Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det finnes en øvre grense for hvor stort beløp man kan dra kortet på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror ikke det...

Men tror at om det er over ett visst beløp så må det stedet du prøver å bruke kortet ringe visa eller noe (om du har visakort). Men da snakker vi om mange penger.

Endret av Dixie
Skrevet

Det er det opp til hver enkelt butikk å gjøre avtale om i sin avtale med banken. Det er forskjell på grensen på Rema 1000 - og på Skeidar.

På den annen side, så vil jeg tro at ingen bruker kort når man kjøper en ny bil. Da er det nok faktura som gjelder.

Det dumme er - man må pinadø ha dekning på konto'n for å bruke kort :eeeh:

Skrevet

Nope, det er faktisk fler enn du aner som kjøper bil både kontant og med kort!

Skrevet

Det er bilkjøp det er snakk om her.... Men som det ble skrevet over her, så er det vel helt andre grenser hos en bilforhandler enn hos Skeidar igjen, evt.... :klø:

Skrevet

En jeg kjenner kjøpte bil til over 300 000 og dro kort på det.

Det er jo bare å spørre bilforretningen det.

Skrevet
En jeg kjenner kjøpte bil til over 300 000 og dro kort på det.

Det er jo bare å spørre bilforretningen det.

Ja, nettopp. Burde ikke være noe problem... Men så skulle det jammen ikke forundre meg heller... :roll::ler: Jeg vet at det i enkelte banker er øvre grenser på hvor store beløp man kan overføre mellom kontoer blant annet...

Skrevet

Sjekk med banken din. Er vanlig med en grense på 50-60000 per 4 dager på vanlig visa varekjøp, gull, sølv og sorte kort har gjerne andre grenser. Det spørs hvordan kort du. Hvem du kjøper hos har ikke noe og si beløpet må uansett godkjennes gjennom bankteminalen. Skal du dra kredittkort så har butikkene ulik praksis.

Gjest graceland
Skrevet

Det meste jeg har dratt kort på, er vel 6000... så jeg aner ikke!

Men kan altså bekrefte at 6000 går helt greit :ler:

Skrevet

Hei

Snakker vi her om kredittkort eller vanlig kort som går rett mot konto? Jeg skulle kjøpe min Harley med mitt kredittkort og jeg drog kortet i butikken. Men da han bak disken sa at det kom et gebyr på 2-3 prosent av totalbeløpet som jeg måtte dekke fikk jeg sjokk :overrasket: Så jeg kansellerte den transaksjonen og overførte pengene på en annen måte ;)

Skrevet (endret)

Takk for mange svar...

gard: Det er snakk om rett fra konto, ikke kredittkort. Men snakket med butikken, og fant ut at det enkleste er å bruke nettbanken 1 dag i forveien...

Endret av Cr@sh
Skrevet

Vi fikk ikke betale bilen med kort, men måtte gjøre det over nettbank og fakse over kvitteringen.

Skrevet (endret)
Er det noen som vet om det finnes en øvre grense for hvor stort beløp man kan dra kortet på?

Det er banken som setter brukergrense på bankkortet, og ikke butikken slik som flere skriver her. En butikk kan sette grense for hva butikken tillater av kontantuttak ved kjøp, som 1000 kroner på Rema og Rimi. Men dette er ingen videre avtale mellom butikk og forskjellige banker, og har ingen betydning for satt brukergrense. Videre er det også butikkene som bestemmer om de tillater kontantuttak eller ikke, det er ikke bankenes eller korthaveres rett å bestemme (selv om mange tror det).

Bankkortets beløpsgrense settes av banken (kortutsteder), og kan variere fra 10.000,- til 50.000,- kroner per uke i varekjøp i forretninger som er den vanlige bruksgrensen, eller med andre grenser for bankkort med begrensninger/ingen begrensninger eller endringer. Er en usikker på egen brukergrense må en ta kontakt med banken (eller kortutsteder). Hvis grensen er for lav i forhold til kjøpet som skal betales vil betalingsmiddelet (bankkortet) blir avvist. I slike tilfeller der brukergrense er for lav i forhold til kjøp, kan brukergrensen heves til større summer som dekker kjøpet. Dette kan gjøres ved kontakt med banken (kortutsteder).

Gebyrer ved bruk av bankkort og kredittkort er også satt av banken (eller kortutsteder) og ikke av forretningen. Og det er kunden med bankkort sitt ansvar å vite hvilken brukergrense som gjelder for bankkortet, samt dekning og eventuelt gebyr for betalingsmåten. Dette vil si at kredittkort og bankkort som er gebyrfrie i bruk, ikke får tilslag med prosentvis gebyr i en forretning med mindre dette er bestemt fra kortutsteder og kommer frem i bruksvilkår og priser for bruk av kortet.

Endret av Bobeline
Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg vet at det i enkelte banker er øvre grenser på hvor store beløp man kan overføre mellom kontoer blant annet...

jeg kjøpte bil til 45 000, men fikk bare overført 20 000. det var grensa i uka for å overføre, men den grensen kan man oppheve.

kortet mitt hadde før en grense på 10 000 i uka, nå med skandiabanken vet jeg ikke om jeg har noen grense.

Skrevet
jeg kjøpte bil til 45 000, men fikk bare overført 20 000. det var grensa i uka for å overføre, men den grensen kan man oppheve.

kortet mitt hadde før en grense på 10 000 i uka, nå med skandiabanken vet jeg ikke om jeg har noen grense.

Bruksgrense på bankkort fra Skandiabanken er å finne under avtalevilkår for bankkort:

Uttaksgrenser

I Norge:

Ved varekjøp kan kortet benyttes for beløp inntil det som er disponibelt på konto. For minibankuttak maksimalt kr 9900 i en fire dagers periode.

I utlandet:

Beløpsgrense på bruk av kort ved varekjøp er inntil disponibelt beløp på konto. Beløpsgrensen for uttak av kontanter i minibank/bank i utlandet er kr 12 500,- per 4 dager.

http://www.skandiabanken.no/SKBWEB/VisNyhe...ort/Vilkar.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...