ATV Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 først si at de fleste forelldre jeg møter er helt ok og utrolig flinke med barna sinne og sin egen rolle, men så har du de ekstreme da. når en mor kommer og forklarer oss at selv om hennes barn hadde feber i går kveld så vil ikke det barnet få feber nå, hun kjenner da sit eget barn! vi prøver og fortelle at det skal ha en dag hjemme for og komme seg igjen og slik er regelene, men hun setter fra seg barnet og drar. ei venninde av meg jobber i en barnehage hvor de nå skal bygge ny, dette er en privat barnehage hvor foreldrene automatisk blir eiere når de får plass til barne sinne, så da sitter et foreldre styre og planlegger utformingen på den nye barnehagen, ingen som spørr de ansatte om hva de savner nå, eller om de har noen gode tips osv, neida, vi vet best for vi har faktisk barn! så det og ha et barn på 2 år i en barnehage gir noen foreldre automatisk mer erfaring en de som har oppdrat 3 selv og samtidig jobber 28 år i barnehage? og de vet bedre enn oss som er sammen med barna hver dag hvilke apperater og leker barna trenger? og hva er det med dere mødre ang menn i barnehage? 90% oppfører seg likt uanseth kjønn, men noen få trur tydeligvis vi er gjernedøde tullinger som kunn er der for og leke. forleden dag spør en mor om jeg er alene på jobb i dag? jepp, xx kommer snart, sier jeg, ok da venter jeg lit jeg, sier fruen og setter seg ned med barnet i gangen. Når xx kommer viser det seg at hun skulle gi besked om hvilke støvler ungen skulle ha på i dag! og hvorfor stoler dere ike på at vi vet hva barna skal ha på seg? trur dere vi lar barna deres gå og fryse om dere ikke kommer med detaljert lite hver dag? eller hva med når dere absolut skal ha på ungene ull og styr når det er mange pluss grader ute. trur dere ikke vi kan noe? vi som jobber i bhg har et ordtak om at foreldrene kjenner sit barn best, men stemmer det hele tiden? noen foreldre leverer ungen 07,15 og henter 16,45, i helgene er det en helg mor og en en helg far, så hvem har egentlig ungen mest? klart dere kjenner barnet best på ting vi aldri vil oppleve, men vi vet faktisk mer om det sosiale, empatiske, aggresjons nivået og slikt enn de fleste foreldre, dette fordi vi ser de i samspill med andre barn hele dagen.(ingen regel uten unntak). vi ber innstendig foreldre melde i fra om det er noe spesielt i et barns liv, det hjelper oss til og tolke oppførselen og sette i gang eventuele tiltak for og bedre hverdagen til ungen, men hvor mange sier i fra trur du? foreldrekonferansen i høst sier jeg til et foreldreparr at barne deres har begynt og slå mye, ødelege leken til andre og han spiser dårlig, er det noe vi burde vite? nei sier foreldrene, alt er som vanlig her. 3 uker etterpå flytter de fra hverandre! ville hvert enklere om de sa fra, da hadde vi vist hvorfoe ungen forandre oppførsel og handla ut i fra det. så enkelt det ville hvert og si ifra at nå har bestekompisen til ola flyttet så han er lit lei seg, men her skal vi jaggu få slite får penga så vi skal ikke innformeres, vi skal heller måtte tolke barnets signaler, forstå hvorfor ungen spiser lite og leker dårlig og heller måtte spørre når de henter. høres sikkert ut som jeg er utrolig anti nå, men jeg synes egentlig de fleste foreldrene er ok, de ser at barnet deres er viktig men ikke hverdens navle, de ser at de andre barna er ikke i bhg for og underholde deres barn osv. Måtte bare få ut lit frustrasjon
Amalie_85 Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Tror ikke det bare er det at du er mann sikkert! Jeg opplevde at en mor kom med barnet sitt og lurte på om jeg var den eneste der da, så sa jeg at noen andre kom snart. Nei da måtte ho vente fordi hennes barn var så skeptisk til fremmede. Jeg hadde allerede hilst på hennes sønn og han hadde ikke noe problem med å være alene med meg tidligere. Så alle kjenner nok ikke barnet sitt så godt, eller så sier de rare ting for å snakke med noen de stoler med på!
ATV Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2007 Jeg har hver der i 5 år og denne ungen har hver der siden i høst!
Gjest lazuli Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Du kan ikke styre dine omgivelser, bare din egen holdning til den
Funshine Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 (endret) Godt skrevet. Endret 29. januar 2007 av Funshine
Gjest *Just-Me* Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Skjønner så godt det du skriver.... kjenner det veldig igjenn fra min tid som barnehagetante.... Håper jeg ikke blir en slik forelder når snuppa mi skal begynne i barnehage...
mamma til to Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 jeg jobber i helsevesnet, og har derfor sett denne siden fra "personalsiden" på flere institusjoner slik som dere har i barnehagen. jeg blir lei meg når jeg leser hovedinnlegget, og tenker at det er jo forferdelig trist om foreldrene til barna har oppfattet hvordan du tenker? kanskje derfor de er litt skeptiske? og den soveputa du har om at de er skeptiske pga at du er mann syntes jeg er patetisk. slik er det ikke lenger (minner meg om en som gikk i klassen min engang og mente at vi jentene ekskluderte han pga hans kjønn. personlighet tenker jeg vi sier ) jeg har selvsagt også vært mektig irritert og frustrert og ikke minst uenig i foresattes meninger flere ganger, men det har jeg ikke noe med å videreformidle. Og - nå fikk jeg bare ennå et argument for ikke å ha barna i barnehage
Bobeline Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 Jeg har også vært i helsevesenet, og møtte mange rare foreldre. Det er klart foreldre med syke barn er bekymret og bekymring og stress kan føre til at de oppfører seg litt rart. Men det er kalrt en møter foreldre som ellers oppfører seg rart, og som blir vanskelige å ha med å gjøre. Jeg hadde en liten jente inne til undersøkelse, og hver gang jeg spurte henne om noe, tok far over ordet og svarte for henne. det er klart hun kunne vært sjenert eller noe slikt, men skaden hun hadde er nesten aldri et resultat av hva faren sa hun hadde gjort. Og når jeg prøvde å få han ut av undersøkelsesrommet, ble det ikke greit selv om jeg fikk det som jeg ville til slutt. Andre ganger var det foreldre og sykepleiere som, selvfølgelig, visste alt bedre enn meg. Og det kan lett gjøre ting vanskeligere, så heldigvis hadde jeg myndighet til å "kaste" dem ut når det ble for ille. For det meste var det greit og fint å samarbeide med annet helsepersonell, foreldre og barn. Men samarbeidet går ikke på bekostning av undersøkelsen, og en sjelden gang måtte vanskelige sykepleiere og foreldre forevises til korridoren. Holdninger om at foreldre er dumme eller vanskelige, skal ikke ytres eller vises. Men det er lov å tenke det, og "lide i stillhet" de få minuttene jeg møter dem. Og det finnes mennesker, også foreldre, som stiller krav til kjønn. Det skjer sjeldnere nå, men noen ønsker å foreholde seg til noen av et bestemt kjønn.
Funshine Skrevet 29. januar 2007 #9 Skrevet 29. januar 2007 (endret) og den soveputa du har om at de er skeptiske pga at du er mann syntes jeg er patetisk. slik er det ikke lenger Beklager å måtte rette på deg, men det er nok dessvere sånn ennå, jeg jobber i en barnehage, hvor vi har en mannlig ansatt, å det er nok dessvere noen mennesker som har en veldig gal tanke gang. Skulle virkelig ønske du hadde rett at det ikke er slik lengre. Syns det er synd at når vi som jobber i barnehage skriver om vår frustrasjon om en enkelt hendelse, eller om enkelte foreldre, at folk går i forsvars porsisjon med en gang, å får det for seg at vi snakker omalle foreldre. For det er nok dessverre en gang slik at ikke alle foreldre vet hva som er best for barna sine, er ikke alle foreldre som burde være foreldre, å vi som jobber i barnehage møter på sånne foreldre, å det går selvfølgelig inn på oss. Vet det er mange foreldre som går rundt med dårlig samvittighet, som aboslutt ikke trenger det å ha det, men som alikevell har det, fordi de skulle ønske de hadde mere tid ect, å kan skjønne at det da er lett hoppe i forsvars porsisjon med en gang, å forsvare seg, selvom det ikke trengs, fordi innlegget var rettet mot et ekstremt tilfelle, ikke mot alle foreldre som sliter med tids klemma. (må bare legge til at det er jo langt fra alle foreldrene som går i forsvars posisjon , burde jo ha hatt det med når jeg skrev innlegget. ) Endret 29. januar 2007 av Funshine
Aeriana Skrevet 29. januar 2007 #10 Skrevet 29. januar 2007 Skulle ønske det var flere menn som jobbet i barnehage jeg, ungene trenger det.
ATV Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2007 jeg blir lei meg når jeg leser hovedinnlegget, og tenker at det er jo forferdelig trist om foreldrene til barna har oppfattet hvordan du tenker? kanskje derfor de er litt skeptiske? og den soveputa du har om at de er skeptiske pga at du er mann syntes jeg er patetisk. slik er det ikke lenger ← om de klarer og føle det jeg tenker gjør jeg en dårlig jobb, her blir alle behandlet likt og med respekt selv om kansje ikke alle fortener det. rart at du sier det ikke lengre er fordommer i mot menn i barnehager, har tre kompiser som jobber i barnehage og alle de merker det samme som meg, lit rart da at du som kvinne kan si at vi alle tar feil? du kan jo gå inn på mib (menn i barnehage) sin nettside og lese der, trur du forandrer mening da. nylig blei et hefte utgitt av kunskapsdepartemanget hvor det står at de fleste menn i bhg er homofile, at menn ikke burde ha kjøkkenteneste eller bytte bleier da de er flinkest til og leke med barna. dette er da fra staten, underskrivi av djupedal og utgitt i 2007, fremdeles sikker på at det ikke forekommer fordommer i mot menn i barnehager?
Funshine Skrevet 29. januar 2007 #12 Skrevet 29. januar 2007 nylig blei et hefte utgitt av kunskapsdepartemanget hvor det står at de fleste menn i bhg er homofile, at menn ikke burde ha kjøkkenteneste eller bytte bleier da de er flinkest til og leke med barna. ← Fy faen Hva skal man si til sånt a? Ble så oppgitt jeg nå, så vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg.
Gjest Kermit Skrevet 29. januar 2007 #13 Skrevet 29. januar 2007 At det er fordommer mot barnehageansatte - både menn og kvinner, trenger man vel ikke gå lenger enn noen sider bak i dette forumet for å se. Det virker som om den gjengse oppfatning er at siden vi omgås barn hele og "bare leker med dukker og lego", så er vi mentalt tilbakestående. 99% av foreldrene er kjempeflotte, men så har du den ene prosenten som nesten er umulig å gjøre til lags. Desverre er det som oftest dem man husker etter endt dag.
ATV Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 29. januar 2007 linker, for de som trenger det. http://www.dep.no/filarkiv/290162/Temaheft..._barnehagen.pdf mye og lese, men fordomene kommer tydelig frem, kansje da ikke så rart at foreldre og har det? http://www.mibnett.no/ denne sidens forum lider tydeligvis nå siden det ikke er noen innlegg lengre der inne, men mye annet og lese for intereserte
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2007 #15 Skrevet 29. januar 2007 (endret) Jeg synes du har en arrogant holdning til det du sier gjelder hver tiende forelder. En holdning hvor det tydelig framgår at du mener du vet best. Det er lite ydmykt i forhold til at det faktisk er foreldrene som kjenner sine barn best. Prøv å møt disse foreldrene med respekt, jobb med dem istedet for mot dem. Og kanskje er det holdningen din og personligheten din enkelte misliker? Det er lov å gå i seg selv iblant og se på om problemet har flere sider, og at det ikke nødvendigvis alltid er foreldrene som er problemet. Endret 29. januar 2007 av superma
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2007 #16 Skrevet 29. januar 2007 Jeg skulle ønske det var flere menn i barnehagene jeg. Ungene tilbringer nesten all sin våkentid der, og de har godt av å tilbringe dagen med både menn og kvinner. Men jeg har noen ganger reagert på barnehagepersonalets oppførsel. Greit nok at de kanskje kjenner ungen bedre enn meg, men jeg fortjener ikke å bli sett ned på dersom jeg gjør ting anerledes enn dem. De fleste er gullegode og hva skulle vi gjort uten?
ATV Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #17 Skrevet 29. januar 2007 om det er jeg som er problemet, hvorfor opplever mange menn i barnehager det samme problemet da? hvorfor er det alltid de ansatte som har feil og ikke foreldrene? jeg vet faktisk best hvordan barnet har det i barnehagen, jeg ser barnet der. de fleste foreldre har nesten ikke tid til og si hade til sinne barn en gang. jeg vet ikke best i alt som angår det barnet, men hvordan det har det i bhg vet jeg faktisk, om barnet går og svetter fordi mor har sakt at det barnet skal ha på så mye klær, så ser jeg faktisk det, og om vi da kler lit av det barnet så hører jeg kjeften vi får av mor og det er mulig det er en stor forbrytelse i noens øyne, men da tenker jeg faktisk mer på barnets velvære enn på en mor som trur det er kaldt hele dagen siden det var det klokken 0700. jeg og gjør feil og kjemien stemmer ikke hos alle, men synes det er lit rart at dere jenter/damer, mange av dere jobber vel ikke i n barnehage med mannlige ansatte en gang, at dere kan sitte her og si at jeg prater piss, og det er personligheten min det da er noe galt med, får de 15 minuttene dere bruker i bhg så ser dere ikke noe til dette ! Enkelte kvinner her inne vet allerede at det jeg her hevder faktisk gjør meg til en patetisk person som bruker fordommer som sovepute! OGSÅ FORSTÅR DERE IKKE AT DET ER FORDOMMER I BARNEHAGEN!!! dere viser jo de samme fordomene her inne jo. og det at mange foreldre trur/mener de vet bedre enn menesker som har jobbet med dette i snart 30 år hva alle barn i en barnehage trenger, hvordan en bhg burde innredes og hva slags pedagogisk innhold det burde være i deres barnehage, det er det ingen her inne som reagerer på? hvem trur du er best til og tegne og bygge et hus? snekker eller vaskehjelpa? hvem trur du har best peiling på hva barn i en barnehage trenger av leker osv? foreldre som er der 15 min hver dag eller de som er der 8 timer hver dag?og som har jobbet med dette i mange år. jeg synes de fleste foreldrene er helt ok, mange synes det er fint med menn i barnehagen men noen få trur tydeligvis ikke vi vet hva en sko er eller at vi ikke klarer ta i mot en besked, tru hva dere vil, men slik er det faktisk.
ATV Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 29. januar 2007 Jeg skulle ønske det var flere menn i barnehagene jeg. Ungene tilbringer nesten all sin våkentid der, og de har godt av å tilbringe dagen med både menn og kvinner. Men jeg har noen ganger reagert på barnehagepersonalets oppførsel. Greit nok at de kanskje kjenner ungen bedre enn meg, men jeg fortjener ikke å bli sett ned på dersom jeg gjør ting anerledes enn dem. De fleste er gullegode og hva skulle vi gjort uten? ← de kjenner ikke ungen din bedre enn deg, de kjenner dit barns hverdag i barnehagen bedre enn deg. har en unge nå som har fast "brun bleie" tid halv ti og halv fire, det er fast hver dag, jeg nevnte det for mor en dag hun kom tidligere og hun gliste av det, først noen dager etterpå kom hun og sa hun var overasket for det var hun faktisk ikke klar over. men jeg vet ikke hvordan det barnet er i dursjen, er han kosete om morgenen? sover hun stille? liker han og bli lest eller sunget for når hun skal sove osv? så du kjenner dit barn best på mange måter og jeg på noen få. og ingen skal se ned på deg om du ikke gjør ting som de, jeg har faktisk lært utrolig mye av og observere foreldres samspill med sinne barn, lært ting du alldri kan lese i en bok. menn har mye nytt og bidra med i barnehager og jeg trur den perfekte barnehage er 2 mannfolk og 5 kvinner da jeg trur vi gutta fort glemmer mye av det andre barna trenger. livet er ikke bare rock, slåssing, hyttebygging og traktor prating
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2007 #19 Skrevet 29. januar 2007 Samme tilbake- det er lov til å gå i seg selv i blant og se at det ikke nødvendigvis er personalet som har problemet. At foreldre kjenner sine egne barn best, er tross alt en sannhet med modifikasjoner. Ofte er foreldre særdeles blinde når det gjelder egne barn. Om man liker det eller ei. ← "Samme tilbake"? Hvor står det at jeg har barn i barnehage? Kan man ikke uttale seg uten at man har barn i barnehage? Jeg mener på generelt grunnlag at når man er så negativ som TS var i sitt åpningsinnlegg, så kan man kanskje gå i seg selv og se på om en kan endre sitt eget syn på tilværelsen. Jeg skjønner at det i barnehager, som andre arbeidsplasser, ikke alltid er en felles forståelse mellom bruker og tilbyder. Men det hjelper ikke å generalisere og heve seg over ti prosent av kundene, som det blir gjort i TS's tilfelle.
ATV Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #20 Skrevet 29. januar 2007 ts? vi har 32 unger i vår bhg, det er 64 foreldre som alle har hver sin måte og oppdra unger på. noen har ikke grenser for ungene, noen har for mye grenser, noen slår kona og kansje ungene mens andre drikker for mye, vi skal forholde os likt til alle disse 64 og deres barn. vi kan ikke like alle og alle kan ikke like os, men vi prøver, og selv om mor/far ikke liker meg eller omvendt så betyr ikke det at det skal vises.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå