rugrat Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Til uka skal jeg lede treningen for 5 og 6-åringene. Tema er ballaktiviteter, men jeg er helt blåst for ideer. Vi pleier å dele timen inn i oppvarming, hovedaktivitet og avslutning, og kan gjerne dele ungene opp i grupper på 4-5stk. Men HVILKE AKTIVITETER som inneholder bruk av ball kan fenge dem? HJÆÆÆÆÆLP!
Brunhilde Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Hva med kanonball? Det kan vel barn i den alderen klare greit?
Gjest Tweek Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 Er for kanonball jeg å, det har jeg alltid synts var dritgøy Eller så kan standar kjedelig være hjørnefotball, men bare hvis det er mange som liker fotball.. Eller så kan stikken i ballform være noe. Eks. den som er tikken har ball som den kaster på en og da er den tikken, eller en ny vri av stiv heks osv.
Elmat Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 Hvis dere har nok baller: - Hvem kan dabbe ballen med begge hendene? - Hvem kan dabbe ballen med høyre/ venstre hånd? - Hvem kan dabbe ballen mellom beina? - Hvem kan kaste ballen og ta i mot selv? - Hvem kan kaste ballen og klappe 1-2-3-4-- ganger før du tar i mot igjen? - Hvem kan dabbe ballen langs stripene i gymsalgulvet? - Hvem kan kaste ballen opp i lufta og sette seg på gulvet og ta imot den? osv... i det uendelige....Her får alle være aktive, ikke bare de med spissest albuer. La ungene stå langs den ene langveggen med hver sin ball. Trill en stor ball langs den motsatte langveggen (basketball eller medisinball), ungene skal prøve å treffe den store ballen med sine små, slik at den ikke når motsatt vegg- i tilfelle vinner de...Hvis den når motsatt vegg vinner du. Del inn gruppa i to lag, la de stå på hver sin side av gymsalen som er delt inn som til kanonball. Hvert lag står altså på "kongeplassen", en stor ball legges i midten og ungene prøver med å kaste ballene på den store ballen å få denne over på motsatt side. De har ikke lov å trå over streken. To eller tre barn står i midten av gymsalen, der ligger også alle ballene. De andre står rundt. Barna i midten skal kaste ballene ut (eventuelt trille dem hvis det blir for heftig å kaste dem). Barna rundt skal hente ballene, men de har ikke lov til å kaste eller trille dem tilbake, de må løpe og legge dem inn i ringen igjen. La dem holde på et par minutter, når du blåser i fløyta, kan dere telle hvor mange baller som i midten, og etterpå bytte på å stå i ringen. Lykke til...
nallemaja Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 ballstafett er kjempepopulært! del barna inn i lag på 3 eller flere, og still hvert lag på rekke bak hverandre, og førstemann i alle lagene står bak en strek(eller tenkt strek) Førstemann i hvert lag har en ball,som han triller mellom bena sine og lagspillerene sine bakover. Sistemann i rekka må stoppe ballen, løpe over gymsalen, og tilbake, eller til en kjegle og rundt den og tilbake, stille seg fremmerst og trille ballen mellom bena sine osv... Vinnerlaget er selvfølgelig det laget som først får sin førstemann fremmerst igjen. Denne stafetten har jeg brukt i gymtimer med 7 åringer og det er kjempepopulært! Kommer selvfølgelig an på ungene, men 5-6 åringer kan ha problemer med å få til fotball og kanonball etc. Det blir da ofte noen flinkiser som har det gøy, og de som ikke har trent noe særlig fotball, eller aldri har kastet en stor skumgummiball før ikke klarer å henge med i det hele tatt. Noen har også vanskelig for å oppfatte reglene... Ellers er det kjempefint å sette sammen to og to og la de kaste, trille, sprette osv til hverandre. Noe annet som var veldig populært i gymtimene mine var å balansere ballen på forskjellige måter, og bevege seg på forskjellige måter med ballen Feks. gå over salen med ballen mellom føttene, og hoppe tilbake uten å miste ballen. Eller å ligge på magen med bena bøyd og prøve å balansere ballen på fotbladene! Eller at to og to skal gå rundt i ring med en ball mellom seg, feks mellom hodene, mellom ryggene, mellom helene osv..
rugrat Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2007 Tusen, tusen takk for mange flotte svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå