sprett Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Vi har reservert et lokale der det kun er plass til 45 middagsgjester. Det har blitt mange diskusjoner fram og tilbake i forhold til hvem disse gjestene skal være, men nå har vi kommet fram til at vi vil invitere kun familie+forlovere til middag, og resten av vennene til kaffe/bryllupsfest i 19.30-20-tiden (ca 10-14 stk). Alle vennene er nære venner. Er det da frekt å be forloverne til middag og ikke resten av vennene (har 2 forlovere)? Vi setter alle vennene like høyt, men har dessverre ikke plass til å ha alle til middag. Vi har heller ikke så lyst til å bytte lokale ettersom dette er ganske spesielt (koselig og intimt)... Ville dere reagert dersom dere som nære venner kun ble bedt til kaffe/bryllupsfest? Ønsker jo ikke å fornærme noen heller...
amles Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Nei, heller tvertimot.. Virker veldig rettferdig.. Dere favoriserer ikke noen av vennene deres, men ber alle til kaffe. Synes det høres flott ut jeg!
onyx Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 Jeg synes det høres ut som lokalet er viktigere enn å be alle de nære vennene til hele feste, så ja jeg synes det er frekt.
Gjest Ballerina Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 Nei, det synes jeg ikke. Det er jo helt opp til dere å velge hvem som skal komme til middag og hvem som skal komme til kaffe!
water1 Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 Vil ikke si at det er frekt, men personlig synes jeg det er litt stusselig å bli invitert til kaffe. For meg er talene under middagen mye av opplevelsen. Jeg kunne ikke tenke meg et bryllup uten at også mine venner fikk ta del i hele dagen. Dersom det er mange som må reise langt, for å komme til kaffe synes jeg det er litt dårlig gjort ovenfor de gjestene i allefall.
venus* Skrevet 28. januar 2007 #7 Skrevet 28. januar 2007 Neida, det er ikke frekt Men det er nok en fordel å ha kaffe-delen så fort som mulig. 20 blir litt sent synes jeg.
sprett Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2007 Lokalet er selvfølgelig ikke viktigere enn gjestene, men jeg kommer fra en liten plass der en ikke kan velge og vrake i lokaler, og et digert hotell-lokale med masse biltraffikk utenfor for bare 50 gjester frister ikke. Vil heller ha det litt koselig og personlig. Dessuten har vi alltid sett for oss et lite bryllup, noe vennene våre også er klar over. De fleste vennene bor 5-10 min. fra lokalet, og de som må reise lengst bor 2,5 timer fra. Tenkte evt å spare de talene/sangene som er interessante for vennene til kaffen. Men setter selvfølgelig pris på at folk sier sin mening. Er jo derfor jeg skriver inn...
Wildy Skrevet 28. januar 2007 #9 Skrevet 28. januar 2007 Synes det høres ut som en god løsning. Personlig hadde jeg vært sjeleglad for å slippe middag og taler........
venus* Skrevet 28. januar 2007 #10 Skrevet 28. januar 2007 Synes det høres ut som en god løsning. Personlig hadde jeg vært sjeleglad for å slippe middag og taler........ ← Hehe, enig...i hvert fall angående tale-delen. Men som sagt, jeg ville nok foretrukket om festen var litt tidligere. Dessuten kan du jo de andre vennene ha et lite "vorspiel" hos noen? Det kan du foreslå for en venn.
sprett Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. januar 2007 Ja, har tenkt på å arrangere noe for vennene mens de "venter". God ide å spørre en av dem om å arrangere vorspiel!!! Jeg ser også at det hadde vært en fordel å startet bryllupsfesten tidligere, men tror ikke vi får det til ettersom tidligste vielse er kl. 14.15...Tenkte middag kl 16, og er redd det blir travelt dersom kaffegjestene kommer før 19.30... Har forresten tenkt å servere varm nattmat slik at kaffegjestene får litt annet enn bare kaker.
monja Skrevet 28. januar 2007 #12 Skrevet 28. januar 2007 Synes det høres ut som en god løsning. Personlig hadde jeg vært sjeleglad for å slippe middag og taler........ ← Enig. Talene kunne jeg klart meg foruten iallefall. Jeg er enig med de andre som sier at festen kunne begynt litt tidligere da.
Karianne78 Skrevet 28. januar 2007 #13 Skrevet 28. januar 2007 Hm... Talene, middagen, alt det personlige - var noe av det største i vårt bryllup, og noe av det fineste jeg har opplevd hos mine nære venners bryllup. Forstår faktisk ikke at det er så mange som synes det er kjedelig. Jeg hadde ikke valgt lokale fremfor venner. Jeg tror det er noe du kan angre siden.
sprett Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2007 Jeg er som sagt enig i at kaffegjestene kunne kommet tidligere, og vi ville nok gjort det slik om vi hadde hatt mulighet. Men i bryllup jeg har vært i har middagen gjerne startet kl 18.00, så sånn sett går jo kaffegjestene kun glipp av 1 1/2 time sammenlignet med bryllup der en deltar på både middag og kaffe. Vi tenker å holde på til 02.00, så da blir det ca 6 1/2 time på kaffegjestene. Er det litt lite?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. januar 2007 #15 Skrevet 28. januar 2007 Jeg vil ikke si at dere er frekke, det er jo deres bryllup, men jeg stusser også på at dere vil velge lokale framfor venner. Jeg kunne hatt middagen i et lager hvis det var eneste muligheten til å ha vennene min der Men det er jo meg da..
tingeling Skrevet 28. januar 2007 #16 Skrevet 28. januar 2007 Vi kommer til å ha kun familie til en bedre lunsj på restaurant, og siden fest med venner og søsken på kvelden. Men vi kaller det ikke kaffe - det er fest. Kommer til å ha champagne, åpen bar og nattmat etterhvert. Når jeg presenterte denne løsningen i en annen tråd fikk jeg kun positive reaksjoner... Forskjellen hos oss blir kanskje at alle kommer samtidig og at alt starter da, ikke tidligere? (selv er jeg en av de som ikke er veldig begeistret for 6 timers middager med endeløse taler og mat som ikke alltid er like god rett og slett fordi få steder klarer å lage god mat til så mange mennesker.) Tingeling.
amles Skrevet 28. januar 2007 #17 Skrevet 28. januar 2007 Hva hvis man ikke hadde hatt råd til å invitere alle da? Men ville inkludert alle ved å invitere til festen etterpå? Stiller seg det anderledes da?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. januar 2007 #18 Skrevet 28. januar 2007 Hva hvis man ikke hadde hatt råd til å invitere alle da? Men ville inkludert alle ved å invitere til festen etterpå? Stiller seg det anderledes da? ← Jepp, jeg synes det... Det jeg reagerte på var at hun ikkeinviterte til middag pga. lokalene...
Lemona Skrevet 28. januar 2007 #19 Skrevet 28. januar 2007 De fleste vennene bor 5-10 min. fra lokalet, og de som må reise lengst bor 2,5 timer fra. Tenkte evt å spare de talene/sangene som er interessante for vennene til kaffen. ← Jeg synes 2,5 time er langt å kjøre til bryllup når du bare er invitert på kaffe. Men det er nå min mening.....
Gjest Kristin_ Skrevet 28. januar 2007 #20 Skrevet 28. januar 2007 Det er helt fascinerende hvilke holdninger som er på kaffe/middag. Dersom man ikke har lyst å komme i kjempegjeld eller bruke opp sparepengene på en enorm bryllupsmiddag er man egoist. Om man inviterer til kaffe får ikke de stakkars gjestene med seg taler, og det er jo halve moroa. Det er jo ikke rart folk bruker så enorme summer på bryllup og store middager når folk legger ut om at det omtrent hadde vært en fornærmelse å "bare" bli invitert på festen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå