Gjest Svimle Skrevet 27. januar 2007 #1 Skrevet 27. januar 2007 Vi skal til Washington DC, og vet at driks/tips er en større sak der borte enn her hjemme. Hvor mye er vanlig å gi i tips - og hvem får?
Gjest Gjest 1 Skrevet 27. januar 2007 #2 Skrevet 27. januar 2007 (endret) Jeg stiller meg skeptisk til konsekvente regelstyrte "dette må man gi i by/land X". Enten det er New York, Bangkok eller Oslo, uansett hvor: jeg gir kun ekstra tips (altså den som ikke er spesifisert på regningen) på resturanter dersom jeg synes det er en god grunn til å gi noe ekstra. Jeg sender tilbake maten og gir ingenting dersom jeg mener det er elendig. Jeg tipser det jeg føler er riktig der og da hvis jeg mener det er en god grunn til at stedet fortjener noe ekstra i forhold til håndtering av meg som kunde og/eller i forhold til mat- og drikkeopplevelsen. Endret 27. januar 2007 av Gjest 1
Gjest Svimle Skrevet 27. januar 2007 #3 Skrevet 27. januar 2007 Jeg stiller meg skeptisk til konsekvente regelstyrte "dette må man gi i by/land X". Enten det er New York, Bangkok eller Oslo, uansett hvor: jeg gir kun ekstra tips (altså den som ikke er spesifisert på regningen) på resturanter dersom jeg synes det er en god grunn til å gi noe ekstra. Jeg sender tilbake maten og gir ingenting dersom jeg mener det er elendig. Jeg tipser det jeg føler er riktig der og da hvis jeg mener det er en god grunn til at stedet fortjener noe ekstra i forhold til håndtering av meg som kunde. ← Hvor mye gir du når du først gir da? Om du kan anslå noe da
Chic Skrevet 27. januar 2007 #4 Skrevet 27. januar 2007 Her snakker vi også kulturforskjeller. Det at det er washington hun skal til har ingenting å si, men hun drar til et land hvor man faktisk burde gi tips. Er ikke helt sikker på hvor mange prosent man skal legge igjen (er et sted mellom 10-15prosent tror jeg?), og dette legges igjen med resten av betalingen for mat.
Gjest Gjest 1 Skrevet 27. januar 2007 #5 Skrevet 27. januar 2007 (endret) Hvor mye gir du når du først gir da? Om du kan anslå noe da ← Det var det...jeg har jo ikke noe godt råd der fordi jeg selv ikke opererer med prosenter, jeg handler ut fra øyeblikket. "Litt, middels og mye" ut fra regningen. Det er nettopp det, som en annen sier i tråden, at det forventes ut fra land X at en tipser...slik jeg har oppfattet det kan det sies om ethvert land. Jeg overser at land X forventer at det tipses dersom jeg mener at stedet ikke har gjort noe i forhold til meg som tilsier at jeg bør tipse. Min hovedlinje er at det er du som bestemmer, uavhengig av hva som forventes. Endret 27. januar 2007 av Gjest 1
Gjest Svimle Skrevet 27. januar 2007 #6 Skrevet 27. januar 2007 Her snakker vi også kulturforskjeller. Det at det er washington hun skal til har ingenting å si, men hun drar til et land hvor man faktisk burde gi tips. Er ikke helt sikker på hvor mange prosent man skal legge igjen (er et sted mellom 10-15prosent tror jeg?), og dette legges igjen med resten av betalingen for mat. ← Kun mat? Hva med barer? Eller piccoloer? (om det er nå sånn det skrives...) 10% er jo et enkelt tall å forholde seg til i hoderegningen, hehe. Det var det...jeg har jo ikke noe godt råd der fordi jeg selv ikke opererer med prosenter, jeg handler ut fra øyeblikket. "Litt, middels og mye" ut fra regningen. Det er nettopp det, som en annen sier i tråden, at det forventes ut fra land X at en tipser...slik jeg har oppfattet det kan det sies om ethvert land. Jeg overser at land X forventer at det tipses dersom jeg mener at stedet ikke har gjort noe i forhold til meg som tilsier at jeg bør tipse. Min hovedlinje er at det er du som bestemmer, uavhengig av hva som forventes. ← Jeg skjønner hva du mener! Jeg vil jo ikke gi om jeg ikke er fornøyd med servicen. Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor mye jeg skal gi når jeg er fornøyd, og hvem jeg evt kan gi til/ikke gi til uten å fornærme noen.
La Luna Skrevet 27. januar 2007 #7 Skrevet 27. januar 2007 Så vidt jeg husker er det 15% som er det vanlig, opp til 20% hvis du er særdeles fornøyd (selv til frisører ) I taxier rundet vi opp til nærmeste hele dollar og la på en dollar til (hmm, eller var det to? nå blei jeg plutselig litt usikker...)
Gjest Svimle Skrevet 27. januar 2007 #8 Skrevet 27. januar 2007 Så vidt jeg husker er det 15% som er det vanlig, opp til 20% hvis du er særdeles fornøyd (selv til frisører ) I taxier rundet vi opp til nærmeste hele dollar og la på en dollar til (hmm, eller var det to? nå blei jeg plutselig litt usikker...) ← Ok! Synd det ikke var 10% da, hoderegningen min suuuger
La Luna Skrevet 27. januar 2007 #9 Skrevet 27. januar 2007 Hehe, håper du har kalkulator på mobilen da Forresten, hvis du skal bo på hotell er det vanlig å legge igjen en dollar eller to pr natt til stuepiken.
Chic Skrevet 27. januar 2007 #10 Skrevet 27. januar 2007 Kun mat? Hva med barer? Eller piccoloer? (om det er nå sånn det skrives...) 10% er jo et enkelt tall å forholde seg til i hoderegningen, hehe. Jeg skjønner hva du mener! Jeg vil jo ikke gi om jeg ikke er fornøyd med servicen. Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor mye jeg skal gi når jeg er fornøyd, og hvem jeg evt kan gi til/ikke gi til uten å fornærme noen. ← nei, ikke kun mat, var bare det som var i hodet mitt da jeg svarte Og igjen, du gir det med resten av betalingen, du stikker det ikke unna til noen (når det gjelder restauranter, piccoloer må man jo gi til personlig )
Gjest Svimle Skrevet 27. januar 2007 #11 Skrevet 27. januar 2007 Hehe, håper du har kalkulator på mobilen da Forresten, hvis du skal bo på hotell er det vanlig å legge igjen en dollar eller to pr natt til stuepiken. ← Ja takk og lov for at jeg har kalkis på mobilen, ellers tror jeg at jeg måtte hatt texas'en i lomma mi til enhver tid - også her hjemme Stuepiken skal jeg huske på! nei, ikke kun mat, var bare det som var i hodet mitt da jeg svarte Og igjen, du gir det med resten av betalingen, du stikker det ikke unna til noen (når det gjelder restauranter, piccoloer må man jo gi til personlig ) ← Takk
Gjest Gjest 1 Skrevet 27. januar 2007 #12 Skrevet 27. januar 2007 Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor mye jeg skal gi når jeg er fornøyd, og hvem jeg evt kan gi til/ikke gi til uten å fornærme noen. ← Og svaret fra meg er ikke til mye hjelp for deg kanskje, i og med at du ønsker såpass faste prosentsatser for de ulike servicenæringene. Svaret mitt forblir det samme uansett servicenæring og land: situasjonsbestemt. En pleier å se det på folk om de forventer noe...og hvis jeg ser at en koffertbærer ser veldig forventningsfull ut tar jeg meg selv i å lure på om dette er personens daglige virke. Min erfaring er at det som regel er det. Jeg tror ikke vi som turister/besøkende kan unngå å fornærme noen i servicenæringene. Vi er besøkende og kjenner ikke til hva de forventer. Derfor mener jeg at det er best å se an situasjonen og heller tåle at en kan komme til å fornærme noen. Håper noen andre kan gi deg et bedre svar, der du får oppgitt veiledende satser for alle de ulike næringene, slik at du kan ha tipsen klar.
Gjest Fruktfat Skrevet 28. januar 2007 #13 Skrevet 28. januar 2007 er dte ikke 12% som blir forventet i USA da? som ofte også blir lagt til på regningen?
Gjest Fruktfat Skrevet 28. januar 2007 #14 Skrevet 28. januar 2007 (endret) dobbelt Endret 28. januar 2007 av Fruktfat
Gjest Gjest 1 Skrevet 28. januar 2007 #15 Skrevet 28. januar 2007 er dte ikke 12% som blir forventet i USA da? som ofte også blir lagt til på regningen? ← Hvis de i tillegg legger det til på regningen blir det jo veldig enkelt å vite hva det forventes at man skal gi. Når en så gjerne vil tipse fordi en er fornøyd, er det vel bare å gi etter evne og vilje. Vi kan vel fastslå at det ikke finnes noen øvre grense... http://www.wisegeek.com/how-much-should-i-...-restaurant.htm http://beauty.about.com/od/hairbasics/f/tip.htm http://www.msnbc.msn.com/id/16258235/ http://forums.moneysavingexpert.com/showth....html?p=2135013 Sett fra den andre siden: http://www.cs.wisc.edu/~roy/magictalk-wisd...ps_on_tips.html
onyx Skrevet 28. januar 2007 #16 Skrevet 28. januar 2007 I noen land, som f.eks. USA er faktisk tips endel av lønna, men den er som regel IKKE lagt på summen i regningen. Så i USA bør man tipse! Og hvis du virkelig synes du fikk skikkelig dårlig behandling er trikset å gi f.eks. 1 cent i tips... Gir du ingenting vilde bare tro du glemte det (og klage over kunden), gir du lite viser du at "ja, jeg husket tips, men du var ikke verdt mer enn dette". I andre land er tips beregnet i regningen, og i helt andre igjen er det nesten en fornærmelse om du gir ekstra.
skruemcduck Skrevet 28. januar 2007 #17 Skrevet 28. januar 2007 ca 15% på restauranter er vanlig i USA. Mindre enn dette blir oppfattet som er fornermelse og at du er særeles misfornøyd. Personlig gir jeg i utgangspunktet tips kun i USA og Egypt. Jeg har heller ingen problem med å gi 0% i USA dersom jeg ikke er fornøyd med mat/service, men du må forvente at det blir litt baluba. Andre plasser håndterer jeg som Norge, en avrunding opp som tilsvarer 5-10% dersom jeg er svært fornøyd.
Ciara Skrevet 28. januar 2007 #18 Skrevet 28. januar 2007 Jeg gir 10% i Norge og 20% i USA (runder av til et praktisk beløp). Jeg skjønner ikke folk som klager over å betale tips. Har man råd til å gå ut og spise, har man råd til å tipse også. Særlig bør man ha det i land som USA, der minstelønn er et begrep som ikke eksisterer, og kelnere overlever på tipsen. For deg som gjest utgjør tipsen ikke mye, mens det for kelneren utgjør kjempestor forskjell dersom alle gjester skulle droppet å tipse.
Pasha Skrevet 28. januar 2007 #19 Skrevet 28. januar 2007 ca 15 % Noen steder har de allerede lagt det til (da står det på) og andre steder står det hvor mye forkjellige prosentbeløp er f.eks 15% 3$ Bra 18% 5$ Bedre 20% 7$ Best
Gjest Gjest 1 Skrevet 28. januar 2007 #20 Skrevet 28. januar 2007 Jeg skjønner ikke folk som klager over å betale tips. Har man råd til å gå ut og spise, har man råd til å tipse også. Særlig bør man ha det i land som USA, der minstelønn er et begrep som ikke eksisterer, og kelnere overlever på tipsen. For deg som gjest utgjør tipsen ikke mye, mens det for kelneren utgjør kjempestor forskjell dersom alle gjester skulle droppet å tipse. ← Jeg forstår hva du sier. Likevel synes ikke jeg det handler om å ha god råd. Jeg vet da om noen som har veldig god råd, som ikke tipser automatisk, selv tipser jeg heller aldri automatisk, som om det var en selvfølge. Jeg ser på det som at jeg er kunde og kjøper en vare/tjeneste. Den betaler jeg for, og for å være hyggelig kan jeg gi ekstra tips dersom jeg er ekstra fornøyd og fordi en hel verden forventer det. Det at de ikke har minstelønn i USA synes jeg ikke det er riktig å belaste enkeltvise kunder som vil ut og hygge seg med. Hvis servitører og kelnere ikke får god nok lønn til å overleve på, mener jeg det er et problem som de selv som yrkesgruppe må ta opp med fagforeningene sine, eller direkte med arbeidsgiver. Nå er jeg ikke i mot tipsing, men jeg er kritisk til automatikken i den og begrep som bør/skal/må i den sammenheng. Som regel har jeg til gode å oppleve at resturanter i f.eks. Oslo har så god service eller matopplevelse at noen fortjener ekstra tips for det. Enkelte vil bare ut og spise og være sosial med de en går ut med og ønsker ikke en lang og nær hyggerelasjon/prat med kelneren eller servitøren. Mange vet på forhånd hva de vil velge å spise og hva slags vin som ønskes for kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå