Gå til innhold

Hvor lenge lar dere katten være alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen timer, 1 døgn, 2 døgn?

Har ikke katt, men lurer likevel. Har hørt de klarer seg, og faktisk kan trives en god stund i eget selskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke komfortabel med å la henne være aleine mer enn et døgn av gangen, da får jeg noen til å komme innom henne og gi henne litt mat og oppmerksomhet. Hun er innekatt da. De gangene vi reiser bort, får jeg folk til å komme innom daglig.

Skrevet

Et døgn går, men noe mer enn det så må hun ha noen som gir mat til henne.

Skrevet

Ja, hvis jeg er borte lenger enn en dag - dvs. et døgn - så får jeg noen til å mate henne. Her vi bor har vi gjort det slik at vi lar det ene vinduet stå på gløtt når vi er borte lenge slik at hun kan gå inn og ut som hun vil.

Skrevet

Hvis vi er borte mer enn et døgn sørger vi for at noen ser til kattene, det er enten broren min eller naboen vår. Et par ganger har det hendt at den eldste (før vi fikk den andre) har vært alene to døgn pga mangel på pass og i et "nødstilfelle" hadde jeg sikkert latt det gå tre døgn også. Vi har et ekstra kattedo vi kan ta fram slik at det ene ikke blir overfylt, og hvis vi setter fram flere store boller med mat og vann har de nok av det, og de har selskap i hverandre så jeg tviler på at de ville lide noen nød. Mammas katt (en utekatt) kan fint være hjemme alene over en uke. Naboen kommer innom og skifter mat og vann og renser kattedoet, men katten er stort sett mest ute likevel, den har jo kattedøren sin. Vi brukte mye kattepensjonat før broren min flyttet hit og før vi avtalte kattepass med naboen, men det er dyrt og siden det ikke er noen godkjente kattepensjonat i Oslo må man kjøre ganske langt ut for å finne et vi stoler på. Og ikke minst har kattene det så mye bedre hjemme enn i et lite bur, så det er ingen tvil om at jeg heller lar dem være alene et par dager enn å ha dem på pensjonat, men som sagt, i de aller fleste tilfeller har vi noen som kan se til dem to ganger daglig, så dette er mer unntakstilfeller.

Skrevet

Inntil en uke. Har flere katter, så de har selskap i hverandre, og så lenge de har tilgang til vann, mat og tissekasse ser jeg ikke noe galt i det. Da jeg hadde bare en katt funket ikke det, siden hun viste tydelige tegn på at hun var ensom, etter bare ett par dager alene.

Skrevet

Mine katter er somregel ikke alene mer enn 6 timer daglig. Alltid noen hjemme her!

Om vi må reise bort, noe vi skjeldent gjør, kommer svigermor innom 2 ganger daglig og koser med dem og passer på at de har mat og vann.

Skrevet

Kommer vel an på hvordan man holder katten; om sommeren er vår knapt nok hjemom og ser til oss en gang i døgnet, så da kunne vi nok reist fra han et par uker med ca daglig tilsyn/fylling av mat og vann. Vi bor også et sted uten trafikkfare o.l. Om vi hadde hatt innekatt eller bodd i et annet miljø ville jeg nok hatt litt nøyere ettersyn, og noen som tok seg til tid til han. Om vinteren liker han bedre å være inne, så vi har helst ordnet det sånn at en nær nabo tar han inn til seg. Hvis ikke det hadde passet, ville vi nok brukt kennel.

Skrevet

Det lengste mine katter har vært alene er fra fredag til søndag. Men siden de er to har de jo hverandre. Setter fram rikelig med mat og vann og gjør det koseligt for de. Skal jeg være lenger borte må de nok på kattepensjonat. Om dagene er de alene ca 8 timer. Tror ikke de merker jeg er borte en gang, ser som regel ut som en tornado når jeg kommer hjem. :sexy:

Skrevet (endret)

Jeg har 2 katter så de har jo selskap i hverandre, men det er sjelden de er hjemme alene i mer enn 12-14 timer. Om jeg skal være lengre borte så får jeg noen til å mate og kose litt med dem en gang pr dag. Men i forrige uke hadde jeg skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg måtte plutselig på sykehus og kattene var ute (fant dem ikke). Da måtte de være ute i 3 døgn (kaldt snøvær) før jeg kom hjem igjen. Og det syns jeg er uansvarlig :forvirret: . Fikk naboen til å sette ut mat og vann, men vannet frøs jo hele tiden så det var langt fra en ideell situasjon. Stakkars pusene :tristbla: , men de var iallefall utrolig kosesjuke da de endelig slapp inn i varmen igjen.

Endret av Fairy
Skrevet

Jeg har en utekatt og liker ikke å ha vindu åpent og har heller ikke kattedør. Så er vi borte mer enn en hel dag for jeg noen til å se etter den. Det er litt fordi at det er lenge for han som er vant med å være ute plutselig må være inne hele dagen selv om vi sitter frem kattedo + at jeg innbiller meg at han blir ensom :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...