Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

En venn av meg har kommet i pengekrise, pga av en sak(som er i ferd med å bli rettssak) med jobben hans, der han ikke har fått lønnen sin, og de nekter å gi han den. Dette har resultert i mange opphopede regninger, som har gått til inkasso. Han har spurt meg om jeg kunne kausjonere for et lån, slik at han får betalt dette. Men jeg lurer på, om noen vet, hva innebærer dette? og finnes det andre løsninger som er bedre med tanke på høy rente i et slikt tilfelle?

Sosialkontoret ville ike støtte annet enn husleie og generelt livsopphold...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det innebærer at hvis han ikke betaler for seg på det lånet, så må du gjøre det. Da faller hele lånet over på deg.

Jeg vil si at det generelt er dumt å kausjonere for noen, du bør kjenne dem rimelig godt for å gjøre det, men likevel er det jo du som får svi hvis de ikke har evne/vilje til å betale.

Skrevet (endret)

Hvis banken til din venn ikke mener han er kredittverdig i en situasjon som denne så må jo du vurdere om du tør. Saken er jo at du ender opp med å betale hele resten av lånet hvis din venn ikke betaler. Har du så mye penger du kan tape beløpet du kausjonerer for så still gjerne opp som kausjonist, men jeg hadde ALDRI gjort for en aldri så god venn.

Din venn må da ha foreldre eller slektinger som kan stille opp eller er han helt på vidda økonomisk

Om litt får jeg besøk av en meget god venn. Han hadde en meget god venn spom han kausjonerte for. Dette kostet min venn 350 000kr pluss vennskapet til det som viste seg ikke å være så god venn likevel.

Litt senere solgte "den gode vennen" leiligheten(litt etter litt, dvs tok opp lån med pant i leiligheten - og brukte opp pengene) som min venn måtte betale. Så flyttet "den gode vennen" sammen med en kvinne og der eier hun alt. Dette betyr at så lenge "den gode vennen" ikke eier noe, men "bruker opp" alle sine penger vil min venn aldri få igjen sine penger. Min venn må hvert 5 år melde fra bank og kemner at "den gode vennen" stadig skylder han penger for ellers blir kravet foreldet. "Den gode vennen" kan således aldri eie noe så lenge min venn håndhever kravet, men ikke noe problem å leve slik hvis "den gode vennen" synes det er greit selv. Litt lite greit for min venn

Endret av Kaffegjesten
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Neineineineinei! Aldri aldri kausjoner. Man kan faktisk ikke stole på folk man tror man kan stole på (jfr Kaffegjestens innlegg).

Be ham ta opp forbrukslån i stedet, eller selge alt han eier og ta med det også i kravet i rettsaken.

Skrevet

Man skal aldri kausjonere for noen man ikke har lyst og råd til å gi de pengene! Enkelt og greit.

Skrevet
Jeg ville kausjonert for mine barn- dersom de ikke hadde betalingsanmerkninger og var redelige etter mine bedømmelse.

:Nikke:

Min mor kausjonerte for min søster. Det var den eneste måten hun kunne komme inn i st trangt boligmarked, og det gikk veldig fint.

Men å kausjonere for andre; ALDRI!

Skrevet (endret)

IKKE KAUSJONER...kun for mine barn...og mine foreldre om ting virkelig skulle skjere seg...og da kun hvis jeg er sikker på jeg kan leve med worst case scenario. trist, leit, inviter på middag hver dag om skyldfølelsen kommer, men kausjonere aldri

Og at han/hun lar regningene gå til inkasso tydder ikke på økonomisk styring. Vet at satsene til sosialkontoret ikke er store, men de er da noe. Og det går ann å selge ting på f.ex Qxl

Endret av Nynaeve
Skrevet

Jeg ville aldri kausjonert med mindre det var ok for meg at pengene gikk tapt. Det ligger jo i konseptet; du er ansvarlig for den andres lån og kan ikke vedkommende betale må du gjøre det.

Syns også det er skikkelig skummelt å blande vennskap og penger.

Skrevet
der han ikke har fått lønnen sin, og de nekter å gi han den.

Har han dette skriftlig at han har krav på lønn, at han kan bevise at bedriften nekter å utbetale lønn? Ang, dette med lønn så hadde jeg tatt kontakt med lønnsgarantifondet om dette og hvilke krav som stilles til det.

Dersom jeg skulle vært kausjonost for noen så måtte jeg jo så klart ha stolt på vedkommende og følt meg trygg på at dette ville blitt gjort opp, selv om en kan aldri vite. Som Embla sier så er det skummelt å blande vennskap og penger.

Skrevet

Da hadde jeg heller tatt opp lånet selv og gitt ham pengene;) Nei jeg ville nok aldri blandet vennskap og penger.

Skrevet

Jeg tror denne vennen din prøver å lure deg. Jobber han så skal han vel få lønn?

Skrevet

Jeg har opplevd noe av det samme da jeg var tenåring. Jeg jobbet på Spar, og fikk ikke lønningene mine utbetalt. Men etter to år i rettsapparatet fikk jeg en rettskraftig dom som gav meg mulighet til å ta pant i bedriftens konto og deretter tvangsinndrive lønn, saksomkostninger og renter på disse fra bedriftens konto.

Så det er fullt mulig å bli nektet lønn fra en arbeidsgiver, selv om dette ikke er lovlig. Det vanlgste er nok å bruke lønnsgarantifondet,eller slå bedriften konkurs eller gå til søksmål.

Dette er et problem han må ordne opp i selv, enten ved å skrive til kreditorer og vise til saksdokumenter, eller ta opp et forbrukslån i banken. Det viktigste er at kravene ikke "vokser", og at en sier i fera til kreditorer og/eller bank før det er for sent.

Å stille som kausjonist for et lån gjør en ansvarlig for lånet, og kan være svært risikabelt i en slik situasjon.

Skrevet

Du har vel fått ganske entydige svar her, men jeg kan føye meg til. Jeg har en god kompis som kausjonerte for en venn. Det var ikke snakk om mer enn et par hundre tusen, men vennen fikk betalingsproblemer samtidig som min kompis fikk problemer med forretningen sin. Resulatet var at kompisen min gikk dundrende personlig konkurs og nå lever som gjeldsslave. Hadde det ikke vært for kausjonen, ville han trolig ha greid seg med et nødskrik. Tragisk historie. Jeg vil kausjonere for mine barn om det trengs, men da vil jeg jo være godt voksen og ha mer solid økonomi enn nå.

Skrevet

Jeg ville vært medlånetaker for mine eventuelle barn, men ikke kausjonist. Jeg ville ikke vært medlånetaker for noen andre, og ville aldri i verden spurt foreldrene mine om å være kausjonister for meg.

Skrevet

Selv for egne barn bør en være sikker på at en kan tåle det om de misligholder lånene. Er jo flere eksempler på at foreldre blir sittende med gjeld etter ungene...

Den gangen jeg søkte om lån trang jeg heldigvis ikke kausjonist. Hadde nok fått foreldrene mine med på det, men som de sa "ikke mer enn at de hadde råd til å tape den summen x antall barn..."

Skrevet

Enig med de andre her, vær aldri kausjonist! Men dersom vennen din tar kontakt med de han skylder penger, så kan det løses med f.eks. avbetaling. Skjønt, når det allerede har gått til inkasso kan det kanskje bli verre, da har det allerede gått litt for langt.

Skrevet

En avmine gamle lærere sa at kausjonist staves i d i o t...

Skrevet

Nei, nei, du må ikke finne på å kausjonere! Du kan havne skikkelig i uføret av det. Og å blande penger og vennskap er også skikkelig dumt, du kan tape et vennskap på det, og det blir mange vonde følelser.

Min far jobber i bank, og har nok sett mange foreldre slite med gjelda til barna sine. Jeg har fått helt klar beskjed fra min far at han kommer ikke til å stille som kausjonist for meg, så det må jeg bare forholde meg til.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dersom han har en sak gående i retten med krav om lønn så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke allerede har kontaktet sine kreditorer og forklart dem situasjonen?

Det er enda ikke for sent - sett i gang - begynn i ene enden og ring rundt. Fortell dem hva situasjonen er og når de kan forvente penger - avtal avdragsordning.

Dette kan du hjelpe han med. Jeg lover at han vil hos de aller fleste av de han skylder penger bli mottatt med velvilje og åpne armer og fleksibilitet. Det eneste som kreves er at HAN tar første skritt.

Ikke kausjoner eller lån penger for han. Hvis ikke bankene i dagens heite lånemarked ønsker å låne han penger uten sikkerhet, hvorfor skal DU risikere dine penger?

Kausjonisten blir medansvarlig for lånet. Dvs. at dersom din venns betalingsevne uteblir så går de rett på deg. Ikke gjør det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...