Justice Skrevet 27. januar 2007 #1 Skrevet 27. januar 2007 (endret) Jeg har hele høsten og vinteren (som til nå har vært mild) hatt mine mer robuste planter stående i en vinterhage, hvor det er endel kaldere enn i resten av leiligheten. De har klart seg fint, og nesten ikke behøvd noe vann. Her om dagen ble det visst for kaldt for dem der ute.. to av mine favoritter hadde lagt bladene sine helt ned til bakken. Jeg skyndet meg å ta dem inn i høyere temperatur, men nå etter ett døgn er det fortsatt ingen saftspenning i dem og de er totalt slappe. Er de døde nå? Tror dere det går an å vekke dem til liv på noe vis? I såfall, er det noen som vet hvordan? Endret 27. januar 2007 av Justice
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. januar 2007 #2 Skrevet 27. januar 2007 Hva slags planter er det snakk om? Generelt kan man si at hvis en plante har stått for kaldt, så er det best å ikke flytte den rett inn i varmen, fordi overgangen kan gi planta et så stort sjokk at den mest sannsynlig tar kvelden. F.eks hvis det er veldig kaldt ute og du har vært og kjøpt blomster, er det lurt å la blomsten stå innpakka i stua et kvarter-tjue minutter så den blir gradvis varmere. Det er de store svingningene som tar dem som regel. Det betyr jo ikke at ikke minusgrader tar knekken på planter, så klart. Du kan prøve å ha de en stund til, blir de dårligere så er det bare å kaste. Men det kan hende at røttene har klart seg, så den kan skyte nye skudd selv om de gamle bladene dør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå