Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av stikkelsbær
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alkohol får jo mange til å miste hemninger og sperrer som de vanligvis har. Personlig har jeg alltid tenkt at personer som slenger med leppa i fylla viser hvordan de egentlig er, men at de skjuler det i edru tilstand.

Jeg hadde styrt unna... Personlighetsforandringer i fylla er så lite sjarmerende som det kan bli.

Skrevet
Alkohol får jo mange til å miste hemninger og sperrer som de vanligvis har. Personlig har jeg alltid tenkt at personer som slenger med leppa i fylla viser hvordan de egentlig er, men at de skjuler det i edru tilstand.

Jeg hadde styrt unna... Personlighetsforandringer i fylla er så lite sjarmerende som det kan bli.

Delvis enig med dette. Alkohol gjør at hemninger løses opp, for noen mer enn andre. Men en personlighetsforandring som følge av alkohol trenger ikke være noe annet enn akkurat det, det trenger ikke bety at ens "sanne jeg" er slik en er i alkoholpåvirket tilstand. Alkoholen påvirker personligheten negativt, ikke omvendt (at alkoholen får frem den egentlige, "onde" personligheten).

TS, det kan være en formildende omstendighet her: Er du sikker på at din venn er helt klar over hvordan han virker i alkoholpåvirket tilstand? Kanskje han ikke er oppmerksom på at han er frekk, kanskje han tror han er morsom og "ærlig"? Har noen prøvd å gjøre ham oppmerksom på hvordan han oppfattes slik at han har en mulighet for å ta det innover seg og skjerpe seg?

Ellers er jeg enig med venus* - lite sjarmerende med folk som blir lite hyggelige når de drikker alkohol.

Skrevet

Vet ikke, men det sies jo at man får høre sannheten av barn og fulle folk.

Det heter seg visst og at virkningen av alkohol varierer med brukerens sinnstemning og personlighet.

Men det betyr vel bare at hvis alkohol alltid gir negativt utslag på personligheten er det noe med denne som kanskje ikke er så bra.

Skrevet (endret)

.

Endret av stikkelsbær
Skrevet

Hei Rine,

Jeg har ikke noe annet å si enn at jeg er i samme situasjon som deg bortsett fra at jeg selv har fått se de dårlige personligetstrekkene. Han blir arrogant, krass, agressiv/hissig og irettesetter andre og meg. Dette tiltross for at han liker meg godt. Jeg har blitt så fortvilet at jeg har begynt å gråte pga det fyllepratet hans. Etter å ha sagt slikt, kan han kysse meg. Uansett liker jeg han like godt.... Hva skal man gjøre? Jeg tror jeg må trekke meg unna.....

Skrevet
Hei Rine,

Jeg har ikke noe annet å si enn at jeg er i samme situasjon som deg bortsett fra at jeg selv har fått se de dårlige personligetstrekkene. Han blir arrogant, krass, agressiv/hissig og irettesetter andre og meg. Dette tiltross for at han liker meg godt. Jeg har blitt så fortvilet at jeg har begynt å gråte pga det fyllepratet hans. Etter å ha sagt slikt, kan han kysse meg. Uansett liker jeg han like godt.... Hva skal man gjøre? Jeg tror jeg må trekke meg unna.....

Er han hyggelig i edru tilstand? Hvis han er klar over at alkoholen gjør ham stygg, men likevel ikke makter å gjøre noe med det, er løsningen at han slutter å drikke alkohol. Du kan ikke gjøre så mye annet enn å gjøre ham oppmerksom på hans "alkoholproblem". Klarer han ikke gjøre noe med det, er det kanskje ikke mannen i ditt liv? For det er vel ikke så hyggelig å se frem til utskjelling hver gang dere er på fest, er det...? (Er han forresten slik hvis dere koser dere hjemme med en flaske vin, bare dere to, også?)

Skrevet

Hvis du har et valg, ville jeg tenkt meg alvorlig om.

Jeg kjenner noen slike, og slik oppførsel dukker faktisk opp av og til når de ikke drikker også.

Hvor mange grunnleggende flotte mennesker klarer egentlig å bli helt usipselige av å drikke? Og hvorfor drikker de likevel hvis de vet konsekvensene?

Din kompis er selvsagt ikke en av de jeg kjenner, men når folk som kan bli rimelig bedritne i fylla ikke skjønner at de må la være å drikke, kan det være lite hyggelig for de rundt vedkommende. Spesielt i faser av livet hvor de har problemer og slikt, og du kanskje er en del av problemet.

Skrevet

Kanskje han føler at han ikke strekker til og har en lav selvfølelse som han skjuler med en pefekt fasade når han er edru, men som viser seg i fylla? Du kjenner han ikke så godt ennå, så han viser kanskje sine gode sider til deg nå fordi han er interessert i deg, men han kan bli verre å forholde seg til hvis dere blir sammen eller gifter dere. Hvor ofte drikker han? Hvem har sagt at han er frekk når han drikker? Kanskje han hadde en grunn til det akkurat da.

Skrevet
Er han hyggelig i edru tilstand? Hvis han er klar over at alkoholen gjør ham stygg, men likevel ikke makter å gjøre noe med det, er løsningen at han slutter å drikke alkohol. Du kan ikke gjøre så mye annet enn å gjøre ham oppmerksom på hans "alkoholproblem". Klarer han ikke gjøre noe med det, er det kanskje ikke mannen i ditt liv? For det er vel ikke så hyggelig å se frem til utskjelling hver gang dere er på fest, er det...? (Er han forresten slik hvis dere koser dere hjemme med en flaske vin, bare dere to, også?)

Ja, han er hyggelig i edru tilstand. Jeg har konfrontert ham med at hvordan jeg opplever denne (fylle-)oppførselen hans. Da svarte han at han har en humor i fylla, som ikke alle forstår. Sist vi var ute var han visst "irritert på folk fordi alle var så fulle". Vi har ennå ikke kommet dit at vi har kost oss hjemme med en flaske vin, så jeg vet ikke hva han ville gjort i en slik situasjon. Han har det med å miste alle hemninger og bare si akkuratt hva han mener i fylla, så jeg er redd jeg ville fått høre ting da, også.

Jeg tror det beste for min egen del og på sikt er å trekke seg unna. Jeg kobler denne hissige fylleoppførselen hans som noe som kan være koblet mot agressjonog i verste fall voldlige handlinger. Det skremmer meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...