JallaJalla Skrevet 3. februar 2007 #21 Skrevet 3. februar 2007 Bra innlegg TS. Jeg har null erfaring med narkotiske stoffer selv. Men, det som forundrer meg er at ikke disse abstinensene etter at man har gått på opiater som heroin ikke er avskrekkende på missbrukerne ? Hva slags abstinenser snakker vi om egentlig ?
Gjest Eir Skrevet 4. februar 2007 #22 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Men, det som forundrer meg er at ikke disse abstinensene etter at man har gått på opiater som heroin ikke er avskrekkende på missbrukerne ? Hva slags abstinenser snakker vi om egentlig ? ← Det blir vel det samme som at fyllesjuke eller delirium ikke hindrer folk i å drikke alkohol. Så lenge man bruker stoffet moderat er det heller ikke så store ettervirkninger. Abstinensene etter enkelttilfeller med bruk er ikke verre enn en vanlig fyllesjuke, og er man godt "inndopet" er det som en litt kraftig influensa. Og det er jo heller ikke den fysiske avhengigheten som er problemet, som flere her vært inne på er det den psykiske avhengigheten som hindrer folk i å slutte. Endret 4. februar 2007 av Eir
Paradokset Skrevet 5. februar 2007 #23 Skrevet 5. februar 2007 Det eneste jeg mente var veldig viktig å få med er dette med "nakotikabruk = nakoman", som slettes ikke er sant. Men også dèt er jo ikke noe "unnskyldning" for å kunne bruke/prøve narkotika. Det er ikke lov, som det står presisert flere ganger, men det er også livsfarlig. Synes denne artikkelen prøvde å få det til å fremstå som mindre farlig, og det er jeg ikke for. ← I ordet "narkoman" legger man som regel den betydning at personen er avhengig av narkotika for å fungere. I tillegg er det som regel slik at man betegner bruken som ødeleggende. Det ville være det samme som å kalle alle som bruker alkohol for alkoholiker. Bruk av narkotika er forbudt ved lov i Norge, men det står nå heller ingenting som oppfordrer til å bryte denne loven. Forøvrig er lovverket ikke statisk, og det er ikke gudegitt at loven skal fortsette å gjelde alle stoffer som faller under kategorien narkotika for all tid. Noe av det artikkelen forsøker å få fram er at det er stor forskjell på "narkotika". Noe er virkelig livsfarlig som du skriver, mens andre ting er langt mindre skadelig. "Narkotika" er en sekkebetegnelse på en masse forskjellige stoff med stort spenn i virkemåte. Tror ikke det har skjedd før at noen har tatt skade av å tilegne seg kunnskap - eksempelvis om hvilke myter som eksisterer om narkotika.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå