre i Norge i dag noen av verdens mest priviligerte, og det er jeg veldig takknemlig for. Om barnet er 8, 9 eller 11 måneder når det begynner i barnehage/hos dagmamma, tenker jeg ikke så mye over. Men jeg har vel en slags forventning om at barnet skal ha rundet et halvt år- under det synes jeg er tidlig...

Feil - 1978. Så kanskje mamma har ljugd og "satte meg bort" enda tidligere? :overrasket:

:ler:

Skrevet

det er nå sånn at mange ikke har noe valg.. kanskje mammaen ikke hadde opptjent rett til fødselspenger, og kun fikk engangsstønad..?

vet at vi ikke hadde klart oss på litt over 30 000 over et helt år fra min side...

Skrevet
det er nå sånn at mange ikke har noe valg.. kanskje mammaen ikke hadde opptjent rett til fødselspenger, og kun fikk engangsstønad..?

Prøver ikke å henge ut noen, men lurer på om jeg er alene om å reagere på at unger blir overlatt til fremmede så tidlig som ved 5-måneders alder. Var det virkelig vanlig å sette unger på 1-3 måneder i barnehagen på 70-80 tallet? :overrasket:

Skrevet
Prøver ikke å henge ut noen, men lurer på om jeg er alene om å reagere på at unger blir overlatt til fremmede så tidlig som ved 5-måneders alder. Var det virkelig vanlig å sette unger på 1-3 måneder i barnehagen på 70-80 tallet? :overrasket:

Eldstemann er født i 86 og da var svangerskapspermisjonen på 3,5 mnd. Siden jeg gikk 14 dager over tiden så var hun 3 mnd da hun startet hos dagmamma. Barnehageåret begynte ikke før i august så hun fikk plass der like før hun fylte 1 år. Jeg pendlet 10 mil t/r jobb. Tror jeg orket en måned før jeg begynte å se meg etter jobb litt nærmere. Det var bare sånn det var på den tiden. Jeg er glad for at for at man nå har lengre permisjon. Jeg skjønte hvor mye jeg hadde mistet da jeg fikk yngstemann. Da var jeg hjemme i 2år. Studerte på kveldstid.

Skrevet

Jeg synest 5 mnd er altfor tidlig. Dumt at noen blir tvungne til å gå ut i jobb igjen så tidlig!

Pga økonomi mpå jeg også i jobb igjen etter "bare" 9 mnd. Og jeg synest det også er tidlig jeg! :sjenert: Men mannen skal ha permisjon til ungen er 10-11 mnd, så sånn sett går det greit (selv om jeg synest også DET er tidlig for lillemann å begynne i barnhagen ;) )

Skrevet

Her skal jeg begynne å jobbe når babyen er 6 uker. Men da skal far gå hjemme i permisjon. Og på grunn av sykdom kommer ikke jeg til å jobbe mer enn 40-50%.

Dette må vi for jeg går på attføring og mister jo inntekten min når jeg går hjemme. Når pappans permisjon er over, så er babyen 8 mnd, da kommer jeg til å ta 7 mnd permisjon fra attføringen for å gå hejmme med babyen til høsten og barnehagestart.

Dette er noe vi sparer penger til allerede nå, for det blir jo trangt økonomisk å leve på en inntekt.

Synes jo det er tidlig å levere et barn på 5 mnd fulltid til dagmamma, men kan jo være grunner til det.

Vi å vurderte å sende babyen i barnehage fra nyttår, når han da er ca 8 mnd av økonomiske grunner. Men fant ut at vi heller får prioritere annerledes en stund, sånn så han er eldre når han starter i barnehage.

Men har full forståelse for at andre må gjøre det.

Skrevet

Jeg var hos dagmamma fra jeg var seks uker. Sånn var permisjonene den gangen og jeg fikk aldri pupp, siden mamma skulle jobbe. I tillegg slet de veldig med å finne en ålreit dagmamma, jeg byttet flere ganger av ulike årsaker jeg tror mamma fortrengte til slutt. Det var inkompetente dagmammaer på den tiden også. Men det gikk bra. Og jeg må si jeg synes det er hjerteskjærende. Min arving på litt over året er i familiebarnehage fra ca halv åtte og til litt over halv fire. Jeg jobber på kvelder og i helger for å fylle stillingen min, siden far har det vesentlig mer klønete enn meg hva gjelder henting og levering. Jeg synes det holder. Ja, jeg ville synes det var grusomt å overlate en baby (for det er de når de er så små) til fremmede, sliter nok nå jeg... men med tanke på en fullammet/-pumpet unge til nesten ti måneder, så er så klart vår småbarnsverden annerledes enn andres. på godt og vondt det da. men joda, jeg reagerer også - enda jeg ikke har noe med det.

Skrevet

Nevoen min var ni-ti maaneder da han begynte fulltid i barnehagen. Det er av praktiske og oeokonomiske aarsaker eneste alternativ for foreldrene, men jeg maa innroemme at jeg synes litt synd paa ham. Han er visst blitt veldig mammagutt/klengete siden han begynte (men om det er vanlig i den alderen uansett er jo en mulighet), og er nesten konstant syk - feber, forkjoelelse og omgangssyke avloeser hverandre i ett sett. Men det gaar sikkert bedre etterhvert. Selv er jeg glad for at vi har oekonomi til at jeg kan gaa hjemme dersom jeg oensker det, eller finne meg en deltidsjobb, og slipper heltidsbarnehage/dagmamma fra 10-maanedersalderen. Smaabarnstiden gaar saa fort (har jeg hoert ;) ) og jeg vil gjerne vaere med paa mitt barns utvikling!

Skrevet

Det gjør de da fortsatt i USA, de yrkesaktive kvinnene som ikke vil eller har mulighet til å være "stay at home mom".

Jeg syns ikke det er negativt. Så lenge barnet blir forsvarlig tatt hånd om, og får dekket sine behov, så spiller det liten rolle om det er mamma eller pappa eller andre omsorgspersoner som er tilstede.

Og som vi ser av de som vokste opp med yrkesaktive foreldre på 70 og 80-tallet, så ble det jaggu mennesker av dem også.

Skrevet
Jeg syns ikke det er negativt. Så lenge barnet blir forsvarlig tatt hånd om, og får dekket sine behov, så spiller det liten rolle om det er mamma eller pappa eller andre omsorgspersoner som er tilstede.

Jeg vet ikke alt for mye om utviklingen av identitet og relasjoner til andre mennesker utenfor kjernefamilien hos babyer. Men sunn fornuft, og det faktum at jeg har to barn selv sier meg at det neppe kan være likegyldig om det er mamma/pappa eller en dagmamma/barnehage som har hovedomsorgen for barnet fra det er 1-3 mndr. eller eldre.

Skrevet
Jeg vet ikke alt for mye om utviklingen av identitet og relasjoner til andre mennesker utenfor kjernefamilien hos babyer. Men sunn fornuft, og det faktum at jeg har to barn selv sier meg at det neppe kan være likegyldig om det er mamma/pappa eller en dagmamma/barnehage som har hovedomsorgen for barnet fra det er 1-3 mndr. eller eldre.

Men så har vi antagelig ikke samme holdning til foreldrenes viktighet eller suverenitet som omsorgsgiver heller.

Jeg tror rett og slett ikke det spiller så stor rolle om barnet er hos dagmamma fra det er 3 mnd eller 5 mnd eller 1 år. Ikke så lenge det opplever trygghet og kjærlighet både hjemme og borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...