Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Kanskje en håpløs tanke, men jeg skulle gjerne hatt noen tips til å bake litt sunnere kaker. Jeg vet at jeg stort sett kan kutte ned på sukkermengden eller bruke uraffinert sukker (?), men i hvilke mengder, hvilke alternativer og hva med andre ting? Jeg baker stort sett "enkle" kaker med mel, sukker, egg, smør og bakepulver. Hvor mye av melet kan erstattes med grovt/sammalt uten av det blir direkte kjipt? Hvilke kaker funker dårlig å "sunne opp" (sjokoladekake?), og hvilke går bra (eplekake? Gulrotkake o.l? Flere?)?
ashera Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Tar for meg gulrotkaken, jeg: For det første kan hvetemel erstattes med spelt, helst økologisk. For det andre kan du erstatte noe av det fine melet (ca. 20 %) med sammalt. Kaken blir da mer mettende og gir mer tyggemotstand. Fettet i gulrotkake er vel i utgangspunktet gjerne soya- eller maisolje, så der er det ikke så mye mer å hente. Til ostekremen kan du bruke philadelphia light. Ellers har jeg med hell redusert sukkerandelen i brownies med rundt 20% Men uansett - om du bruker disse tipsene og finner på enda flere krumspring, er det ikke så sunt med kaker . Det er lett å lure seg selv til at man kan spise med god samvittighet fordi man har gjort kaka litt sunnere. Kake smaker best når den spises med god samvittighet uansett, dvs. til rett tid og som en passelig liten del av et ellers balansert kosthold. Og sa kan den gjerne være skikkelig og ikke "sunn" kake for meg.
Gjest bada Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Men uansett - om du bruker disse tipsene og finner på enda flere krumspring, er det ikke så sunt med kaker . Det er lett å lure seg selv til at man kan spise med god samvittighet fordi man har gjort kaka litt sunnere. Kake smaker best når den spises med god samvittighet uansett, dvs. til rett tid og som en passelig liten del av et ellers balansert kosthold. Og sa kan den gjerne være skikkelig og ikke "sunn" kake for meg. ← Det er jeg helt enig i. Kake er kake for meg, og da må den ha de (til dels) usunne ingrediensene som skal til. Dessuten smaker kaker og desserter bedre hvis man ikke spiser det for ofte. Så hva med for eksempel å lage yndlingskaken til dessert til lørdagsmiddagen og spise den (i moderate mengder, selvsagt...) med god samvittighet?
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Hehe - ja, det er jo sant at kake er usunt pr definisjon. Men noen kaker synes jeg smaker bedre med litt grovere mel og mindre sukker. Ellers baker jeg nok ikke så ofte at det er noen helsefare - og skal fortsette å nyte de som er fulle av smør, rømme og fløte
billie Skrevet 30. januar 2007 #5 Skrevet 30. januar 2007 Jeg lagde en gang en sjokoladekake med cottage cheese. Den var utrolig god og saftig. Husker desverre ikke oppskriften,men tror d var Grethe Roede eller Fedon. Hvis du googler litt rundt,så finner du sikkert noe godt.
Gjest Gjest 1 Skrevet 30. januar 2007 #6 Skrevet 30. januar 2007 Når jeg lager sjokoladeostekake velger jeg lett-Philadelfia ost, lett-rømme, fullkornskjeks, mørk sjokolade med 70% kakao og halverer alltid mengden sukker/smør fra det som står i oppskriften. Det blir ikke en sunn kake, men heller ikke så usunn som den ellers ville ha blitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå