molly83 Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Hva anbefaler dere? I forhold til markedet og renta etc.. Bør vi leie noen år til , eller spiller det ingen rolle når vi begynner å bygge? Kan kjøpe tomt til våren og begynne da hvis vi vil..
Veronal Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Jeg ville begynt å bygge når jeg vurderte det dithen at jeg hadde økonomisk ryggrad til det.
molly83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2007 Men om man har det kommer jo an på bl.a renta.. Skal man sikre seg hundre prosent kan vi nok ikke bygge før vi er 50 år og har bygget oss opp med formue..
Veronal Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Hvis det står og faller på renten så ville jeg definitivt ventet. Renteøkningsproblematikken i byggeperioden bør bare være en budsjettpost og ikke noe mer. Har man et realistisk budsjett, god nok egenkapital og riktig byggefinansiering så er det ingenting i veien for å gå i gang.
gaja Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 slik kan dere regne ut hvor mye du har å bruke på et hus: ((alle inntekter) x 3) - (andre lån) + egenkapital Du kan velge hvilket tall du vil bruke der det står 3, så lenge det ikke er over 3,5 (ingen banker vil gi dere så mye). Velger du 2,5 er du trygg, velger du 3,5 blir det en del havregrynsgrøt noen år framover. Ender du opp med en sum du kan bygge for? Her er et budsjett som viser hva det faktisk koster å bygge: http://www.eiendomsagenten.no/Boligkjoperi...gekostnader.htm Hvis du bor i utkantsstrøk kan du trekke fra noen hundre tusen pga billigere tomter, men da blir som regel noe annet dyrere. Du må nok regne med mellom 2 og 3 millioner til et normalt hus. Noen tusenlapper kan du trekke fra hvis du legger ned mye egeninnsats, men det er mange ting du må bruke håndverkere til!
molly83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2007 I forhold til renta så er jeg redd for at vi havner slik som det var på 80-tallet, med 17 prosent rente rett etter at man er ferdig med huset. Vet det var veldig mange som fikk problemer da, som sliter med det enda. På bygda hvor vi skal bygge får vi tomt til 400 000 kr. Byggesettet på huset er 600000 og min far er tømrer så han bygger huset gratis for oss. Vi ska og gjøre mye selv. Samlet inntekt er ca 600000 kr. i måneden. Siden min svigermor jobber i bank får vi den beste renta de kan tilby og sambo har BSU konto. Med dette har vi et mål om å ikke ta opp mer enn 1500000 kr i lån.
molly83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2007 Ehh..600000 kr i året mener jeg:)
gaja Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 er det med den innvendige finishen på vegger, gulv og tak, kjøkken, bad og maling på det byggesettet? Slikt koster jo en del. Og så må du bruke faglærte rørleggere og elektrikere. Jeg vet ikke om far din kan ta grunnarbeidet og støping/muring også, for der bør man bruke fagfolk for at ikke huset skal bygges på skjev grunn. du har et budsjett på 500 000 til alt dette, det høres litt knapt ut spør du meg. Jeg ville ventet ei lita stund, skaffet meg en bsu-konto selv og hatt ihvertfall 200 000 i egenkapital før jeg begynte å bygge. At renta kommer opp på 17% innen de neste få åra tror jeg er lite trolig, men 10% bør du nok regne med.
molly83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2007 Det er med både bad og kjøkken ja og maling gjør vi selv. Grunnmur er det jo veldig mange som gjør selv og pappa jobber for boligpartner så han har fagbrev i å sette opp hus. Er jo det han gjør til vanlig. Er vi heldige får han 200 000 kr i rabatt på byggesettet og. Så ja, tror det er mulig å få opp huset til 1 500 000 kr. får sikkert rabatter på rørlegger og elektriker og i og med at pappa kjenner mange i bransjen. Det jeg er mest opptatt av er det å ta opp et forholdsvis stort lån og hva vi må tenke på og hva som lønner seg i forhold til renta etc..
Gjest Fruktfat Skrevet 29. januar 2007 #10 Skrevet 29. januar 2007 så han skal ikke ha noe for å bygge huset for dere? og er det realistisk at han får såpass som 200 000 i rabatt på byggesettet? jeg synes 1,5mill høres veldig lite ut... jeg har en bekjent som kjøpte tomt for 300 000 eller 350 000, foreldrene drev byggefirma =billig hus, men de endte på 1,650 000, og dette er 5 år siden... de gjorde alt (=det de kunne) inne selv. det huset er støpt på plate og ca 105kvm grunnflate, halvannen etasjes hus. husk også påkoblingsavgifter og andre avgifter. regner med at kjøkken og bad er veldig standard, altså minst mulig, det koster å oppgradere det og. hva med planering av tomt, har dere regnet med det?
molly83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2007 Nei, han skal ikke ha noe for å bygge huset, det blir en slags familiedugnad og vi bruker ca ett år på å bygge. Ja, han kan få 200 000 kr i rabatt, men det forutsetter at han bygger så og så mange hus for Boligpartner i løpet av et år. Vi skal ikke ha veldig stort hus ,ca 129 kvadrat. Ja, det er standard kjøkken og bad fra Norema, veldig fint..har sett det:) Har selvfølgelig tatt med ekstra utgifter til tomt. 400000 kr er fullstendig ferdig tomt. Det er og mange ting vi kan ta etterhvert som vi får råd,som f.eks beplantning, garasje etc.. Men hvordan er det med rentene fremover? Er det jeg vil vite..ingen som vet,men hva tror dere? Bør vi vente eller spiller det ingen rolle?
Gjest Fruktfat Skrevet 29. januar 2007 #12 Skrevet 29. januar 2007 jeg tror helt ærlig at det ikke spiller noen rolle. renta kommer til å gå opp, uansett. vi har ca det samme som dere i inntekt, og 1,7mill i lån; null problem. jeg legger av 1000,- mer i mnd enn det jeg betaler, så lånet kan gå opp 2000 mer i mnd uten at jeg merker det. og da kan jeg sette ned skatteprosenten (betaler pr i dag 11%mer enn jeg behøver), så jeg bekymrer meg ikke. det eneste er jo at om dere venter litt kan dere spare opp (mer) egenkapital.
Gjest Fruktfat Skrevet 29. januar 2007 #13 Skrevet 29. januar 2007 Har selvfølgelig tatt med ekstra utgifter til tomt. 400000 kr er fullstendig ferdig tomt.← har dere kjøpt tomt allerede, eller sett dere ut en? det kan komme noen overraskelser der... beplantning og garasje kan man ta etterhvert, ja, jeg regner ikke det i huslånet.
molly83 Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 29. januar 2007 Ok. Det var smart å legge av ekstra. Betyr det at dere kan klare det om renta komme ropp i så mye som 14 prosent? Kan jeg spørre hvor mye dere må betale i måneden med lån på 1, 7mill? Har sett oss ut tomt som er nogenlunde helt klar:)
Gjest Fruktfat Skrevet 29. januar 2007 #15 Skrevet 29. januar 2007 Ok. Det var smart å legge av ekstra. Betyr det at dere kan klare det om renta komme ropp i så mye som 14 prosent? Kan jeg spørre hvor mye dere må betale i måneden med lån på 1, 7mill? ← ah, det veit jeg ikke (14%, altså), men det går sikkert bra. vi betaler 8100,-/mnd. da vi søkte om lånet for 4 år siden var det på 11 000
talin Skrevet 29. januar 2007 #16 Skrevet 29. januar 2007 At renta kommer opp på 17% innen de neste få åra tror jeg er lite trolig, men 10% bør du nok regne med. 10% tror ikke en gang Norges Bank på, prognosen for 2009 ligger på underkant av 5%.
Harald Skrevet 30. januar 2007 #17 Skrevet 30. januar 2007 Dette opplegget med faren din i sammenblanding med Boligpartner stusser jeg litt på: 1. Har du ingen skrupler med å få din far til å sette opp et helt hus gratis? Skal du slite han ut med å sette opp et helt hus på fritida si? 2. Hvordan er linkene hans mot Boligpartner? Syns det lukter litt småkorrupt den rabatten han tilegner seg som ansatt i et firma...
Kykkelikokos Skrevet 30. januar 2007 #18 Skrevet 30. januar 2007 Det har vel ærligtalt ikke du noe med. Trådstarter spør om renteøkning, ikke om det er moralsk riktig at faren setter opp huset.
molly83 Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 30. januar 2007 Dette opplegget med faren din i sammenblanding med Boligpartner stusser jeg litt på: 1. Har du ingen skrupler med å få din far til å sette opp et helt hus gratis? Skal du slite han ut med å sette opp et helt hus på fritida si? 2. Hvordan er linkene hans mot Boligpartner? Syns det lukter litt småkorrupt den rabatten han tilegner seg som ansatt i et firma... ← Hehe, måtte bare le av dette innlegget jeg altså. Høres ut som om det er vi som tvinger han til å gjøre det gratis. Nei du, pappa insisterer og dette er hans måte å hjelpe oss på som han har hatt lyst til hele livet. Jeg har aldri fått noe særlig penger eller noe hjemmefra,så når pappa har denne muligheten,så vil han gjerne det. Hele familien skal hjelpe til og vi har god tid. Det blir nok strevsomt for oss alle, men dette er noe vi vil alle sammen. Og det med at han får rabatter.. Har du aldri hørt om at folk som jobbe ri butikker får rabatter. F.eks de som jobber i klesbutikk får ofte innkjøpspris på klærne. Hvorfor skal ikke pappa få rabatter på byggesett da? Det er faktisk helt vanlig og legitimt:)
Harald Skrevet 30. januar 2007 #20 Skrevet 30. januar 2007 Hehe, måtte bare le av dette innlegget jeg altså. Helt greit at DU ler først... Høres ut som om det er vi som tvinger han til å gjøre det gratis. Nei du, pappa insisterer og dette er hans måte å hjelpe oss på som han har hatt lyst til hele livet. Jeg har aldri fått noe særlig penger eller noe hjemmefra,så når pappa har denne muligheten,så vil han gjerne det. Hele familien skal hjelpe til og vi har god tid. Det blir nok strevsomt for oss alle, men dette er noe vi vil alle sammen. Og det med at han får rabatter.. Har du aldri hørt om at folk som jobbe ri butikker får rabatter. F.eks de som jobber i klesbutikk får ofte innkjøpspris på klærne. Hvorfor skal ikke pappa få rabatter på byggesett da? Det er faktisk helt vanlig og legitimt:) Vanligvis gjelder personalrabatt innkjøp til den ansattes eget bruk. Vær dessuten klar over at store rabatter tilegnet gjennom ansettelsesforhold, er skattepliktig.←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå