Supraspinatus Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 (endret) Selv om matpakken er typisk norsk betyr det ikke at man må ha tørre brødskiver med et lag brunost. Jeg har for lengst gått over til å lage meg en rett dagen i forveien eller lunsje på kafe/restaurant (til tross for at jeg er student). For inspirasjon lurte jeg på hva du spiser til lunsj og evt forslag oppskrifter. Her er noen av de tingene jeg pleier å lage: Calzone (blir 3 eller 4 stk avhengig av hvor stor du vil ha dem) deig: 4dl hvetemel (grovere mel kan benyttes) 1/2 pakke gjær 1 dl vann (avhenger av meltype) 1/2 teskje salt spe med mel til deigen ikke er klissete og har begynt å bli smidig. Heves til dobbel størrelse. Fyll: 300g Karbonadedeig 1/2 dolmio pastasaus 1 liten hakket løk 1/2 mais 1 paprika bacon i biter purre ost hva enn du liker! stekes på 180-200grader til de blir lett gyldne. Blir sprø rett etter du har stekt dem. men etter de har vært fryst og kjørt i mikroen på skolen blir de myk og nice! Deigen kan også kjevles til pizzabunn En annen ting som er godt å ha med på skolen er kyllingwraps med enten tacosaus, rømme, salat, løk, paprika, mais. Eller hjemmelaget karrisaus. Er bare å blande litt karri (etter smak) med rømme eller majones. nam nam Endret 28. januar 2007 av speedbird
Arkana Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Jeg lager lunsj til samboeren min hver dag (kvelden før da) og dette er noe av det jeg lager: - Salat (jeg bruker alltid enten pasta, ris, byggryn eller linser og skinke, kylling eller tunfisk som basis og ellers har jeg i f.eks. salat, tomater, paprika, agurk, fetaost/osteterninger, maiskorn, ananas, champignon, eggebåter, krutonger, oliven, nøtter/pinjekjerner, løk, sukkererter ++) så har jeg en passende dressing i en liten boks samt rundstykker e.l. ved siden av - Omelett (med forskjellige grønnsaker, løk, hvitløk, evt kjøttrester fra en middag eller kanskje bacon eller skinke), med brød/rundstykke til - Middagsrester som han kan varme i mikrobølgeovn (gryterett, lasagne, gratenger osv) - Wraps eller pitabrød med fyll (gjerne middagsrester) - Kald, grillet kylling med f.eks. pastasalat eller couscoussalat - Hjemmebakte pizzasnurrer, ost/skinke-boller e.l. Når jeg lager brødmat prøver jeg å vareriere den, ikke bare bruke brødskiver, men også scones, rundstykker, tebriks, baguetter, maistriangler, tortilla, pitabrød osv Noe forslag til pålegg/fyll på ovennevnte brødmat (har alltid salat under og bruker mye grønnsaker oppå): * hardkokt egg og salami * hjemmelagede påleggsalater (ofte majonesbaserte, med f.eks. skinke, tunfisk, kylling eller egg) * rødbetesalat og små stekte kjøttboller * karbonade med stekt løk og sylteagurk * skinke, tomat og avocado * ovnsbakt postei med stekt bacon og champignon * omelett * brie og spekeskinke i tillegg til all slags annet vanlig (og uvanlig) pålegg I tillegg legger jeg alltid i en frukt og så hender det han finner et stykke kake eller en bolle hvis jeg har bakt det i det siste. Han er forøvrig veldig fornøyd og høster daglig beundrende blikk i kantinen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå