Gjest Vilja :-) Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Nå er jeg bra forbannet. 4. januar fikk jeg en hentemelding fra Posten. Hadde bestilt hudpleie fra Strawberrynet til ca. 700 kr. Skulle betale 261 i MVA og toll ved utlevering. Har avventet å hente pakken da jeg venter på endel andre sendinger. Skulle bestille På Døren-levering av alle pakkene i dag tidlig, men fikk opplyst om at Strawberry-pakken min har blitt utlevert. Jeg tenkte at den kanskje hadde blitt sendt i retur til Hong Kong. Men fikk vite av Posten idag at den faktisk har blitt hentet ut og betalt for på mitt lokale postkontor. Jeg fatter ikke hva som har skjedd. Har ikke fått noe purringer på at jeg har pakke på Posten etter at jeg fikk hentelappen 4. januar. Men det kan jo tenkes at det har kommet en ny hentelapp og at den har havnet i feil postkasse, og mottakeren har sett sitt snitt til å hente pakken i mitt navn. Jeg fatter bare ikke hvordan slike ting kan skje. Jeg har aldri opplevd å måtte vise legitimasjon på Posten ved henting av pakker, men heretter skal jeg begynne å påpeke dette ovenfor de ansatte på Posten. Har jo tapt hudpleie for 700 kr. Har man noen klagemuligheter i sånne tilfeller? Hvis tyven betalte med kort, kan man kanskje be Posten om å finne frem til kontonummeret? Men er pakken betalt med kontanter blir det bare ord mot ord..
Arwen Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Sender ikke strawberrynet rekomandert? Eller hadde du valgt at de ikke skulle gjøre det?
Gjest niomi Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Er jo ikke noen krise siden "tyven" måtte betale pakken ved utlevering, så sånn sett har du ikke tapt annet enn ventetid.
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Det står "rekommandert brev" på hentelappen min, ja. Jeg sente epost til Posten om dette og spurte om det kunne ha seg sånn at pakken har blitt returnert, men dette fikk jeg ikke svar på. De henviste bare til en link med oversikt over forløpet etter at pakken kom til Norge, dvs. 4.januar. Den kom til mitt lokale postkontor 6. januar, og ble utlevert 13. januar. Altså kan den neppe ha blitt returnert til Hong Kong, etter bare 10 dager i landet. Jeg skjønner absolutt ingenting av det her. Hvor pokker har vedkommende fått tak i hentelapp fra, evnt. info om sendingsnummeret, slik at h*n kunne få utlevert pakken?!
Amalie_85 Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Er jo ikke noen krise siden "tyven" måtte betale pakken ved utlevering, så sånn sett har du ikke tapt annet enn ventetid. ← nei hun har alt betalt for selve produktene. Var bare 261kr i mva som "tyven" betalte!
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 Er jo ikke noen krise siden "tyven" måtte betale pakken ved utlevering, så sånn sett har du ikke tapt annet enn ventetid. ← Jeg betalte jo med Visa, 700 kr, da jeg bestilte varene. Tyven har betalt 261 kr for å få utlevert pakken (MVA og tollbehandling). Så jo, jeg har tapt 700 kr.
Arwen Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 Når den er sendt rekomandert er det jo posten som har gjort en blemme, da skal de nemlig kreve legitimasjon ved utlevering.
Gjest graceland Skrevet 29. januar 2007 #9 Skrevet 29. januar 2007 Dette må Posten ta ansvar for. Jeg hadde blitt råforbanna.
Kristin Skrevet 29. januar 2007 #10 Skrevet 29. januar 2007 (endret) Dersom pakken ble sendt rekomandert, så skal den som henter pakken vise id. Tyder på at noen ikke har gjort god nok jobb.. Skulle tro det var i postens interesse å rydde opp i dette.. Jeg ville ringt inn til kundeservice og fortalt hva som har skjedd... Endret 29. januar 2007 av Titti73
Gjest niomi Skrevet 29. januar 2007 #11 Skrevet 29. januar 2007 Jeg betalte jo med Visa, 700 kr, da jeg bestilte varene. Tyven har betalt 261 kr for å få utlevert pakken (MVA og tollbehandling). Så jo, jeg har tapt 700 kr. ← Aaaa, da hadde jeg holdt Posten ansvarlig for tapene jeg har hatt.
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. januar 2007 #12 Skrevet 29. januar 2007 Jeg håper virkelig Posten tar ansvar. Jeg er rimelig blakk for tida, og å tape 700 kr på hudpleie som jeg nesten er avhengig av føles skikkelig surt. På hentelappen står det "Sendingen tollklareres idet du betaler og kvitterer for mottak". Altså må gjøken ha signert i mitt navn. Den kvitteringen vil jeg svært gjerne se!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 29. januar 2007 #13 Skrevet 29. januar 2007 Dette er uholdbart. Jeg ville tatt med hentelappen, og gått til posten for å få dem til å ordne opp. Regner ikke med at du får pakken tilbake, men posten bør i det minste erstatte tapet ditt.
Gjest niomi Skrevet 29. januar 2007 #14 Skrevet 29. januar 2007 Jeg håper virkelig Posten tar ansvar. Jeg er rimelig blakk for tida, og å tape 700 kr på hudpleie som jeg nesten er avhengig av føles skikkelig surt. På hentelappen står det "Sendingen tollklareres idet du betaler og kvitterer for mottak". Altså må gjøken ha signert i mitt navn. Den kvitteringen vil jeg svært gjerne se! ← Posten må faktisk ta ansvar her. Da de ikke har overholdt legitimasjonsplikten (samme som om noe stjeler og bruker mastercardet ditt før du rekker å sperre det. Da er det butikken som må ta tapet, da de ikke har sjekket legitimasjon og underskrift som de skal). Helt hvordan du skal gå fram vet jeg ikke, men hva med å ringe Forbrukerrådet eller noe slikt?
Bobeline Skrevet 29. januar 2007 #15 Skrevet 29. januar 2007 Jeg håper virkelig Posten tar ansvar. Jeg er rimelig blakk for tida, og å tape 700 kr på hudpleie som jeg nesten er avhengig av føles skikkelig surt. På hentelappen står det "Sendingen tollklareres idet du betaler og kvitterer for mottak". Altså må gjøken ha signert i mitt navn. Den kvitteringen vil jeg svært gjerne se! ← Hvis sendingen er sendt rekommandert, skal det kreves gyldig legitimasjon ved utlevering. Da skal navn på hentelapp kontrolleres mot navn på legitimasjon og dennes underskrift. Mottakers underskrift skal skrives inn ved utlevering av sendingen, slik at det skal stå et navn på sporingsinformasjonen Posten har sendt deg Hvis sendingen ikke er sendt rekommandert, men som pakkesending (med sporbart nummer) eller som brev som bare blir påsatt tollavgifter i postoppkrav, bortfaller legitimasjonskravet. Dette betyr ikke at det er greit å gi ut en sending til feil person, men sikkerhetstiltakene er ikke en tilleggstjeneste som er betalt for og som derfor må følges. Før jul har det vært stor svindel med pakker, og Posten innførte midlertidig krav om legitimasjon ved henting og utlevering av postsendinger. Om dette fremdeles gjelder, vet jeg ikke. Forresten, vet henting av sendinger som det skal betales postoppkrav på, er det kun underskrift som vitner om hvem som har hentet og betalt sendingen. Dette vil si at uavhengig av om sendingen er betalt med bankkort eller kontanter, er ikke dette sporbart. En grunn til dette er at betalinger gjort med bankkort ikke skal kunne spores ved hjelp av bankkontonummer, og dette er av sikkerhetsmessige årsaker grunnet fare for svindel med mer.
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. januar 2007 #16 Skrevet 29. januar 2007 Takk for svar dere Nå er mysteriet løst. Jeg ringte kundeservice, istedetfor å vente 2-3 timer mellom hver gang Posten svarer på epost, og fikk fortgang i saken. De ringte videre til mitt lokale postkontor, hvor det viste seg at pakken fortsatt befant seg. Hun dama jeg snakket med hos kundeservice skjønner ikke hva som var greia med at pakken hadde blitt registrert utlevert 13. januar, når det fortsatt ligger på postkontoret. Merkelige greier. Jeg så for meg erstatningssøksmål og Tv2 hjelper deg nå. Har hørt endel snakk om at Posten lett tyr til "fraskriver seg alt ansvar". Ble så sinna. På en tyv som ikke viser seg å eksistere. Men jeg ble sint med god grunn, for før jul opplevde jeg noe tilsvarende med Look Fantastic. En pakke ble sporløst borte. Men i det tilfelle gadd jeg ikke følge opp saken skikkelig siden det ikke var snakk om verdier for mer enn 200 kr.
Bobeline Skrevet 29. januar 2007 #17 Skrevet 29. januar 2007 (endret) Takk for svar dere Nå er mysteriet løst. Jeg ringte kundeservice, istedetfor å vente 2-3 timer mellom hver gang Posten svarer på epost, og fikk fortgang i saken. De ringte videre til mitt lokale postkontor, hvor det viste seg at pakken fortsatt befant seg. Hun dama jeg snakket med hos kundeservice skjønner ikke hva som var greia med at pakken hadde blitt registrert utlevert 13. januar, når det fortsatt ligger på postkontoret. Merkelige greier. Jeg så for meg erstatningssøksmål og Tv2 hjelper deg nå. Har hørt endel snakk om at Posten lett tyr til "fraskriver seg alt ansvar". Ble så sinna. På en tyv som ikke viser seg å eksistere. Men jeg ble sint med god grunn, for før jul opplevde jeg noe tilsvarende med Look Fantastic. En pakke ble sporløst borte. Men i det tilfelle gadd jeg ikke følge opp saken skikkelig siden det ikke var snakk om verdier for mer enn 200 kr. ← Det var bra Det hender sendinger blir registrert feil, det har jeg også opplevd når jeg tror mine pakker er ankommet postkontoret og så er ikke pakken der likevel. Husk at det er 14 dagers hentefrist... Endret 29. januar 2007 av Bobeline
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. januar 2007 #18 Skrevet 29. januar 2007 Det var bra Det hender sendinger blir registrert feil, det har jeg også opplevd når jeg tror mine pakker er ankommet postkontoret og så er ikke pakken der likevel. Husk at det er 14 dagers hentefrist... ← Det er litt pussig at de har registrert den som utlevert, når det er en rekommandert sending, og det skal betales for tollbehandling og alt før den kan registreres som utlevert. Utlevert 13.01 kl. 09.42. Da må det ha gått i ball for en av de postansatte Det står ikke noe om hentefrist på denne hentelappen. Vanligvis får jeg opplyst enten 2 eller 3 ukers hentefrist. Nå skal jeg trave ned til Postkontoret i snøføyka for å i ens ærend hente hudpleieproduktene mine.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2007 #19 Skrevet 29. januar 2007 Generelt om posten og legitimasjonsplikt: De HAR allerede vært nødt å innskjerpe rutinene da de visstnok leverte ut kredittkort til en som hadde stjålet hentelappen fra en postkasse. Forøvrig kan jeg ikke skjønne hvordan den postansatte kunne ta så lett på at en rekommandert sending angivelig var utlevert til feil person. Hadde det vært meg som jobbet der hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å forsikre meg om at det virkelig var tilfelle og fortalt deg nøyaktig hvor du kunne klage. Nå er det jo flott at du fikk utlevert varene dine, men jeg fatter ikke at de kan ta så lett på en så alvorlig feil som dette så ut til å være.
Bobeline Skrevet 29. januar 2007 #20 Skrevet 29. januar 2007 Det er litt pussig at de har registrert den som utlevert, når det er en rekommandert sending, og det skal betales for tollbehandling og alt før den kan registreres som utlevert. Utlevert 13.01 kl. 09.42. Da må det ha gått i ball for en av de postansatte Det står ikke noe om hentefrist på denne hentelappen. Vanligvis får jeg opplyst enten 2 eller 3 ukers hentefrist. Nå skal jeg trave ned til Postkontoret i snøføyka for å i ens ærend hente hudpleieproduktene mine. ← Hentefristen er endret. Nå er det 14 dager for hentesendinger (store brev som ikke får plass i postkassen), registrerte pakker og rekommanderte brev. De har sluttet å skrive det på hentelappene, særskilt ved annen gangs varsel, siden det nå bare er en hentefrist å forholde seg til. Unntak i høytiden (jul) og i fellesferien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå