Montezuma Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Er de svarte frøene løkfrø? Var sikker på at det het noe annet,men vi har kanskje noen andre svarte frø i Norge som jeg blander med?
Gjest bada Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 De kalles løkfrø, men er det ikke. Grunnen til navnet er at smaken kan minne om løk. Andre navn er nigella og kalonji. De kan kjøpes i innvandrerbutikker.
pulverheksa Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Det er løkfrø. Og er førene av en eller anne type løk, all løk som jeg har sett har små svarte frø. Om sommeren lar jeg alltid noe gressløk gå i frø og samler dem inn tørker dem og har i tett glass. Bruker dem på bakst og i supper og gryter.
Gjest bada Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Løk har vel ikke frø?? Vel, jeg er ingen stor botaniker, så kanskje jeg tar feil... Uansett, disse frøene har ingenting med løk å gjøre, annet enn i navnet. De kommer fra en blomst: http://www.pataks.co.uk/cooking/spices/blackonion.php
gaja Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 har du ikke sett blomstene til gressløk? løk er, så vidt jeg husker, den nederste delen av stilken på planten. Planter som setter løk er to-årige planter. Det første året samler de næring som de lagrer i løken. Det andre året bruker de energien på å lage blomster som utvikler frø. Hvis du har sett hvitløk som spirer vet du hvordan stilken vokser opp gjennom løken. Løkfrøene er ofte små og svarte. Det bildet du linket til lignet veldig på vanlige gressløk-/purrefrø, men jeg vet ikke hva slags plante som hadde kommet hvis du plantet dem. Den er nok i familie med gul løk, stjerneløk, rødløk, purre og gressløk.
Gjest piaf Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 Løk har vel ikke frø?? Vel, jeg er ingen stor botaniker, så kanskje jeg tar feil... ← Joda, løk har frø - det er faktisk mulig å feks frøså tulipaner (for de spesielt interesserte ).
pulverheksa Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 Løk har vel ikke frø?? Vel, jeg er ingen stor botaniker, så kanskje jeg tar feil... Uansett, disse frøene har ingenting med løk å gjøre, annet enn i navnet. De kommer fra en blomst: http://www.pataks.co.uk/cooking/spices/blackonion.php ← Må gi deg helt rett i det. http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Nige_sat.html Uansett så har løk frø, og de ligner veldig på disse frøene. Kanskje derfor nigella også har navnet løkfrø i tillegg til en haug andre navn.
Gjest bada Skrevet 29. januar 2007 #9 Skrevet 29. januar 2007 har du ikke sett blomstene til gressløk? løk er, så vidt jeg husker, den nederste delen av stilken på planten. Planter som setter løk er to-årige planter. Det første året samler de næring som de lagrer i løken. Det andre året bruker de energien på å lage blomster som utvikler frø. Hvis du har sett hvitløk som spirer vet du hvordan stilken vokser opp gjennom løken. Løkfrøene er ofte små og svarte. Det bildet du linket til lignet veldig på vanlige gressløk-/purrefrø, men jeg vet ikke hva slags plante som hadde kommet hvis du plantet dem. Den er nok i familie med gul løk, stjerneløk, rødløk, purre og gressløk. ← Joda, løk har frø - det er faktisk mulig å feks frøså tulipaner (for de spesielt interesserte ). ← Tusen takk, da har jeg lært noe i dag også! Tro det eller ei, men jeg hadde 5 i biologi på videregående. Tile gaja: De frøene tråden handler om har imidlertid ingenting med løk å gjøre. Det er bilde av planten de kommer fra her.
Montezuma Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2007 Dette var jammen mer enn jeg hadde håpet på! Tusen tusen takk for så mange gode svar! Nå er jeg blitt litt klokere idag også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå