Birgitte Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Hvor gamle er barna deres når de må begynne med faste plikter i heimen? Og hvilke plikter dreier det seg om? Hos meg er det først og fremst å få matboksen ut av skolesekken og inn på kjøkkenbenken, samt rydde av middagsbordet. Og her er eldstemann 10 år. Jeg føler vel i grunnen det er på tide å utvide pliktarbeidet, men synes det krever så mye av meg selv å innføre nye vaner og rutiner ...
Gjest Tabby Skrevet 27. januar 2007 #2 Skrevet 27. januar 2007 8 åringen min har som oppgaver hver dag: ta ut matboksen av sekken, gå ut med søpla, hente posten (gjøres i samme vending) og ha det tålig ryddig på rommet. I tillegg hjelper hun innimellom til med oppvasken og å henge opp tøy. Dette er oppgaver som hun fint mestrer og lillebroren på snart 5 venter på at hun skal få andre oppgaver så han kan gjøre hennes. ;-)
Menninni Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 min stesønn på 11 har ingen plikter. men han bærer inn skolesekken sin inn på rommet sitt hvis han får beskjed om det.
nallemaja Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 Mine barn er 4 og 6 år, og de har hatt faste plikter alltid på en måte, mht rydding i forhold til deres nivå, og fra 2-3 års alderen lærte de å bære fat og kopp ut på kjøkkenet etter å ha spist. Nå har de faste plikter og fast ukelønn. De må hente ved når vi spør dem om det, de må rydde etter seg når de har spist hver dag og hvert måltid, skylle skitne tallerker o.l og sette i oppvaskmaskina. De må også dekke middagsbordet to dager hver i uka, og eldstemann rydder av middagsbordet en dag i uka, samt frokostbordet på lørdager. De må også holde orden i lekene sine ute og inne, og rydde når de får beskjed. Hver kveld må de kle av seg selv og brette sammen rene klær og legge i "bruke en gang til-skapet", og legge skitne klær i skittentøykurven. Om morgenen må de pusse tennene selv, skifte undertøy og kle på seg selv. Ellers er de med å gjør vanlige gjøremål som å rydde etter seg, koste, støvsuge, henge på plass yttertøy, sette på plass sko, og henge til tørk vått tøy. Hjelper til å bære opp klær fra vaskerommet og bærer ned mat som skal i fryseren. De er rett og slett noen flinkinger, og de syns stort sett det er stas å få være med å gjøre voksenting, og det er ekstra stas å få ukepenger som de fyller opp sparegrisen med, mens de drømmer om alt fra tyggis til skateboard!
Laban75 Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Mine barn er 4 og 6 år, og de har hatt faste plikter alltid på en måte, mht rydding i forhold til deres nivå, og fra 2-3 års alderen lærte de å bære fat og kopp ut på kjøkkenet etter å ha spist. Om morgenen må de pusse tennene selv, skifte undertøy og kle på seg selv. ← Barn på 4 og 6 år er vel langt i fra kapable til å pusse sine tenner skikkelig? En tannlege sa til meg en gang at foreldre bør pusse tenner på barna til de er 10 år minst. Har selv barn på 3 og 5, og det hender at de pusser litt først - men jeg pusser alltid også. Pusser dine virkelig helt på egenhånd?
nallemaja Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Barn på 4 og 6 år er vel langt i fra kapable til å pusse sine tenner skikkelig? En tannlege sa til meg en gang at foreldre bør pusse tenner på barna til de er 10 år minst. Har selv barn på 3 og 5, og det hender at de pusser litt først - men jeg pusser alltid også. Pusser dine virkelig helt på egenhånd? ← Ja, de pusser selv om morgenen, men ikke om kvelden. Det etter å ha vært hos tannlegen som lurte på om de hadde begynt å pusse tennene om morgenen selv, hvorpå jeg svarte nei. Da sa hun at det kunne de godt gjøre, under oppsyn, for å få øvelse og rutine. Så da syns jeg det var en god ide og gjorde som hun sa..
Laban75 Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Ja, de pusser selv om morgenen, men ikke om kvelden. Det etter å ha vært hos tannlegen som lurte på om de hadde begynt å pusse tennene om morgenen selv, hvorpå jeg svarte nei. Da sa hun at det kunne de godt gjøre, under oppsyn, for å få øvelse og rutine. Så da syns jeg det var en god ide og gjorde som hun sa.. ← Enig at de må få prøve selv, men jeg ville nok pusset etterpå for sikkerhets skyld. Men det er meg da..
Villemarie Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Hvor gamle er barna deres når de må begynne med faste plikter i heimen? Og hvilke plikter dreier det seg om? Hos meg er det først og fremst å få matboksen ut av skolesekken og inn på kjøkkenbenken, samt rydde av middagsbordet. Og her er eldstemann 10 år. Jeg føler vel i grunnen det er på tide å utvide pliktarbeidet, men synes det krever så mye av meg selv å innføre nye vaner og rutiner ... ← Sønnen min er bare 5, så han har ingen faste oppgaver ennå. Men han rydder rommet sitt når han bli bedt om det. Han rydder etter seg når han har spist, når han blir bedt om det. Igår støvsuget han stuen fordi jeg spurte om han hadde lyst, og det hadde han. Jeg forsøker å gjøre husarbeid til et bidrag til fellesskapet og ikke en plikt. For unger og plikter blir fort et helvete. Jeg vil heller at han skal syns det er naturlig å delta, enn å føle at det er et ork. Men om jeg sier det samme om 5 år vet jeg jo ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå