Gå til innhold

Er vi frekke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det desidert beste brylluppet jeg har deltatt på - var nettopp en bryllupsfest uten middag og taler. Der fikk vi først kaker og kaffe ... deretter musikk og bar ... utrolig kjekt og uformelt :) Jeg ville gjort det samme selv.

Middagen hadde brudepar med familie og forlovere før de ankom festlokalet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet
Det er helt fascinerende hvilke holdninger som er på kaffe/middag. Dersom man ikke har lyst å komme i kjempegjeld eller bruke opp sparepengene på en enorm bryllupsmiddag er man egoist. Om man inviterer til kaffe får ikke de stakkars gjestene med seg taler, og det er jo halve moroa. Det er jo ikke rart folk bruker så enorme summer på bryllup og store middager når folk legger ut om at det omtrent hadde vært en fornærmelse å "bare" bli invitert på festen.

Nå snakker ikke TS om å spare penger da, men å velge et lokalet som er finere enn et annet. En veldig stor forskjell, selv om du tydeligvis ikke klarer å forstå det. Eller har du bare valgt å tolke innleggene slik du vil, for å passe inn i ditt eget lille skjema?

Vi svarer på det TS spør om, selv om du snur det til å dreie seg om penger. Men les første innlegg en gang til, så kanskje du klarer å forstå hvorfor enkelte svarer som de gjør.

Skrevet
Det er helt fascinerende hvilke holdninger som er på kaffe/middag. Dersom man ikke har lyst å komme i kjempegjeld eller bruke opp sparepengene på en enorm bryllupsmiddag er man egoist. Om man inviterer til kaffe får ikke de stakkars gjestene med seg taler, og det er jo halve moroa. Det er jo ikke rart folk bruker så enorme summer på bryllup og store middager når folk legger ut om at det omtrent hadde vært en fornærmelse å "bare" bli invitert på festen.

Jeg er enig med deg.

Til tross for at dette er bryllupsforumet, så synes jeg det er et av de minst koselige forumene her. Folk er virkelig ikke redde for å kritisere andres valg her altså..

Skrevet

Nei, syns ikke dere er frekke, jeg. Men jeg hadde ikke giddet å reise 2.5 timer for å komme til kaffe. Men det er meg. Hva andre velger å prioritere er deres sak. ;)

Gjest Kristin_
Skrevet

Tja, jeg syns jeg ser de holdningene mer eller mindre uansett når det diskuteres kaffe vs middag. Når alle vennene behandles likt, ser jeg null problemer med det.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet
Jeg synes 2,5 time er langt å kjøre til bryllup når du bare er invitert på kaffe. Men det er nå min mening.....

Jeg reiste 60 mil da jeg ble invitert til kaffe i bryllupet til en barndomsvenninne jeg... :sjenert: Hadde det kjempefint da, så det var absolutt verd det!

Til trådstarter

Dere er absolutt ikke frekke! Og ideen om å arrangere noe for kaffegjestene før de kommer synes jeg hørtes veldig morsom ut.

Men faren ved et slikt arrangement er at vennene får veldig god tid til å "fikse" brudesengen... ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Nå snakker ikke TS om å spare penger da, men å velge et lokalet som er finere enn et annet. En veldig stor forskjell, selv om du tydeligvis ikke klarer å forstå det. Eller har du bare valgt å tolke innleggene slik du vil, for å passe inn i ditt eget lille skjema?

Men en av grunnene var vel også at ts ikke hadde så mange lokaler å velge mellom. For meg er både dårlig råd og lite valg av lokaler mer enn "gyldige" grunner.

Så lenge man behandler venner likt, ser jeg hvertfall ikke noe problem ved det.

Skrevet

Vel...jeg har svart tidligere..Men vil bare påpeke at trådstarter faktisk ber om andres meninger her. Og da får man det....

Også kan man alltids diskutere hvordan man svarer på. Om man skriver saklig eller om man slenger med leppa og spydigheter.

Skrevet

Ser jeg har formulert meg litt dårlig i det innledende innlegget. Det er ikke på grunn av lokalene vi ikke ønsker å ha flere til middag. Opprinnelig tenkte vi å spise middag med bare foreldre og søsken+forlovere. Og når vi fant dette lokalet syntes vi det var perfekt for en liten familiemiddag. (Vi ønsker ikke et veldig høytidelig bryllup, og verken jeg eller brudgommen skal holde tale. Tror ikke det blir så mange taler ellers heller)

Vi fikk imidlertid en del negative reaksjoner på at tanter og onkler ikke var bedt på middag (tenkte å ha de også til festen etterpå), så dermed føler vi at vi må be de også til middag (20 personer til). Og utifra svarene jeg har fått her så bør vi invitere alle vennene våre på middag også. Dermed er vi oppe i over 50 middagsgjester i steden for de opprinnelige 20.

Vi kan selvsagt bytte lokaler å gjøre det på den måten, men da blir det jo et helt annet og mye større bryllup enn vi opprinnelig hadde tenkt oss! Men for all del; det kunne blitt et bra bryllup det også.

Synes ellers det er synd viss folk møter opp i et bryllup kun for maten og talenes del...håper jo noen ønsker å være der for vår del også.

Skrevet

Gjør det slik dere ønsker. Jeg har funnet ut at det nesten ikke er noen vits i å stille slike spørsmål her inne, da man får hundre forskjellige meninger....som til syvende og sist ikke spiller noen rolle. Dere vet hvorfor dere ønsker det slik, og det er derfor kun dere som kan avgjøre om dette blir riktig for dere. Vi her kan kun snakke i fht hva vi selv ville gjort og hvordan vår situasjon er.

Synes ellers det er synd viss folk møter opp i et bryllup kun for maten og talenes del...håper jo noen ønsker å være der for vår del også.

Selvfølgelig kommer folk også for deres del. Men taler er med på å sette stemningen og ikke minst blir man litt bedre kjent med brudeparet. Så jeg liker taler, men det er meg :)

Men igjen...gjør det slik dere føler blir rett.

Skrevet

Jeg synest det virker som en super ide`. Dette gjorde også venninnen og hennes mann når de giftet seg, jeg var forlover for henne så jeg og min samboer var tilstede under middagen. Men etterpå så var fest, og da kom det mange venner. Kaker ble det raskt og så musikk, de hadde også nattmat.

Skrevet

Det er vel ikke slik at folk møter opp kun for middag og taler, men gjester flest bruker en del ressurser når de blir bedt i bryllup. Mange må ordne seg med barnevakt, man trekker i finstas (og må kanskje ut og kjøpe ny kjole eller ny dress), og ikke minst har man med seg dyre presanger.

For meg er et bryllup en vielseseremoni, middag og fest etterpå. Å ordne barnevakt, kjøpe inn dyr gave fra en ønskeliste, trekke i finstas for så å komme midt i et selskap til kaker og kaffe hadde blitt litt halvveis og rart for meg.

Hvis jeg skulle giftet meg og ikke kunne/ville ha alle gjestene til middag ville jeg nok heller vurdert å ha færre gjester også arangere en mer uformell vennefest etterpå for de som ikke fikk komme i middagen/festen.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Tja, jeg syns jeg ser de holdningene mer eller mindre uansett når det diskuteres kaffe vs middag.

Og så lenge denne tråden ikke handlet om økonomi, syns jeg det ble helt fjernt å blande det inn i diskusjonen.

Når alle vennene behandles likt, ser jeg null problemer med det.

Og det er din mening, men det er ikke dermed sagt det er min. Eller emner du at jeg ikke skla få ha min mening, bare fordi jeg er uenig med TS? Er det slik at man ikke skal kunne si sin mening på bryllupsiden, bare jatte med brudene? Da må brudene bare fortelle hva de skal gjøre, ikke spørre oss om vår mening.

TS spurte etter vår mening, og da får TS vår mening.

Skrevet

Jøss så mange kranglesyke... hehe

Skrevet

Vi krever verken dyre gaver eller antrekk, og barnevakt måtte de vel hatt uansett om de var bedt til middag eller fest.

Skal selv i et bryllup der jeg må ta fly+leiebil. Kommer på rundt 5000 kr + gave + overnatting i flere netter. Så til sammen koster det meg 6000-7000 å være gjest i dette bryllupet. Jeg er bedt til middag, noe jeg selvfølgelig setter pris på. Men selv om man får "mer igjen for pengene" når man får middag, blir et slikt bryllup likevel langt dyrere enn for mine kaffegjester! Men jeg er glad for å være invitert uansett jeg :)

Skrevet

6-7000 er mye for et bryllup. Har man råd til det, så er det jo ikke noe problem. Men det er mange som rett og slett ikke har de pengene å avsette til det....Men ære være deg for at du gjør det, synes det er kjempeflott jeg :)

Skrevet
Vi krever verken dyre gaver eller antrekk, og barnevakt måtte de vel hatt uansett om de var bedt til middag eller fest.

Nei, det er vel ikke vanlig å "kreve" men hvis man drar i et bryllup gjør man jo disse tingene, det hører liksom med. For min del handler det ikke om at jeg "ikke får middag" men mer om at jeg kommer midt i et arrangement der noen får være med på alt mens andre bare får være med på noe. Som gjest i et stort bryllup gjør man jo de samme "anstrengelser" uansett om man blir bedt i hele eller halve, hvis du skjønner hva jeg mener.

Skal selv i et bryllup der jeg må ta fly+leiebil. Kommer på rundt 5000 kr + gave + overnatting i flere netter. Så til sammen koster det meg 6000-7000 å være gjest i dette bryllupet. Jeg er bedt til middag, noe jeg selvfølgelig setter pris på. Men selv om man får "mer igjen for pengene" når man får middag, blir et slikt bryllup likevel langt dyrere enn for mine kaffegjester! Men jeg er glad for å være invitert uansett jeg :)

Hadde du gjort alt dette hvis du kun ble bedt til kaffe?

Som sagt, for meg handler det ikke om at jeg er nødt til å få en middag som "belønning" for pen kjole, barnevakt og gave. Men mer med det at det er litt trist å komme midt i en fest. Jeg hadde satt mer pris på å bli bedt i en mer uformell vennefest hvis det ikke var anledning til å inkludere meg i hele festen.

Skrevet
Jepp, jeg synes det... Det jeg reagerte på var at hun ikkeinviterte til middag pga. lokalene...

Hun skrev jo at det ikke var noe store lokaler der hun bor.

Synes det høres helt greit ut. Det er vennene deres, de forstår dere nok.

Jeg ble derimot litt lei meg når venninnen min ringte å spurte om jeg ble sur vis hun ikke inviterte meg. Hva skal man si liksom.. Og så ble hun sur siden jeg ikke ville kjøre to timer for å komme i kirka.

Gjest graceland
Skrevet

Jeg synes det er stusslig å bare bli invitert på kaffe. Selvfølgelig er det hyggelig å bli invitert, men man går jo glipp av så mye. Siste bryllupet jeg var i, var jeg invitert til kaffe. Jeg fikk nesten ikke med meg noen av talene, for de hadde de tatt under middagen. :forvirret:

Skrevet

Vi hadde nesten samme dilemmaet. Men siden vi ikke blir veldig mange (toppen 46 om alle kommer) så velger vi å invitere så og si alle til middag. Men det er igjen kun fordi de aller fleste kommer reisende langveisfra, og da fant vi ut at det kunne være litt trasig å komme med fly for å være til kaffen.

Men vi holdt alle alternativene åpne og ble enig om at det var best sånn. Når jeg har vært invitert til kaffe synes jeg det har vært helt flott og bli invitert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...