Babyface Skrevet 17. februar 2003 #1 Skrevet 17. februar 2003 Jeg sliter med bekkenløsning og betennelse i korsryggen og ble anbefalt av fysioterapeuten å smøre på Ibux gel på betennelsen. Gudskjelov leste jeg på pakningsvedlegget ført jeg smurte på; der sto det nemlig at gelen ikke skal brukes av gravide, særlig ikke de tre siste månedene av svangerskapet. Utrolig irriterende at "fagfolk" ikke har mer peiling enn som så! :evil: (Jeg fortalte det til legen min og hun ble rasende på fysioterapeuten!) Jeg oppfordrer derfor alle å sjekke ut ting dere får anbefalt før dere tar det i bruk.
Gjest Zalomine Skrevet 17. februar 2003 #2 Skrevet 17. februar 2003 Dette gjelder faktsik gravide så vel som ikke-gravide! Eneklte ting skal ikke brukes av astmatikere. Av folk med mageproblemer. Røykere, høyt blodtrykk, hjerteproblemer etc. Og dette har man nok best oversikt over selv. Jeg putter aldri i meg (eller smører på meg) noe som helst uten å ha lest vedlegget. Ja, selv faste medisiner leser jeg vedlegget på fra tid til annen. (I hvert fall hver gang jeg begynner på ny eske, og fra tid til annen leser jeg til og med det til paracet...) for å ha oversikten over bivirkninger. Vite når jeg ikke bør spise det. Og sånne ting. Ja, en ting er sikkert, når jeg blir gravid, en gang i fremtiden, så blir jeg ikek mindre forsiktig nei, stoler ikke på noen andre enn meg selv i så måte. (Og innen jeg engang begynner å prøve, så skal jeg bytte allergimedisin, for den heg har nå skal ikke tas av gravide eller ammende, grunnet lite erfaring med hva som kan skje da.) Jeg bare forsterker oppfordringen fra Babyface: LES pakningsvedlegget. På ALT. Selv det du har tatt hver dag de siste 5 åra....
Furstina Skrevet 18. februar 2003 #3 Skrevet 18. februar 2003 Läs alltid, tala även om för läkaren vad ni använder för andra mediciner efter som två mediciner kan ta ut varandra eller vara skadliga i kombination. Själv läser jag alltid vad den innehåller, kollar på svensk sida om läkemedel (www.fass.se) om vad det är för preparat, vilka verksamma substanser det är och jämför med dopinglistor för att inte vara omedvetande över att hostmedicinen innehöll morfin etc. eller för att skaffa det intyg som krävs för idrottsutövning på elitnivå¨.
Kosejente Skrevet 18. februar 2003 #4 Skrevet 18. februar 2003 Jeg slår alltid opp i Felleskatalogen når vi i familien skal anvende medikamenter.....må ha full kontroll på hva vi tar...hvilke bivirkninger som kan forekomme, når man ikke skal ta medikamentet (kontraindikasjoner) og hva man absolutt ikke skal blande medikamentet med (interaksjoner)....lært masse om dette i utdannelsen..har full respekt.... :-? Får alltid "hetta" når svigermor kommer med forslag om at vi skal "låne" "kjempegode medisiner" av henne som hun har fått av sin lege...å ha så liten respekt for mediakmeneter er skremmende...
jordbær Skrevet 18. februar 2003 #5 Skrevet 18. februar 2003 www.felleskatalogen.no For dem som vil ha den online;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå