Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #1 Skrevet 17. februar 2003 er det mulig å lete seg frem til personen som skriver her inne,dersom personen velger å skrive seg som gjest?
Gjest Mzfire Skrevet 17. februar 2003 #2 Skrevet 17. februar 2003 Er ikke godt å si. Mulig det er det om du skriver på en bestemt måte som er typisk for deg. Eller om du kommer med detaljer om deg som kan gjøre at noen kan gjenkjenne deg, hvis de kjenner deg. Men tror ikke noen kan med garanti finne det ut. Forblir vel bare med mistanken.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #3 Skrevet 17. februar 2003 nei jeg mente om det var mulig å søke det frem på nettet om jeg legger igjen noen spor når jeg skriver? det andre er jeg klar over.
Gjest care Skrevet 17. februar 2003 #4 Skrevet 17. februar 2003 nei jeg mente om det var mulig å søke det frem på nettet om jeg legger igjen noen spor når jeg skriver? det andre er jeg klar over. Ja du legger igjen spor. Det kalles IP- adresse, hver maskin har sin egen.
jordbær Skrevet 17. februar 2003 #5 Skrevet 17. februar 2003 Klart man kan finne ut hvem du er. Admin av forum ser IPadressen på alle innlegg som blir skrevet. (Der står det også info om andre som bruker den IPadressen som er registrert og andre innlegg denne gjesten har skrevet fra denne IPen.) Hvis Admin føler at det er nødvendig, kan hun/han sjekke hvem som eier IPadressen og ta kontakt med levrandøren av internett til denne brukeren og derfra få vite hvem som eier den. (VELDIG strengt. Nesten umulig å få oppgitt slik selv om personen er anmeldt)
Tusenfryd Skrevet 17. februar 2003 #6 Skrevet 17. februar 2003 Som Jordbær skriver er dette veldig strangt og det er kun forhold hvor det er grove brudd på norsk lov som krever og fører til politianmeldelse at man kan forsøke å finne ut hvem noen er. Og da vil det ikke være admin her som gjør det, men politiet. Etter hva jeg har forstått. Når det gjelder IP-adresser, kan vi se hvilken ip-adresse du har eller hvem som har skrevet fra den samme adressen. Men i mange tilfeller er det en ip-adresse som mange har i bedrifter, på universitet etc. Og dermed sier det faktisk ikke så veldig mye.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #7 Skrevet 17. februar 2003 Tror jeg får ny ip adresse hver gang jeg logger på fra min leverandør. Eller er det jeg som har missforstått?
Tusenfryd Skrevet 17. februar 2003 #8 Skrevet 17. februar 2003 Tror jeg får ny ip adresse hver gang jeg logger på fra min leverandør. Eller er det jeg som har missforstått? Det kan godt hende at du gjør, og dermed vil den adressen du skriver fra i dag fx - også ha blitt brukt av flere hundre andre.
Gjest Starya Skrevet 17. februar 2003 #9 Skrevet 17. februar 2003 Det er mulig at du får det, men jeg tror også du kan ha den samme(en tid?). Tror jeg har hatt den samme en tid, og så fått en nye.. Tror jeg.. Kanskje.. Liksom.. :-?
jordbær Skrevet 17. februar 2003 #10 Skrevet 17. februar 2003 Tror jeg får ny ip adresse hver gang jeg logger på fra min leverandør. Eller er det jeg som har missforstått? Levrandøren logger slikt...
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2003 #11 Skrevet 18. februar 2003 hvordan kan jeg finne ut hva som er ip adressen min? hvor står det?
jordbær Skrevet 18. februar 2003 #12 Skrevet 18. februar 2003 http://www.whatismyip.com/ Der kan du se IP-adressen din:) Den eksterne iallefall!
Gjest care Skrevet 18. februar 2003 #13 Skrevet 18. februar 2003 Jordbær, så flinkt du er til dette. Du, vet du hvordan man kan blokkere denne IP adressen. Du skjønner, av og til får jeg beskjed om at min IP adresse er tilgjengelig og at noen kan begynne å angripe maskinen min. Er dette mulig?
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2003 #14 Skrevet 18. februar 2003 hvordan fant du den ip adressen?
Labella Skrevet 18. februar 2003 #15 Skrevet 18. februar 2003 Hvis du har windows XP kan du også finne ip-adressen ved å gå inn på kontrollpanel > nettverkstilkoblinger også markere ikonet for tilkoblingen din. Da står ip-adressen nederst i venstre hjørne.
Gjest Gunther2 Skrevet 18. februar 2003 #16 Skrevet 18. februar 2003 Når man kommuniserer på nettet så trenger datapakkene en adresse for å vite hvor de skal sendes. Denne adressen er IP-adressen. Denne adressen består av fire tall hvor hvert tall er mellom 0 og 255. En kan skjule sin egen IP-adresse ved å sende via en annen maskin som sender pakken videre og som tar i mot svar og oversetter til din IP-adresse. Da er det bare maskinen du sender via og eventuelle maskiner på veien til deg som kjenner din adresse. Maskinen du ønsker å kommunisere med ser da bare IP-adressen til mellommaskinen. Dette er ganske vanlig ved bruk av brannmurer. Da er det en maskin som står i muren med en global adresse mens den oversetter videre til interne adresser. En slik brannmur har dermed flere gunstige effekter: Den skjuler maskinene bak, den reduserer behovet for globale adresser, og man kan fokusere en del av beskyttelsesmottagene mot den maskinen som står i muren. (De vanligste lokale adresser starter på 192.168..... og 10.......). I Norge så er alle de store ISP'ene (f.eks. Telenor) pålagt å føre logger over hvem som kommuniserer på ethvert tidspunkt. Men det finns mange små som ikke gjør det. Det finnes også store servere internasjonalt som tilbyr slik anonymisering gratis og uten noen form for registrering. Disse serverene sletter sine logger straks forbindelsen er avsluttet. De er ikke populære blant politi-myndigheter og er ofte plassert i land hvor myndighetene ikke engasjerer seg så mye ennå i datakriminalitet. Slike servere er selvfølgelig populære i en del kriminelle miljøer. I tillegg til brannmurer så brukes deling av IP-adresse ved oppringte forbindelser. Den som er oppringt i øyeblikket har IP-adressen mens etter at en har lagt på og en annen ringer opp ISP'en så kan neste få samme IP-adresse. Er det farlig å oppgi sin IP-adresse? Den ene faren er at det gjør det lettere for andre å identifisere hvem en er. Vanligvis er det bare "admin"(Windows)/"root"(Linux) som kan se IP-adressen. Deretter må man kontakte eieren av IP-adressen (bedriften eller Telenor) for å få oppgitt hvem som står bak denne. Den andre faren er å vise frem IP-adressen slik at hacker-programmer vet at det finnes en maskin bak IP-adressen som de så vil forsøke å komme inn på. Det finnes et stort antall IP-adresser som ikke er i bruk. Det er derfor nyttig for disse programmene å vite hvilke som virkelig representer en maskin. For dette tilfelle er det beste å sikre seg mot angrep med god beskyttelsesprogramvare (brannmur). Jeg har flere maskiner hvorav noen står fast tilknyttet Internett med egen IP-adresse. Angrep på disse selv om maskinenene ikke er profilerte er ganske vanlig. Gunther
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2003 #17 Skrevet 19. februar 2003 Care: Det er nok viktig å ha sikkerheten i orden. Jeg ble selv hacket for ett par uker siden. Satt å kikket på kvinneguiden da jeg plutselig ikke hadde kontroll over musa lenger. Pc'en min står i nettverk med min samboers så jeg trodde først at han kødda med meg. Men dengang ei...Personen som hacket meg minimerte kvinneguiden (fy og fy ) Deretter laga han ei mappe på skrivebordet hvor han begynte å skrive no sånt som hi my friend...Da skjønte min samboer hva som skjedde og slo av maskina. Etterpå gikk maskina helt i stå, og den måtte formateres. Nå er brannmurer og ip-logging i orden, så forhåpentligvis skjer ikke dette flere ganger.
Gjest care Skrevet 19. februar 2003 #18 Skrevet 19. februar 2003 Så skummelt Julienne. Jeg skal snakke med samboer om dette. :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå