Gjest *Just-Me* Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Har veldig lysst til å sy og brodere bunad til jenta mi når hun blir ca 3-5år eller noe. Mener ikke vanlige barnebunader, men ordentlige bunader i barnestr. Men dette er jo ganske dyrt da. har underøkt litt og det blir fort 3-4000 med sølv osv... Er det lett å få solgt barnebunader videre til andre??
Amanlis Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Så koselig at du vil brodere bunad til jenta di. Om det er lett å få solgt den senere vet jeg ikke, men vil ikke tro det er vanskelig. Uansett tror ikke jeg at jeg ville solgt den. Det kan jo hende jenta di selv får ei datter en gang som kan bruke den.
Malama Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 Hvor vanskelig det re avhenger vel litt v hva slags bunad det er, hvor vanlig det er med barnebunad i denne, og hvor godt laget den er. (Jeg har lånt en slik barnbunad (alså ekte bunad, men barneutgaven, der er enklere broderi på den fordi den er så mye mindre enn en voksenbunad) en gang i min oppveskt, og denne ville aldri blitt kjøpt av noen jeg kjenner i alle fall, den var skjev og eleldig montert og ikke pent brodert heller....) Om den er pent og bra laget, og er "korrekt", er det sikket mulig å få solgt den, men tnk over om du evt får flere døtre, om di datter får en datter, eller m andre i familien får jenter (har du søsken kanskje?) om det kan være kjekt å beholde den i familien? Men, du får nok solgt den også ja, dog antakelig med noe tap da selvsagt. Vurder også hva av sølv du evt vil beholde/hun kan bruke senere.
Sunbird Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 Lille jenta mi har en trønderbunad i liten størrelse. Hun er tre år nå. Det er min tante som har sydd bunaden til sitt barnebarn,men ettersom hun ikke har flere barnebarn som kan bruke den er vi så heldige å ha fått låne den. Hadde jeg hatt en som var "vår" så ville jeg nok ikke solgt den når den var blitt for liten. Den blir jo ikke utslitt av de få gangene den blir brukt. Og er noe som er gøy å gjemme til barnet selv blir voksen. Skulle vi ha fått en laget til oss så hadde jeg nok sørget for at noen som viste hva de drev med laget den.
Heidipia Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 Jenta mi er endelig stor nok til å passe inn i farmors barnebunad,(som oldemor har brodert). Kjempe koselig. Og hun er så stolt! Så hvis du broderer en bunad til datteren din(noe jeg beundrer, for det har ikke jeg tålmodighet til), vil jeg anbefalle å la den gå i arv i steden for å selge den.
Laban75 Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Tror ikke det er så enkelt å selge videre. Jeg vet om en som forsøkte å selge en ekte bunad for barn, men fikk ikke solgt. Pris har nok mye å si. En annen ting er at den bør være laget slik at den kan brukes i flere år (sys ut etterhvert). Selv har vi bunad til våre, og regner med at de kommer til å gå i arv.
tuji Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 Jeg vet ikke om du får solgt den, men jeg ville definitivt lagd en! I familien vår har vi bunader til å passe alle aldre, og de deler vi på. Den som passer inn i bunaden får bruke den. Barn i bunad er utrolig søtt! Nå fikk jeg lyst å lage en selv...
Gjest *Just-Me* Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 Sant nok, er jo artig å ha noe slikt i familien som kan gå i arv... Jeg har hele tiden tenkt at når jeg får barn skal jeg brodere bunad til konfirmasjonen. (visst hun vil konfirmeres da....) men har så lysst til at hun skal få en barnebunad også. Selvfølgelig må det bli gjort ordentlig å se pent ut. men det skal nok gå fint. Broderer en del og selve monteringa kan mamma stå litt til hjelp for, visst jeg plages!!
Elodi Skrevet 29. januar 2007 #9 Skrevet 29. januar 2007 Jeg ville absolutt sydd bunad, men absolutt ikke solgt den!!Da jeg var lita jente brukte jeg bunaden som min mormor broderte og sydde til min mamma da hun var liten (4-5 år). Nå er det barnebarna till mamma som bruker den etter hvert som de har passet bunaden.Det er utrolig stas med en slik festdrakt som går i arv!
Antoinette Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 Å nedlegge hundrevis av timer i en barnebunad for så bare å selge den etter få gangers bruk ville jeg aldri aldri gjort. En pent brodert og montert bunad er et arvestykke. Vi har flere slike i vår familie og de er høyt verdsatt.
Lovis Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Mine jenter har hardangerbunad begge to. Bunadene kan legges ned/ sys ut til barna er nærmere 12 år. Regner med å måtte skifte ut forkle og skjorte 1 gang, men bruker jo de samme broderiene. Neste bunad blir da voksenbunad sikkert. Om du syr bunad, så ikke selg den. De fleste delene kan jo brukes lenge de, og kanskje får du barnebarn en dag. Og i mellomtiden er det helt sikkert noen som blir overlykkelige av å få låne. Barn i ekte bunader er skikkelig fint, gler meg alt til 17. mai og jeg kan pynte mine.
Matty Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Selv om det ikke alltid var like morsomt på 17. mai når jeg var liten, er jeg utrolig glad for at jeg vokste opp i bunad:) Min var ganske enkel da, i sånn rutete stoff. Uansett vil jeg bare ønske deg masse lykke til med jobben! Datteren din er heldig. I min familie har det som hos andre her på KG gått bunader litt på omgang, lånt bort til kusiner og slik og så kan den jo gå i arv. Så for all del - IKKE selg. Angående kostnader for sølv og sånn, en kan jo tipse besteforeldre om det, som julegaveide eller noe. Og er det en liten sølje, som er aktuelt - kan kanskje denne brukse i halsen på en eventuell voksenbunad også.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Sier som de andre her: Så flott at du vil det! Og: Ikke selg den! Den vil bli et familieklenodium!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå