Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om samboeren sov hver eneste dag til klokka 17-18-19-tida? Hva hadde du gjort for å få han til å forandre mønster?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger litt flere opplysninger.

Når legger han seg ?

Hvor mange timer søvn får han ?

Går han hjemme hver dag, d.v.s ingen jobb/skole eller faste rutiner i hverdagen ?

Skrevet

Han gjør ingenting. Legger seg ikke når jeg legger meg heller, men sitter oppe til ca 5-6-7 om morgenen. Da kommer han og legger seg. Han la seg visstnok ca 6 i morges, men han sover enda... Slik har det pågått i flere måneder nå, og eneste fridagen min der jeg kan bruke ekstra tid sammen med han, bruker han på å sove. Har satt krav til han, fordi det påvirker min søvn også, men han bryr seg lite om det. Flere som har det slik? Er menn virkelig så mye latere enn oss kvinner?

Skrevet

Hva slags krav har du satt da? Har det noen som helst konsekvens om han driter i dem? hva gjør han om natten? er alle vennene også arbeidsløse?

Erfaringmessig er det best å ha en normal døgnrytme selv om man er hjemme hele dagen (man trenger ikke stå opp klokka 7 akkurat ;) ). Søker man jobber og skal ringe rundt kan man ikke sove i kontortiden. Trening, ærender etc gjøres også greiest på dagtid. Sosialt er det også enklere siden de fleste man kjenner også følger en normal døgnrytme.

For ikke å snakke om at det er både fysisk og psykisk usunt å snu døgnet i forhold til naturlig døgnrytme!

Skrevet

Noen gode tips for å få han til å snu den uvanen? Konsekvensene er en sur samboer(meg) når han bare sover bort hele dagene. Over 12 timer søvn daglig er ikke helt bra...

Skrevet

Noe sånt hadde jeg dumpet.. Kjipt og kaste bort det ene livet man har på idioter :sminkedokke:

Gjest Vidvandre
Skrevet

Avtal ting som han har lyst til å være med på om formiddagen, sånn at han må opp for å bli med?

Skrevet

Funnet ut hvorfor han sover så mye, og til så merkelige tider. Latskap, depresjon, prøver å tilbringe minst mulig tid med partner, vansker med å rive seg løs fra det han gjør på om kvelden/natten eller andre ting?

Skrevet

Det er tungt å holde ut dager flest uten noe å gjøre. Det han da gjør, er å bokstavelig talt lukke øynene for den delen av døgnet som er ubehagelig, den tiden når alle de andre gjør noe. På ettermiddagen, når folk kommer hjem fra jobb, middag serveres, TV-programmene frister, har han en grunn til å være våken. Siden dette er den faste rytmen hans, er det vanskelig å snu det for en dags skyld. Tror ikke det finnes noen enkel vei her, han må rett og slett ha en grunn til å stå opp hver eneste dag. En grunn som gjelder for ham, ikke bare fordi du vil det. Det kan skje ved tvang eller ved lyst, det spiller ikke så stor rolle, men det må være noe som bare kan gjøres på dagtid. For de fleste er det jobb eller skole, men det kan også være det å gjøre ting ute i dagslys. Slik som Vidvandre foreslår. Er det ingen ting som kan få han til å føle dagen som en venn?

Skrevet (endret)
Plugg ut dataen.. ?

Tror ikke han sitter så mye med dataen om natta. Er vel mest tv.

Avtal ting som han har lyst til å være med på om formiddagen, sånn at han må opp for å bli med?

Ja, jeg bare lurer på hva som kan friste...

Funnet ut hvorfor han sover så mye, og til så merkelige tider. Latskap, depresjon, prøver å tilbringe minst mulig tid med partner, vansker med å rive seg løs fra det han gjør på om kvelden/natten eller andre ting?

Det er nok en blanding av at han ikke har jobb og føler liten mening med dagene og dermed blir man utrolig lat og lei.

Det er tungt å holde ut dager flest uten noe å gjøre. Det han da gjør, er å bokstavelig talt lukke øynene for den delen av døgnet som er ubehagelig, den tiden når alle de andre gjør noe. På ettermiddagen, når folk kommer hjem fra jobb, middag serveres, TV-programmene frister, har han en grunn til å være våken. Siden dette er den faste rytmen hans, er det vanskelig å snu det for en dags skyld. Tror ikke det finnes noen enkel vei her, han må rett og slett ha en grunn til å stå opp hver eneste dag. En grunn som gjelder for ham, ikke bare fordi du vil det. Det kan skje ved tvang eller ved lyst, det spiller ikke så stor rolle, men det må være noe som bare kan gjøres på dagtid. For de fleste er det jobb eller skole, men det kan også være det å gjøre ting ute i dagslys. Slik som Vidvandre foreslår. Er det ingen ting som kan få han til å føle dagen som en venn?

Ja, det er sant det du skriver, Sander. Jeg bare lurer på hva jeg kan finne på for å "lure" han opp om dagene. Hva som kan friste nok til å stå opp. Jeg har foreslått at han kan bli med meg på jobb om dagene, men det vil han ikke for det er ikke sofa som han kan sove i der(!). :ler:

Jeg har en venninne som har samboer uten jobb som går hjemme nå, men han står opp om morgenen og mens hun er på jobb, gjør han husarbeid(!) og har middagen klar til henne til hun kommer hjem. Jeg har foreslått til sambo at han kan gjøre det også, men han gjør ikke husarbeid og slikt. Vi har introdusert de til hverandre, slik at de kan være sammen litt på dagtid, men det ble visstnok ikke helt klaff. Virker litt som at gnisten er borte hos han, prøver å sette meg i hans situasjon men jeg aner ikke hva som kan friste nok til å stå opp. Tenkte å foreslå en eller annen hobby for han, men jeg aner ikke hva...

Endret av Tanita
Gjest Vidvandre
Skrevet
Ja, jeg bare lurer på hva som kan friste...

Hva liker han da?

Skrevet

Samboeren din går bare hjemme og slenger, og han gjør ikke husarbeid?!? Da hadde han røket på huet og ræva ut herfra ihvertfall! Får være måte på latskap!

Skrevet
Samboeren din går bare hjemme og slenger, og han gjør ikke husarbeid?!? Da hadde han røket på huet og ræva ut herfra ihvertfall! Får være måte på latskap!

Enig. Går da grenser for hva man skal finne seg i. Hadde aldri skjedd meg, legger lista høyere enn som så..

Skrevet

At ikke han kom og la seg med meg, og jeg måtte legge meg alene hver kveld, ville jeg tolket som om at han ikke brydde sg om meg. Og ikke hadde lyst på meg mer. At han heller ikke ville være sammen med meg når jeg var hjeme. At han heller ikke gidder å stå opp og søke jobb er faresignal du bør ta på alvor, liker han å ha det som han har det? Er han dørge lat? Liker han at du står for det meste av inntekten? Gjør han overhode noe husarbeid når du er på jobb? Jeg hadde ikke funnet meg i det, og stilt som ultimatum om at enten fikk han stå opp om morgenen, legge seg med meg om kveldene (ikke hver kveld nødvendigvis) bruke dagene på aktiv jobbsøknad og hjelpe toil med husarbeid. Eller så flyttet jeg. Du gjør deg selv en bjørnetjenste med å bare la det skure å gå. Ingen her inne kan vel egentlig ikke løse problemet. Lykke til

Skrevet

Jeg tenker at han sikkert er deprimert og ikke ser noen grunn til å stå opp når han er arbeidsledig. Det er nok ikke så uvanlig å føle det slik. Dessverre. Jeg tror ikke du vil få noe konstruktivt ut av å "stille krav" om at han skal stå opp tidlig, legge seg sammen med deg eller "finne på noe på dagtid". Du må heller gå "bakveien", altså hjelpe ham med å se selv hva han kan gjøre for at situasjonen hans skal bli bedre. Har du spurt ham om hva han føler selv ved å snu om på døgnet på denne måten? Jeg regner vel med at han ikke er så lykkelig med situasjonen sin. Kanskje du kan begynne i helgen eller i en ferie med å gjøre noe hyggelig for ham om morgenen slik at han står opp. Feks. lage frokost og vekke ham til et fint bord med mat, kaffe og aviser? Så kan dere sitte og spise og prate, og så komme dere ut på noe etterpå. Da vil han kanskje etter hvert få en mer normal døgnrytme og komme seg opp selv på mandagen? Det vil sikkert hjelpe ham til å ha lyst til å gjøre noe på dagtid, enten det er husarbeid, trening, "jobbklubb", turgåing eller besøke besteforeldre.

Når han er i denne onde sirkelen sin, kunne det kanskje være bra for ham med et avbrekk. Kan han dra et sted, få oppleve noe annet, få litt inspirasjon? Mange muligheter: besøke noen venner eller familie som bor et stykke unna (slik at han må bo hos dem) og hjelpe dem med noe, oppussing, barnepass, vedhugging, stelle for en skrøpelig bestemor. Eller dra på en slags "leir", feks. golfkurs en uke et sted, sykkeltreningsleir, klatring, språkkurs i Spania... Kanskje han vil få litt gnist tilbake ved å gjøre noe helt annet en stund?

Det er selvsagt han selv som må gjøre jobben med å komme seg ut av denne onde sirkelen. Han må selv ønske det, og han må selv innse det destruktive i å sove bort livet sitt. Du kan hjelpe ham ved å lytte til hva han sier, og du kan si at du synes livet ditt også blir trist når du ser at samboeren din er så nedfor. Prøv å ikke kjefte på ham eller anklage ham, men vær oppriktig med hvordan du selv føler det. Kanskje han innser at det ikke bare er han det går ut over hvis han får en forståelse for din situasjon også. Om du kjefter eller anklager eller krever, vil han nok bare gå i forsvar, og da ser han bare seg selv, ikke deg.

Skrevet

På meg høres det ut som om han er deprimert. Jeg ville fått ham til å gå til lege med problemet. Kanskje det vil hjelpe?

Men jeg lurer på hva du får ut av å være sammen med ham? Dere får jo ikke så mye tid sammen, og det at han ikke gjør husarbeid og har middagen klar til du kommer hjem viser at han overhodet ønsker å bidra i forholdet. Jeg tror at hvis jeg hadde vært i din situasjon ville jeg ha dumpet ham dersom han ikke klarte å endre sovemønsteret sitt samt innstillingen til husarbeid og matlaging innen rimelig tid.

Skrevet

Om jeg ikke hadde gått lei og flyttet ut (meget sannsynlig), så ville jeg bestilt time til fastlegen.

Forskøvet døgnrytme og for mye søvn = depresjon i 98 % av tilfellene. I hvert fall hvis det er kombinert med arbeidsledighet.

Dette er muligens noe privat, men hva i alle dager får du ut av forholdet? Dere har noen stakkarslige timer sammen, men sover sjeldent sammen. Og hva med sex?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...