Gå til innhold

5 år og bruker sutt!


Ruby

Anbefalte innlegg

Jeg er stemamma for verdens herligste jente, men hun har en uvane jeg absolutt ikke liker, og det er at hun bruker sutt. Når hun kommer på besøk til oss har hun med seg 7-8 forskjellige sutter som hun har fått med seg av moren sin "for å kose".... Skjønner ikke dette, og begynner å bli litt bekymret siden hun er 5 år. Etter min mening ødelegger dette tennene og det kan jo faktisk også skade taleevnen....... Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg har sagt til henne at hvis hun skal ha det her hos oss så er det kun om natten, og det er greit, men så fort hun kommer til moren sin så er det opp med sutten og inn i munnen med den. Dette kan vel ikke være normalt, kan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tobarns mor ikke innlogg

Foreldrene er skylden i små/store barns uvaner.Jeg synes det er utrolig irriterende å se store barn med smokk.

Min jente hadde sutten ikke til lenger enn hun var ett år og tre mnd.Jeg var dum som lot henne ha den til å begynne med.

5 år er altfor lenge.Gud hjelpes.Jeg skjønner ikke vitsen.

Smokk,i min forståelse,er laget for små babyer som er utrolige sutte-syke.En avlastning for dem som ammer,altså.

Nei,be moren å kaste dem fortest mulig

Det kommer til å bli j**** å avvenne henne med dette siden hun er så stor.De ødelegger tennene,ja.Taleevnen kan ikke uttale meg om,for det aner jeg ikke.

Er hun ute blant barn med smukken i munnen?

Det går jo ann å snakke med henne og si at de er for babyer og at hun er så stor og flink.

Dette virker på min jente på 6 år.(men andre ting da)

Si til henne at det er nesten ingen andre som bruker det når de er 5 år og at det ikke er lenge til hun begynner på skolen.Snakke med lav lys stemme slik at hun hører på deg.

Si at hun kan få stygge tenner,men på en annen måte da.Jenter i den alderen begynner jo å bli litt forfengelige og jålete.Min er ihvertfall og hun blir NØDT å pusse tennene hver kveld uten unntak,fordi hun ikke vil ha hull.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn på 5 år som bruker sutt.....ja det er ikke "normalt"..også grobunn for mobbing om hun går ute blant andre barn med den... :-?

Jeg syntest det begynte å bli et problem når minsten var 2 1/2 år og fremdeles brukte smokk...vi prøvde alle mulige ting for å få ham til å slutte...

Da vi reiste på sydenferie....og skulle først reise til mine foreldre og levere minsten....glemte han helt ut at han skulle ha sutten i bilen..da vi kom fram til mine foreldre og han spurte etter den om kvelden...sa vi at vi hadde glemt den... :wink:

Dagen etter reiste vi til syden i to uker...og guttungen hadde ikke spurt etter sutten i det hele tatt...så enkelt var det altså..... :roll::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er hun "litt baby" på andre måter også eller, dvs. bruker hun bleie enda, må hun ha ekstra hjelp til å kle av og på seg osv?

Har aldri sett så store barn bruke "sutt" uten at noen mer også har vært aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg var barn hadde jeg en jevnaldrende kompis som brukte sutt til kos.. helt til høsten da han begynte på skolen. Og dette var før 6-års reformen.. :roll: Han var ellers normal.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fryktelig glad i smokken min når jeg var liten, tror faktisk at jeg brukten den fram til jeg var 5 år. Og jeg var ikke sent utviklet eller noe sånt! Men om overbittet mitt skyldes dette er en annen ting. Men jeg tror uansett ikke det er skadelig.. Ble folk av meg til slutt..hehe

Ikke glem at selv om noe er uvanlig er det ikke nødvendigvis unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Min sønn brukte sutt til han var 6 år! Han skjønte selv at han var for stor til denslags og gjemte sutten når det kom venner på besøk. Han fikk uansett kun lov å bruke den om natten. Ble oppfordret av oss til å slutte, men ville ikke. Jeg så ikke noe poeng i å tvinge ham. (Han har sluttet nå, uten masse styr)

Han er en normal og sunn gutt, går i 1. klasse og er utiklingsmessig på høyde med de andre i klassen. Han var svært tidlig med språk, og er motorisk og sosialt langt fremme.

Hold dere til gode for å snakke om at det er unormalt etc. med barn i den alderen å bruke sutt!

Det tror jeg nemlig ikke dere vet noe om!

Noen kjenner/vet om noen som brukte sutt lenge og blablabla......

Hvor mange husker ikke skolekamerater fra barneskolen som av og til trøstet seg med totten?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min gutt fikk ha sutten på dagtid til han var 1 år gammel.

Etter det; om natten til han var 3 år.

Da tok vi med sutten til leketøysbutikken. Valgte ut en tog ( til 100 kroner) og betalt med sutten + 100 kroner... Forklarte at nå var han blitt så stor at han kunne få andre leker, mens babyene trengte sutten mer enn ham... :ler:

Han har gebursdag 23.12. - så vi var spent på om hele julen vår ble "ødelagt"

- og var forberedt på "kamp":

DET GIKK HELT FINT !!!

Tror barn finner seg forskjellig bare de får faste regler på forhånd...

Synes ikke jenten selv at det er flaut med sutt da? :oops:

Min gutt er 6 år, og flirer av 3 åringer (og de som er eldre) som bruker sutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Hvis jenta ikke synes det er flaut, er det bra!

For all del, ikke skap skamfølelse hos henne fordi hun fortsatt koser seg med sutten!

Altfor mange foreldre er kjempeflinke til å plante skamfølelse hos barna sine for både det ene og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet mot sutt...men måtte resignere med eldstemann da han var et veldig "urolig" barn....gjorde det samme med nr. 2..

Jeg må si jeg synes det ser fælt ut når barn går med disse "plastdingsene" i munnen når de har nådd en alder over 2 1/2 - 3 år... :-?

Brukes sutten som en koseting på kvelden til innsovning synes jeg ikke det er så ille...men når så store barn har sutt i munnen ute blant andre barn....synes jeg det er ille...spesielt når de kommer opp i 3-5 årsalder... :roll: Dette er ikke "normalt" ( i betydningen vanlig)...da hadde flere barn gjort det...

Ingen kan vel si med hånden på hjertet at de ikke reagerer på en 5-åring som løper rundt på lekeplassen med sutt i munnen... :-? :roll:

Er det ingen som tenker på at barna lett blir utsatt for mobbing/erting for dette....barn er veldig bevisste på hva som er "babyting"...og det er ikke for ingenting at det heter "babysmokk"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde vart fint om noen kunne svare paa inlegget bleier i syden... handler om problematikk rundt en 5 aring det ogsa.

Syns det er lei at mammaen ikke far noe svar :(

Sa til denne traden, dersom hun kun bruker sutten om kvelden i forbindelse med a faa sove om natten, ser jeg ingen store problemer med det. Pa dagen syns jeg ikke hun bor fa lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hva skal jeg si da, fetteren min på 13 (!) sutter ennå, han. På tommelen, riktig nok, men det går vel ut på det samme? Synes han begynner å bli litt vel stor til det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

De to eldste våre har sluttet like før fylte fire år. De fikk bytte sutten i lekebutikken. Han mellomste vår bestemte seg selv for at han ikke ville bruke den mer like før han fylte fire.

Fra de var to år fikk de kun bruke den ved soving, og det var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jenta ikke synes det er flaut, er det bra!  

For all del, ikke skap skamfølelse hos henne fordi hun fortsatt koser seg med sutten!  

Altfor mange foreldre er kjempeflinke til å plante skamfølelse hos barna sine for både det ene og andre.

Det var da voldsomt da.Det er jo ikke snakk om å gjøre skade på ungen ved å få han/hun til å skamme seg.Jeg synes ikke det er noe galt i å fortelle en så pass stor unge at det er for "barnslig" å bruke en smukk i alder av 5-6 år.Ungene vil jo bli mye mer flaue over å bli mobbet av andre,og det må man jo forberede dem på.

Plante skam er noe heeelt annet ann akkurat det.Som feks. hyle og skrike når ungen har hatt ett uhell i buksa eller i sengen.DER må man være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så er hun alt for stor til å bruke smokk. ! Smokker er en uting - er ok til bruk når de skal sove - og til å stappe i de når de gråter mye, har vondt eller lignende ..men ikke å gå med om dagen.

JA det hemmer språket ...ser det på unger på jobben. De store som kan snakke og fremdeles bruker tutt av og til (2,5 og treåringer). Når disse snakker med tutten i munnen så er de jo komplett uforståelige og forstå! De greier ikke å bruke tungen ordentlig og får ikke formet ordene og lydene riktig. Selvsagt - hender det bare av og til så er det en ting ...men år de med den mye i munnen og "babler" og foreldrene forstår de - så blir jo ikke det å snakke opå vanlig vis.

Det kan også gå utover tannstillingen - dette gjelder også å sutte på tommelen ...

man bør ikke gi de skamfølelse ...det er moren man må gå på. Hvordan i allverden tenker hun som lar sin store jente ha smokk? Med tanke på mobbing og annet så er det dumt.

Og det er vanskelig å slutte når man er så stor og så glad i smokkene. :(

Så min mening er at hun bør ha bare en smokk - ta bort de andre, og så motivere henne til å kutte ut den også ...tilby en erstatting ..noe hun ønsker seg .....og da inngå en AVTALE om dette på forhånd ..ikke bare gi gaven og så forlange tutten ...

Må fortelle en slik liknende hendelse fra min barndom ...Jeg var redd for å sove alene da jeg var en 6 - 7 år ..og låg inne hos mine foreldre. En dag hadde vi vært på tur, og sett på hester - og jeg hadde fått ridd på de ..det var lykken på jord ....Da kvelden kom og jeg skulle legge meg hadde de plutselig bestemt at jeg nå skulle sove alene . Nå var jeg så stor at jeg hadde fått ri og da måtte jeg sove alene på rommet mitt - sa de til meg .. :cry: Jeg husker ennå hvor redd jeg ble ...jeg gråt ....jeg gråt til jeg ikke greide mer øynene var tørre og magen værket .. ble liggende og hikste på gulvet ...glemmer aldri den smerten - den redselen jeg følte .. så hjelpeløs jeg var ..så lite jeg hadde å si ....det gjør faktisk fremdeles vondt så lenge etterpå når jeg tenker på det. ! Den kvelden gråt jeg meg i søvn - jeg var livredd ..og mareritt hadde jeg også ....en ting er sikkert jeg forstod ikke hvorfor de var så grusomme mot meg ! De hadde ikke gitt meg noen forvarsler ..og er det noe barn trenger så er det nettopp det ! :fy: Skal aldri gjøre slikt mot mine barn når de kommer ...

Så få de til å snakke med henne og bli enige om at nå trenger hun ikke tutten lenger - og hva hun kan få istedenfor ...

Den varianten med å "glemme" eller "miste" er også brukbar for noen unger ....ja vel tenker de ...og så ferdig med det ..men se an barnet litt ....så det ikke blir traumatisk ...for det er mye følelser forbundet med denne tuttingen ....og ikke latterliggjør de ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har prøvd forskjellige ting. Som å si at hun er stor jente og ikke trenger den, og at det ikke er noe pent. Når hun har sutten i munnen og snakker, så later jeg som om jeg ikke forstår henne. Og jeg forklarer at tennene hennes kan bli stygge av det, men hun får lov hjemme hos mamma, og det bruker hun som argument og begynner å gråte hvis hun ikke får viljen sin.

Men jeg står beinhardt på det at hun kun får ha den om natten. Vi har også snakket med moren om dette, og hun sier også at hun bare bruker den om natten, noe som ikke stemmer. Sist gang vi leverte henne til moren gikk moren rett ned i bagen, tok opp sutten og stappet den inn i munnen på jenta.... Midt på dagen med masse mennesker rundt. Jeg ble så oppgitt. Faren til jenta er helt enig med meg, og oppmuntrer henne også til å slutte, men det er jo mamma som bestemmer...... Hun har jo ansvaret for å hjelpe til i alle fall. Men jeg synes ikke hun hjelper til med denne innstillingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...