Gjest Mayamor Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Prøver å lese meg til noe inne på Lovdata, men må innrømme at jeg er blånn... Noen som kan litt juss? Ola gifter seg med Kari. Ola er barnløs. Han har hus, men også lån. Kari flytter inn til Ola med et barn på 15 og har et barn på 18 som bor på hybel. Kari selger sitt hus, men sitter igjen med lån etter salget. De kjøper båt, biler, hus i utlandet og lever sammen som mann og kone. Begge jobber 100%, men Ola tjener mer enn Kari. Ola og Kari er gift i over 20 år. Hva skjer arvemessig om Ola dør? Arver konen 100% eller arver mor/søsken? Kan Kari sitte i uskiftet bo? Hva da når evt Kari dør? Hvem trenger å gi "tillatelse" til det? Hva skjer arvemessig om Kari dør? Arver mannen 100%? Hva med barna? Kan Ola sitte i uskiftet bo? Hva da når evt Ola dør? Må begge barna være enige om at Ola kan sitte i uskiftet bo eller holder det med den ene? Kan Ola betale ut den ene og ikke den andre? På forhånd tusen takk for svar.
Nynaeve Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 er ikke helt stø her...:Men Kari arver Ola og kan sitte i uskifta bo. Ola arver 1/3 av Kari, men kan ikke sitte i uskifta bo, med mindre han har skriftlig avtale med særbarna. siden avtalen er personlig for hvert av barna, vil jeg anta han kan betale ut den ene, men ikke nødvendigvis den andre. Etter 20 år antar jeg at de har felles eie...
Gjest Gjesta Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Hmm, har vært igjennom omtrent det samme med min kjære. Min kjære og hans søster har nå skrevet under på at Ola kan sitte i uskiftet bo hvis Kari dør først. Ola har skrevet testamete hvor min kjære og hans søster arver han. Hadde han ikke gjort det ville Kari arvet halvparten og foreldre og søsken av Ola arvet resten. (Tror jeg) Men tror Kari hadde hatt krav på å sitte i uskiftet bo hvis Ola døde først. Barn har en pliktsarv. Dette har de krav på uansett. Derfor har min kjære skrevet under på at Ola kan sitte i uskiftet bo. Regner med at kun den ene kan betales ut, men da er det nok greit å ta en tur innom advokat. Ellers kan det fort bli krøll.
orakel Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 (endret) Hva skjer arvemessig om Ola dør? Arver konen 100% eller arver mor/søsken? Kan Kari sitte i uskiftet bo? Hva da når evt Kari dør? Hvem trenger å gi "tillatelse" til det? Hvis det ikke foreligger noe testamente så arver Kari 50% og hans foreldre (hvis de er død, deres livsarvinger) 50%. Ja, Kari kan sitte i uskiftet bo. Når hun så dør må det foretas arveoppgjør både for Ola og Kari. Siden Ola ikke har særkullsbarn er det ingen som trenger å gi sitt samtykke til uskiftet. Hva skjer arvemessig om Kari dør? Arver mannen 100%? Hva med barna? Kan Ola sitte i uskiftet bo? Hva da når evt Ola dør? Må begge barna være enige om at Ola kan sitte i uskiftet bo eller holder det med den ene? Kan Ola betale ut den ene og ikke den andre? På forhånd tusen takk for svar. ← Ektefeller arver 1/4, men minimum tilsvarende 4 G. Barns pliktdelsarv er 2/3 av formuen (begrenset oppad til 1 million pr. barn). Er det formue igjen ut over dette kan den testamenteres bort, f.eks. til ektefelle. Siden Kari har særkullsbarn må disse (begge) samtykke til at Ola skal få sitte i uskifte. Ola kan inngå avtale med barna om kun delvis arveoppgjør nå eller fullt oppgjør kun med den ene. Endret 29. januar 2007 av orakel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå