Gjest Pila Skrevet 17. februar 2003 #1 Skrevet 17. februar 2003 Hei! Trenger deres erfaringer og meninger om hva som er best å begynne med i bilen - nett eller bilstol. Har hørt at man også kan leie både nett og stol, men hvor gjør man det? Takk for hjelpen!
Klips Skrevet 17. februar 2003 #2 Skrevet 17. februar 2003 Nett er visst best, da baby ikke skal sitte så mye i begynnelsen (ikke bra for små rygger). Tror både bilrekvisita- og babyrekvisitabutikker leide ut før, men ordningen skulle visst stoppe (og dermed selges gamle utleiemodeller billig, hvis du spør).
Babyface Skrevet 17. februar 2003 #3 Skrevet 17. februar 2003 Det med hva som er best er ganske omdiskutert, fordi babyen ikke er like godt sikret med nett som i sete. I Sverige er det f eks forbudt med nett. Men så er det det at babyer maksimalt skal sitte en halvtime av gangen. Vi må derfor bruke nett i begynnelsen, fordi bilturene til familiene våre varer noe lenger enn en halvtime.
Mistyen Skrevet 17. februar 2003 #4 Skrevet 17. februar 2003 Vi har også tenkt til å bruke nett i begynnelsen, nettopp fordi det kan bli lange bilturer.....
Kosejente Skrevet 17. februar 2003 #5 Skrevet 17. februar 2003 Vi brukte bærebag med forsterka sider og nett de førte 3 månedene med begge våre... Da jeg utdannet meg hadde vi en lærer i fysiologi (som var fysioterapeut) der fikk vi innprentet alt vi skulle og ikke skulle gjøre for å gi barna en best mulig fysisk utvikling... Dette med å la babyen ligge flatt fordi ryggraden/ryggen ikke er sterk nok til å holde barnet oppe...var noe hun poengterte....hun sa at man lett kunne få ryggproblemer senere i livet hvis man sitter i bilsete for tidlig...i tillegg er det veldig anstrengende/ubehagelig å "sitte" for babyen... Husker jeg ble nesten forbanna da jeg lå på sykehuset med mine to små og så at de aller fleste reiste hjem med babyene i bilstol :-? ...vet ikke om det er på grunn av uvitenhet...eller om det er for å spare penger.... :-? ...forsåvidt like ille begge deler.. :-?
Trebarnsmor Skrevet 17. februar 2003 #6 Skrevet 17. februar 2003 Vi har bare brukt sete til våre to små.Og de små baby-bilsetene er ikke noe skade til ryggen så lenge dere får den i liggende stilling.Det gjorde vi. Jeg har hørt noe helt annet om nett.Jeg har hørt det er mindre "safe" enn sete. Lykke til med valget.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #7 Skrevet 17. februar 2003 Husker jeg ble nesten forbanna da jeg lå på sykehuset med mine to små og så at de aller fleste reiste hjem med babyene i bilstol :-? ...vet ikke om det er på grunn av uvitenhet...eller om det er for å spare penger.... :-? ...forsåvidt like ille begge deler.. :-? Hei! Fint at du bare ble "nesten forbranna" da? Det er vel ingen grunn til å reagere på hva folk bruker i bilen når man blir hentet på sykehuset? Selv bor jeg 10 min fra sykehuset med bil, og kommer til å be samboeren hente oss med bilsete. Dette fordi kjøreturen ikke er lang, og fordi det er langt koseligere med stol enn med nett. Vi skal leie begge deler. Nettet/liggeboksen skal kun brukes på lange turer. På vanlige korte kjøreturer kommer vi til å bruke bilstol. Alle våre venner som har barn fra før syntes det er bortkastet av oss (han ene er utdannet fysioterapaut) å leie begge deler. Men prislappen for "liggeboksen" er 70,- pr. mnd så det har vi fint råd til. Men denne boksen tror jeg vi meget sjeldent kommer til å bruke. Kanskje mest i sommer, da bilturerene ofte blir litt lengre da.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #8 Skrevet 17. februar 2003 Tobarnsmor: Det finnes INGEN babystoler en kan få i liggende stilling,og hva er så evt. poenget med det når en kan bruke barnevogn-bagen??? Babyen ligger i en svai med disse baby-stolene. Når gutten min ble 3 mnd. begynte jeg å bruke denne type bilstol.Men de kan IKKE legges flatt(da er det jo ingen bilstol lenger), men en svai har de, men ikke flatt nok for babyer. Hilsen ung mor 27 år (som er lege)
Gjest tobarns mor ikke innlogg Skrevet 17. februar 2003 #9 Skrevet 17. februar 2003 Jeg hadde et bilsete med vugge-bunn.Den kunne vi plassere sånn at ungene ligger.Tror du jeg lyver eller?
Trebarnsmor Skrevet 17. februar 2003 #10 Skrevet 17. februar 2003 Tar ikke de bagene stor plass da når man spesielt har to andre unger i bilen?
Babyface Skrevet 18. februar 2003 #11 Skrevet 18. februar 2003 Jeg hadde et bilsete med vugge-bunn.Den kunne vi plassere sånn at ungene ligger.Tror du jeg lyver eller? Jeg har heller aldri sett et bilsete hvor babyen ligger helt flatt...
Gjest Zalomine Skrevet 18. februar 2003 #12 Skrevet 18. februar 2003 Trur nok at den LIGGER, men at den ikke LIGGER FLATT, og at dere derfor snakker om to forskjellige ting, og derfor beskylder ingen noen for å lyve, men kanskje for å ikke forstå? Jeg blander meg ikke videre inn i denne samtalen, for jeg har ingen barn, og ikke er jeg gravid heller, men jeg følger spent med, jeg vil jo vite slike ting. (Har også hørt at babyer skal ligge den første tiden, men ja, det kan jo være problematisk når man får nr 3?)
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2003 #13 Skrevet 18. februar 2003 Riktig fredagsbarn, men selv den med vugge-bunn er IKKE FOR BABYER.De må helst bli 3 mnd.'er. Derfor LIGGER ikke babyen i babystolen, men sitter i en svai (vuggebunn)! :D Ung mor (27)
Labella Skrevet 18. februar 2003 #14 Skrevet 18. februar 2003 Kan ikke en Boxette være et alternativ? Den tar ikke så stor plass som en bag, babyen ligger flatt og er fastspent... Jeg synes det virker litt utrygt at babyen ligger løs i bagen, den kan jo bli kastet rundt ved en bråstopp eller kollisjon...
Gjest asa Skrevet 19. februar 2003 #15 Skrevet 19. februar 2003 Vi brukte nett de første fire månedene og var veldig fornøyde med det. Brukte bagen som hører til vogna så hvis babyen sovnet i bilen (og det skjer ofte) var det bare å ta ut bagen og sette den på vogna, trille videre og slippe og løfte han over fra setet. Veldig praktisk for både lange og korte bilturer.
Octavia Skrevet 19. februar 2003 #16 Skrevet 19. februar 2003 Vi brukte Boxette den første tiden, leide hos Naboen. Følte hun lå trygt og godt der. Og absoulutt helt flatt! Anbefales!
Kosejente Skrevet 19. februar 2003 #17 Skrevet 19. februar 2003 Boxette er bra... ....da jeg brukte bærebag til mine...lå de som regel i en pose eller med dyne pakket rundt seg..da ble det ikke så romslig oppi der...så det var ikke noe problem med at de for eksempel ble slengt rundt ved en bråstopp eller lignende.....
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2003 #18 Skrevet 19. februar 2003 Kan ikke en Boxette være et alternativ? Den tar ikke så stor plass som en bag, babyen ligger flatt og er fastspent... Jeg synes det virker litt utrygt at babyen ligger løs i bagen, den kan jo bli kastet rundt ved en bråstopp eller kollisjon... Helt riktig! Dette anbefales istedet for å bruke vognbag'en. Nett er ikke så sikker som boxette. Og dette kan leies kjempe billig hos div. babybutikker. Vi har bestemt oss for å leie begge deler.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2003 #19 Skrevet 19. februar 2003 Boxette er bra... ....da jeg brukte bærebag til mine...lå de som regel i en pose eller med dyne pakket rundt seg..da ble det ikke så romslig oppi der...så det var ikke noe problem med at de for eksempel ble slengt rundt ved en bråstopp eller lignende..... Høres bra ut, men faktisk holder ikke dette ved bråstopp. Om du tror en dyne/pose hjelper til å holde babyen helt i ro, så tar du nok feil. Bærebag m/nett anbefales ikke av Trygg Trafikk sett i forhold til Boxette. I sistnevnte ligger ungen fast med belte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå