Gå til innhold

attføring

miaen

Anbefalte innlegg

Hei !

Er det noen som kan fortelle litt om hva en får i stønad under attføring ?

Trenger ikke bli henvist til nav sine sider, for har lest alt der uten å bli mye klokere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rehabiliteringspenger er 66 % hvertfall, og det står det så tydelig på nav sine sider i tillegg.. men når det gjelder attføring, så står det så mange satser om alt mulig.

I tillegg så går det på inntekt til ektemann, boliglån osv.. så lurer på om jeg ender opp med ingenting til slutt.. og det er jo ikke så kjekt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar hensyn til mannens/samboers innekt også, det er fordi når man har bodd sammen mer enn 18 måneder, eller er gift har man gjensidig forsørgelsesplikt for hverandre. Men jeg tror ikke du får mindre enn 66% om mannen din tjener mye, men heller at det er slik at du får litt mer om han tjener veldig lite.

Det var slik jeg forstod det når jeg søkte om attføring for noen år siden, men kan jo hende reglene er forandret siden da.-Og så kan det jo hende at jeg forstod det feil.

ang 66% av lønna di, så gjelder det bare inntil et visst beløp, altså et visst anntal G (grunnbeløpet), men det finner du iallefall ut av på nav sine sider vil jeg tro. Ellers er det jo bare å ringe til nav å spørre. Om du ikke vil ringe til ditt lokale nav-kontor så kan du jo bare ringe til nav et annet sted i landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man aldri har hatt en fast inntekt da? (Bare et par sommerjobber i løpet av noen år og er fortsatt student)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man fortsatt er student vilman ikke bli vurdert for attføring. Man får heller ikke attføring om man er under 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Hvis man fortsatt er student vilman ikke bli vurdert for attføring. Man får heller ikke attføring om man er under 25.

joda, det gjør man. ta kontakt med Nav.

grensen er 26, og det er _veldig_ vanskelig å få skolegang når man er under 26, man skal da blant annet ha gjennomført en utdanning man ikkke lenger kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grensen er 26, og det er _veldig_ vanskelig å få skolegang når man er under 26, man skal da blant annet ha gjennomført en utdanning man ikkke lenger kan bruke.

Det gjelder helst unntakene det da. Og er man student får man i alle fall ikke attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAV.no:

"Du må være mellom 16 og 67 år

Er du mellom 16 og 26 år og går på skole, får du normalt ikke attføringspenger eller attføringsstønad før du fyller 26 år. Dersom du på grunn av sykdom, skade eller lyte har en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre ungdommer, kan du likevel få attføringsytelser under skolegang før du fyller 26 år."

Satser:

(Sist endret 1. januar 2007.)

Tilsynstillegg, første barn kr 1 842,- (pr. mnd)

Tilsynstillegg, øvrige barn kr 867,- (pr. mnd)

Tilskudd under arbeidstrening kr 11 052,- (pr. mnd)

Borteboertillegg kr 3 300,- (pr.mnd)

Attføringspenger - barnetillegg

Sats (pr dag)

Barnetillegg pr barn kr 27,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
"Du må være mellom 16 og 67 år

Er du mellom 16 og 26 år og går på skole, får du normalt ikke attføringspenger eller attføringsstønad før du fyller 26 år. Dersom du på grunn av sykdom, skade eller lyte har en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre ungdommer, kan du likevel få attføringsytelser under skolegang før du fyller 26 år."

jepp, og det her kan gjelde deg, riakath, så jeg anbefaler deg å ta kontakt med nav! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar hensyn til mannens/samboers innekt også, det er fordi når man har bodd sammen mer enn 18 måneder, eller er gift har man gjensidig forsørgelsesplikt for hverandre. Men jeg tror ikke du får mindre enn 66% om mannen din tjener mye, men heller at det er slik at du får litt mer om han tjener veldig lite.

Det var slik jeg forstod det når jeg søkte om attføring for noen år siden, men kan jo hende reglene er forandret siden da.-Og så kan det jo hende at jeg forstod det feil.

ang 66% av lønna di, så gjelder det bare inntil et visst beløp, altså et visst anntal G (grunnbeløpet), men det finner du iallefall ut av på nav sine sider vil jeg tro. Ellers er det jo bare å ringe til nav å spørre. Om du ikke vil ringe til ditt lokale nav-kontor så kan du jo bare ringe til nav et annet sted i landet :)

Samboere har IKKE underholdningsplikt for hverandre! Og ektefelles inntekt har ikke noe med dette å gjøre. Mulig du blander sammen med sosialkontoret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jepp, og det her kan gjelde deg, riakath, så jeg anbefaler deg å ta kontakt med nav!  :)

Ja, det er nok her jeg faller under. Under 26, men med sykdom som gjør utdanningssituasjonen vanskelig. Takk!

Forstår likevel ikke helt hvor mye støtte i måneden det kan være snakk om da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Det kan jeg skrive under på, dessverre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk attføring fra jeg var 22 mens jeg studerte, så det er abolutt ikke umulig. Det var vel på ca 7000 i måneden, men har du hjemstedadresse et annet sted enn du har attføringstiltak (skole eller jobbe) kan du få bostøtte på ca 2900 i måneden i tillegg. Du får også dekket fire hjemreiser i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke gjennomført noen utdanning jeg ikke lenger kunne bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg hadde ikke gjennomført noen utdanning jeg ikke lenger kunne bruke...

nei, var derfor jeg skrev blant annet, var nok kanskje det andre som gjaldt for deg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, var derfor jeg skrev blant annet,  var nok kanskje det andre som gjaldt for deg da  :)

Jeg trodde at du mente at man måtte det i tillegg til det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg trodde at du mente at man måtte det i tillegg til det andre.

njai, egentlig begge deler eller enten eller. eller; de kan være så vanskelige de vil, de spørs hvordan de leser lovverket... ;)

har en venninne som fikk innvilget skolegang da hun var 24, hun hadde en utdannelse hun ikke kunne bruke lenger. aetat/nav mente hun da i tillegg skulle være i en avvikende utdanningssituasjon, men det er ikke det det står i lovverket. så det var et tolkningsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...