Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste et sted at linalool ikke er helt bra for huden, og at den er "giftig" for hudceller. ser at ansiktskremen min har et ganske høyt innhold av dette stoffet, er det nødvendig og kaste den ut av hus?

(Current research indicates that components of lavender, specifically linalool, can by cytotoxic, meaning topical application causes skin cell death (Source: Cell Proliferation, June 2004, pages 1365-2184).)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke det fett fra lamme ull da? Mener da og ha hørt det.. Tror det tetter igjen porene. Eller er det Lanolin det kanskje..hmm, men det er jo en mineralolje (som også tetter igjen porene) :overrasket:

Skrevet

det er lanolin som kommer av saueull. dette er noe annet:)

Skrevet

Det er vel en slags parfyme eller dufttilsetning som blir regnet som allergifremkallende.

Blir ihvertfall satt på lista over problematiske stoffer når slike listes opp.

Skrevet

ok. så mye for body shops rene og naturlige produkter ;) men den får fungere som en reserve fram til jeg får råd til å kjøpe den jeg pleier å bruke

Skrevet

Tja, Body Shop har vel aldri hatt rene og naturlige produkter? Det er vel mer "ikke testet på dyr" og "rettferdig handel" det går i. Ingrediensene i BS produkter er sjelden bedre enn det du finner i vanlige merker som L'Oreal og Nivea, men betydelig mer overpriset...

Skrevet
Tja, Body Shop har vel aldri hatt rene og naturlige produkter? Det er vel mer "ikke testet på dyr" og "rettferdig handel" det går i. Ingrediensene i BS produkter er sjelden bedre enn det du finner i vanlige merker som L'Oreal og Nivea, men betydelig mer overpriset...

Det er også verdt å merke seg at det er produktene som ikke er testet på dyr. Ingrediensene kan være testet på dyr. Og det er de gjerne, det er ikke lov å selge stoffer som ikke er klarifisert til bruk på mennesker.

Skrevet
ok. så mye for body shops rene og naturlige produkter ;) men den får fungere som en reserve fram til jeg får råd til å kjøpe den jeg pleier å bruke

Linalool er faktisk naturlig bestanddel i eterisk olje av blant annet lavendel og visse typer timian, og er ingrediens i mye kosmetikk, både fra helsekost og parfymerier. Linalool er altså et rent og naturlig produkt; i den forstand at det utvinnes av planter og er stort sett ikke framstilt kjemisk. Det finnes vel ellers ikke "unaturlige" stoffer - alt er kjemi :) Men noen ting er bra, andre ting er mindre bra for hud, kropp og miljø. Jeg har aldri hørt at linalool skal være særlig skadelig, og det brukes i aromaterapi, blant annet, men det er en viss risiko for å utvikle allergi for komponenter i enkelte eteriske oljer - timian er blant de som nevnes.

Og det at noe kommer fra planter betyr ikke nødvendigvis at det er sunt og bra, særlig ikke ved uforsiktig bruk eller høye konsentrasjoner.

Ellers enig med onyx.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...